سبک زندگی استارتاپی: به یک سخنران جذاب تبدیل شوید

0

در جلسه‌های کاری، حرف‌هایتان نشنیده می‌ماند؟ کارمندان تحت سرپرستی شما، گفته‌هایتان را از یک گوش می‌گیرند و از گوش دیگر بیرون می‌کنند؟ حتی نمی‌توانید برای یک جمع کوچک سخنرانی کنید و وقت حرف‌زدن دچار اضطراب می‌شوید؟ شاید این اضطراب حاصل تجربیات ناخوشایند قبلی شما باشد. شاید بارها در جریان گفت‌و‌گو ناشنیده گرفته‌شده‌اید و حالا نگران تکرار اتفاق‌های گذشته هستید. نمی‌خواهیم شما را با توصیه‌هایمان گیج کنیم، برای شروع، تنها سه راهکار با شما در میان می‎‌گذاریم تا بدانید برای داشتن یک گفت‌وگوی سازنده چه باید بکنید و در شماره‌های بعد بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

  •  به توصیه‌های کلیشه‌ای عمل نکنید

شاید با خواندن این جمله، فکر توجه‌نکردن به توصیه‌های ما را هم از ذهنتان عبور دهید! اما اشکالی ندارد. آنچه که می‎‌تواند موفقیت یک گفت‌و‌گو را تضمین کند، نه عمل‌کردن به توصيه‌های روانشناسان، بلکه توجه‌کردن به جزئیات اتفاقاتی است که در جریان گفت‌و‌گو رخ می‌دهد. شاید ترس از مورد توجه قرار‌نگرفتن، تحسین‌نشدن یا مشاهده واکنش‌های منفی، بیشتر از هر چیزی در جریان سخنرانی یا حتی تبادل نظر، شما را دچار اضطراب کند. اما کلید مقابله با این وضعیت، تنها در دست خود شماست. حالت چهره شنوندگان، نگاه مجذوب یا بی‌قرارشان، واکنش‌های کلامی که به حرف‌هایتان نشان می‌دهند و … میزان موفقیت یک گفت‌و‌گو را مشخص می‌کند و اگر حواستان به این نکات باشد، می‌توانید در میانه بحث تغییر مسیر دهید و راه‌ تازه‌ای را برای صحبت‌کردن امتحان کنید.

  •  به ریسمان خاطرات چنگ بزنید

شما نمی‌توانید شبیه کس دیگری باشید و در عین حال موفق شوید. آنچه که در یک گفت‌و‌گو می‌تواند برگ برنده شما باشد، نه کپی‌برداری از حرف‌ها و حرکات دیگران، بلکه به نمایش گذاشتن رفتار یا کلامی است که جز شما کسی سراغش نرفته است. نیازی به اقدامی عجیب و غریب ندارید. جمله زیبایی که خوانده‌اید، شاید بتواند شروع طوفانی برای حرف‌هایتان باشد. شاید هم بیان خاطره اتفاقی که چند روز پیش برایتان افتاده یا نقطه عطفی که سال‌ها قبل روند زندگی شما را عوض کرده، بتواند مخاطبان شما را هیجان‌زده کند. ما نمی‌دانیم که چطور قرار است شنونده‌تان را تا پایان پای حرف‌هایتان بنشانید‌ اما می‌دانیم که شروع‌‌تان باید جذاب و هیجان‌انگیز باشد، در میانه راه با چند جمله جذاب و صدای سرشار از انرژی باید مخاطب را از خواب‌آلودگی نجات دهید و در آخر هم باید با یک پایان‌بندی خوب، مهر ماندگاری را روی حرف‌هایتان بزنید.

  •  بپرسید حالا که چی!

چه کسی پای حرف‌هایتان نشسته؟ موضوعی که برای صحبت‌کردن انتخاب کرده‌اید، برایش جذاب است؟ شیوه‌ای که حرف‌هایتان را به زبان می‌آورید را خوب درک می‌کند؟ سبک‌زندگی‌اش به شکلی هست که بتواند شنیده‌ها را عملی کند؟ اینها سوالاتی هستند که خود شما قبل از شروع‌کردن حرف‌هایتان باید به آنها پاسخ دهید. اگر نمی‌توانید جواب مشخصی را برای این پرسش‌ها پیدا کنید، بعید است که در مسیر این گفت‌‌وگو بتوانید شنونده‌تان را به وجد بیاورید و به نتیجه دلخواهتان برسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.