چالشی به نام قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی

0

محاسبه‌ هزینه سفر موضوعی چالش‌برانگیز برای تاکسی‌های اینترنتی به شمار می آید. جلب رضایت مسافر و راننده به صورت همزمان کاری دشوار است، به خصوص اگر هر روز یک شرکت جدید نیز به جمع رقبای این حوزه اضافه شود.

تپ‌سی در طول دو سال فعالیتش سعی کرده است که فرایند قیمت‌گذاری را با به‌کارگیری یک سیستم کاملا هوشمند و منحصربه‌فرد تا حد زیادی منطقی و منصفانه کند.

جدا از به‌کارگیری سیستم ‌ETA، که کمک می‌کند اپلیکیشن تپ‌سی تخمین دقیقی از رسیدن راننده به مقصد (آدرس درخواستی) داشته باشد، شاخصه‌های دیگری نیز برای محاسبه‌ قیمت به کار گرفته شده‌اند.

با کمک الگوریتمی که در اپلیکیشن تپ‌سی به کار گرفته شده است، قیمت‌گذاری سفرها به صورت خودکار اما متناسب با نوع و زمان هر سفر تعیین می‌شوند. به عبارت دیگر، هر سفر ویژگی‌های خاص خود را دارد و هزینه آن به طور مجزا محاسبه می‌شود؛ یعنی افزایش یا کاهش قیمت به صورت یکجا برای همه اعمال نمی‌شود.

شاخصه‌هایی که تپ‌سی برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته است،‌ عبارتند از: در دسترس‌بودن خودرو در هنگام درخواست سفر، مسافتی که باید در طول یک سفر پیموده شود، میزان ترافیک مسیر و تخمین مدت زمانی که راننده باید بعد از پیاده‌کردن مسافر منتظر بماند تا مسافر بعدی خود را پیدا کند.

از مزایای سیستم قیمت‌گذاری تپ‌سی آن است که افزایش قیمت‌ها به صورت کاملا هدفمند اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، اگر مسافری در ساعات اوج ترافیک روزانه سفر کند اما مسیر سفرش کم‌ترافیک باشد، نیازی نیست کرایه‌‌ بالاتری بابت ساعات اوج ترافیک بپردازد‌ و یا اگر مقصد یک مسافر منطقه‌‌ای باشد که درخواست سفر در آن زیاد است، اپلیکیشن به طور خودکار کرایه‌ کمتری برای آن مسافر محاسبه می‌کند؛ و برعکس، اگر مقصد یک مسافر، محله‌‌ای باشد که راننده برای گرفتن درخواست بعدی باید زمان زیادی انتظار بکشد، نرخ کرایه به همان نسبت افزایش می‌یابد تا وقت تلف‌شده‌‌ راننده جبران شود.

این نوع محاسبه قیمت به مسافر و راننده این تضمین را می‌دهد که هر‌گونه افزایش هزینه، مبنایی منطقی و منصفانه دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.