چرا شنبه‌پرس؟

0

پیش‌تر در یادداشتی به ابعاد و اجزای مختلف شکل‌دهنده یک اکوسیستم به تفصیل اشاره کرده‌ام. خلاصه‌ آن یادداشت این بود که در کنار بازیگران اصلی هر حوزه‌ای اعم از اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی، نهادهای قانونگذار، مقررات تنظیم‌گر، زیرساخت‌های فنی و بسیاری متغیرها و عناصر دیگر باید شکل بگیرد تا بتوان بر کلیت آن حوزه عنوان اکوسیستم را اطلاق کرد.

از جمله این عناصر که حضور و کنشگری موثر آن از پیش‌شرط‌های تشکیل و ادامه حیات هر اکوسیستمی است، رسانه‌های جمعی‌اند. به‌عبارتی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای هر اکوسیستم، مدیوم‌های متنوع رسانه‌ای است که قدرت جابه‌جایی دانش، اطلاعات، اخبار، افکار و دیدگاه‌های مختلف مرتبط با آن را داشته باشند.

به‌واقع رسانه‌ زیرساختی است که امکان شکل‌گیری گفت‌وگو را میان سایر عناصر یک اکوسیستم فراهم می‌کند‌ و از همین روست که نقش هیچ‌یک از دیگر عناصر شکل‌دهنده یک اکوسیستم را نمی‌توان هم‌سنگ نقش و تاثیرگذاری آن فرض کرد؛ نقشی حیاتی که خلأ آن و یا کارکرد ناقص و مخدوشش، به معنی از دست رفتن بخش مهمی از ارتباط حیاتی سایر بخش‌ها و در نهایت تبدیل‌شدن یک اکوسیستم به مجموعه‌ای معیوب از اجزای چندپاره خواهد بود.

اکوسیستم استارتاپی ایران با سن‌وسال بسیار جوانش بی‌نیاز از حضور چنین کنشگران ارتباطی نبوده و نیست. شکل‌گیری هفته‌نامه شنبه به عنوان اولین هفته‌نامه استارتاپی کشور هم در اساس، پاسخ به همین نیاز اساسی بوده است؛ نشریه‌ای که حالا در ۸۵‌امین شماره خود و با اعتماد و حمایت قابل‌تقدیری که از سوی بخش‌های مختلف اکوسیستم دریافت کرده، به یکی از نهادهای ریشه‌دار آن تبدیل شده است؛ موقعیتی که البته بیش از هر زمان دیگری قدردان آنیم و بسیار دلمشغول آن، که مبادا عملکرد یا تصمیمی از سوی ما خدشه‌ای به آن وارد سازد.

به هر روی با وجود حرکت مستمر و مشخص هفته‌نامه در مسیری که برای آن ترسیم شده، بزرگ‌شدن اکوسیستم استارتاپی یک ترجمان رسانه‌ای تازه برای ما دارد؛ گسترش نیازهای رسانه‌ای این فضا و ضرورت ورود رسانه‌هایی با فرم و کارکردهای متفاوت به آن و از دل شناسایی چنین نیازی بود که اولین خبرگزاری استارتاپی کشور در حاشیه همایش دومین یلدای  کارآفرینان استارتاپی کشور به دست معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور افتتاح شد و فعالیت خود را شروع کرد.

رسانه‌ای آنلاین، که با تولیدمحتوای روزانه در حوزه استارتاپ‌های داخلی و رصد اتفاقات و تحولات اکوسیستم آنها تلاش دارد صدای بی‌طرف، همه‌جانبه و البته رسای جوانانی باشد که قدم در راه کارآفرینی استارتاپی گذاشته‌اند؛ رسانه‌ای با همان ارزش‌ها و اصول هفته‌نامه شنبه که بر مدار «انصاف» و «حرفه‌ای‌گری اخلاق‌مدار» بنا شده‌اند.

شنبه‌پرس به عنوان اولین خبرگزاری استارتاپی کشور تلاش دارد به یکی از عناصر تاثیرگذار اکوسیستمی تبدیل شود که بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت فضای گفت‌وگوست؛ و هیچ شکی نداریم که در راه رسیدن به این هدف، یاریگری شما بزرگ‌ترین پشتوانه و دلگرمی ما خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.