پیله امن خود را رها کنید

0

سیم‌کشی مغز ما به گونه‌ای است که تا زمانی که احساس استرس و ناراحتی نکنیم، عمل نمی‌کند. در واقع عملکرد مغز زمانی به اوج خود می‌رسد که ما از منطقه امن خود خارج شویم. اگر بیش از حد احساس امنیت و آرامش کنید، عملکرد شما متوقف خواهد شد و اگر بیش از حد از این منطقه امن خارج شوید، استرس شما را از بین خواهد برد. وقتی پای خود را از منطقه امن بیرون می‌گذارید، بهتر عمل خواهید کرد. بدین ترتیب در چالش‌های روزانه موفق‌تر خواهید بود.

  • صبح زود از خواب بیدار شوید. بیدار شدن زودتر از وقت معمول، می‌تواند شما را از منطقه امن‌تان خارج کند. این کار به شما امکان می‌دهد تا افکار خود را جمع‌و‌جور کنید و خود را برای آن روز آماده سازید. وقتی صبح زود از خواب بیدار شوید، یک صبحانه کامل خواهید خورد و زمان کافی برای ورزش صبحگاهی نیز دارید.
  • یک هدف غیر ممکن را محقق سازید. کارهایی را که تصور می‌کنید از عهده آن‌ها برنمی‌آیید، انجام دهید. این دستاوردها دور از منطقه امن شما کسب خواهند شد. ممکن است دو ماراتون باشد یا یک سخنرانی. وقتی کارهایی را انجام دهید که فکر می‌کردید غیرممکن است، احساس پیروزی می‌کنید و انرژی می‌گیرید.
  • تأمل کنید. معمولا انسان‌ها در منطقه امن خود آن‌قدر غرق در کارهای روزمره می‌شوند که فرصت نمی‌کنند به آنچه انجام می‌دهند، فکر کنند و ببینند که چرا دارند این کار را انجام می‌دهند. تأمل و مدیتیشن راه خوبی برای برهم زدن این چرخه است.
  • در آن واحد روی یک چیز تمرکز کنید. تمرکز کامل روی یک کار واحد، ریسک بزرگی است. امکان دارد موفق نشوید در حالی که تمام وقت و انرژی خود را صرف آن کرده‌اید. اما انجام همزمان چند کار بهره‌وری را از بین می‌برد. افرادی که به‌طور مرتب در معرض بمباران اطلاعات الکترونیکی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند تمرکز کنند و اطلاعات را به خاطر بیاورند.
  • داوطلب شوید. اگر شما به دلایل منطقی برای کارها داوطلب شوید نتیجه خوبی خواهید گرفت،  اگرچه همه ما مشغله‌هایی داریم اما این یک تجربه عالی است که احساس خوب به انسان می‌بخشد و دایره ارتباطات را نیز گسترش می‌دهد.
  • سخنرانی برای عموم را تمرین کنید. احتمالا شنیده‌اید که اکثر افراد از سخنرانی برای عموم می‌ترسند. در حقیقت، ۷۴ درصد از آمریکایی‌ها به ترس از سخنرانی در ملا عام دچار هستند. بنابراین این کار نوعی چالش است. فرقی نمی‌کند مخاطب شما پنج نفر باشند که دور یک میز نشسته‌اند یا ۵ هزار مخاطب داشته باشید. وقتی این مهارت را در خود تقویت کنید، در کار خود پیشرفت خواهید کرد.
  • با فردی که نمی‌شناسید، صحبت کنید. معمولا صحبت کردن با افراد غریبه شما را از منطقه امن خود خارج می‌کند مگر اینکه به شدت برون‌گرا باشید. تعامل اجتماعی شبکه ارتباطات شما را گسترش می‌دهد؛ شما را با ایده‌های جدید آشنا می‌کند و باعث می‌شود عزت‌نفس داشته باشید.
  • زبان خود را گاز بگیرید! گاهی اوقات دلتان می‌خواهد به دیگران بگویید که واقعا چه فکری می‌کنید، اما این احساس خوشایند موقتی است. باید به اتفاقی که روز بعد یا هفته بعد یا سال بعد می‌افتد فکر کنید.  ابراز احساسات بدون بررسی و سبک و سنگین کردن باعث می‌شود به روابط شما لطمه وارد شود.
  • نه بگویید. هر چقدر نه گفتن برای شما سخت باشد، احتمال اینکه استرس و افسردگی را تجربه کنید بیشتر خواهد بود. نه گفتن یک چالش بزرگ برای بسیاری از افراد است. نه، یک واژه قدرتمند است که نباید از گفتن آن هراس داشته باشید. وقتی باید نه بگویید، از گفتن عباراتی مثل «فکر نمی‌کنم بتوانم یا مطمئن نیستم» استفاده نکنید. وقتی یاد بگیرید که نه بگویید، خود را از فشارهای بیجا رها می‌کنید و انرژی خود را صرف کارهای مهم زندگی خواهید کرد.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.