پنج گام مهم برای یافتن هویت تجاری

0

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا هدف‌های بزرگی دارند و رویای برند شدن را در سر می‌پرورانند، اما باید توجه داشت که برندسازی، یافتن مشتریان، شناخته شدن و فروش بیشتر، نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و بلندمدت دارد، به طوری که قدم گذاشتن در این راه بدون برنامه‌ریزی مناسب راه به جایی نخواهد برد. در اینجا قصد داریم به پنج راهکار تبلیغاتی موثر برای ساختن یک برند بپردازیم و نکته‌های مهمی از این روند را گوشزد کنیم.

 متفاوت بودن

شناختن استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی که در دسترس کسب‌وکارهای مختلف است، از جمله نکات مهم در بازاریابی موفق است. تنوع در ارائه راهکارهای بازاریابی باعث می‌شود هر کسب‌وکاری بتواند تمام قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارد، بنابراین در معرفی و شناساندن هر برندی بهتر است از شیوه‌های تبلیغاتی متعدد مانند پوسترها و بروشورها، مجلات و روزنامه‌ها، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و… استفاده شود. با اتخاذ این روش، گستره مخاطبان برند مذکور نیز بیشتر شده و در صورت ادامه این راهکار، به‌مرور زمان مصرف‌کنندگان متفاوتی پیدا خواهد کرد.

 منحصربه‌فرد بودن

متخصصان بازاریابی مدعی هستند که بدون داشتن هویت تجاری قوی، نمی‌توان به موفقیت استراتژی‌های بازاریابی چندان اطمینان کرد، لذا قبل از راه‌اندازی کمپین‌های مختلف بازاریابی و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی، لازم است نسبت به محتوای آن‌ها در رابطه با ارائه هویت قوی از برند مورد نظر، دقت لازم را به عمل آورد؛ در واقع هدف اصلی راهکارهای بازاریابی باید ساختن یک هویت تجاری باشد، نه صرفا فروش بیشتر و یافتن مشتریان جدیدتر. چراکه اگر تنها به دنبال فروش و سود آنی باشد، نمی‌تواند به برند تجاری معروفی تبدیل شود. پس اگر نام تجاری به دنبال برند شدن است، در درجه اول باید به یک هویت مخصوص به خود دست پیدا کند و از آن پس نیز استراتژی‌های تبلیغاتی خود را در راستای آن پایه‌گذاری کند.

 سوال کردن از خود

سعی کنید اگر در آغاز فعالیت تجاری خود هستید، خواسته‌ها، اهداف، توانایی‌ها و دارایی‌های خود را به‌خوبی بشناسید و بر مبنای آن‌ها هویت تجاری‌تان را شکل دهید. با خود صادق باشید و از خود سوال‌هایی از این دست بپرسید: چرا وارد این کسب‌وکار شده‌اید؟، کسب‌وکار شمار به صورت دقیق چیست؟، مشتریان شما چه کسانی هستند؟، بزرگ‌ترین رقبای شما کیستند؟، محصولات شما چیست؟، در زمینه تولید محصولاتتان چه مشکلاتی دارید؟، نحوه عملکرد شرکتتان طی چند سال گذشته به چه صورت بوده است؟ و… ارائه چنین پرسش‌هایی نیاز به تیم‌های تحقیقاتی قوی برای یافتن پاسخ‌های مناسب و دقیق دارد، هرچقدر پاسخ شما به سوالات مذکور دقیق‌تر باشد، برنامه‌ریزی تبلیغاتی و همچنین هویت‌سازی برندتان موفق‌تر خواهد بود.

 مطابق با بودجه عمل کردن

بعد از شناخت نسبی جایگاهی که برای خود ساخته‌اید و یافتن هویت تجاری مخصوص به خود، نوبت به مرحله اصلی، یعنی پیاده‌سازی راهکارهای تبلیغاتی می‌رسد. در این مرحله تطابق برنامه‌های تبلیغاتی با میزان بودجه شما بسیار اهمیت دارد. طبیعی است که فعالیت‌های بازاریابی نیاز به هزینه دارد و هر برندی برای تبلیغ محصولات خود باید هزینه بپردازد. در این مرحله سعی کنید راهکارهای متفاوت تبلیغاتی مانند رسانه‌های چاپی، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و… را مد نظر داشته باشید و با توجه به هزینه‌ای که توانایی پرداخت آن را دارید، از تمام موارد فوق سود بجویید. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی هزینه‌های مصرفی را بدون اینکه هدر بروند، به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

 فراموش نکردن مشتری 

شاید بتوانید با راهکارهای تبلیغاتی خود مشتریانی بیابید و محصولات خود را به آن‌ها بفروشید، اما این پایان راه نیست؛ موفقیت واقعی زمانی است که بتوانید مشتری را برای خود نگه دارید و این هدف نیز جز با ارتباط مستمر با مشتری امکان‌پذیر نیست. در دنیای دیجیتال امروزی، با ورود دنیای اینترنت به زندگی اکثر افراد، ارتباطات بسیار آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. به این معنا که می‌توانید با داشتن آدرس ایمیل مشتریان خود، آن‌ها را در جریان تولید محصولات، فروش‌های ویژه، حراج‌های فصلی و… بگذارید و از این طریق نام و هویت تجاری خود را برای آن‌ها زنده نگه دارید. حتی می‌توانید با آن‌ها وارد تعامل دوطرفه شوید و با طرح پرسش‌نامه‌ها و یا برگزاری مسابقات سرگرم‌کننده، آن‌ها را وارد این ارتباط کنید؛ ضمن اینکه ممکن است بسیاری از محصولات نیاز به راهنمایی و آموزش داشته باشند و از این منظر نیز می‌توانید با پیگیری‌های دائم، به مشکلات و پرسش‌های مشتریان خود پاسخ دهید و آن‌ها را همراه همیشگی برند خود کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.