با پیگیر پروژه‌ها آسان پیگیری می‌شود

برادران محمدی پناه می گویند مهمترین چالش آنها کمبود سرمایه است

0

پیگیر نرم‌افزار مدیریت پروژه و پیگیری کارها و مدیریت تیم است. کاربر پروژه‌های مختلف را در آن تعریف می‌کند. ممکن است این پروژه‌ها انواع مختلفی داشته، مسائل گوناگونی را مطرح کنند.

سلمان محمدی‌پناه و برادرش، محمدابراهیم محمدی‌پناه، استارتاپ پیگیر را به نشانی peygir.com و با هدف ارائه بستری برای کنترل و مدیریت بهتر تیم‌های استارتاپی و پروژه‌ای راه انداخته‌اند.

سلمان متولد سال ۶۱، در شهر یزد، و کارشناس ارشد علوم کامپیوتر است. برادرش نیز متولد سال ۶۵ و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است.

سلمان محمدی‌پناه می‌گوید: «هر یک از ما به صورت مستقل در شرکت‌های کامپیوتری مختلفی کار می‌کردیم و متوجه شده بودیم که به نرم‌افزاری برای مدیریت و پیگیری کارها نیاز است، به همین دلیل، نرم‌افزاری را بر پایه open source طراحی و راه‌اندازی کردیم.

پس از مدتی، به فکر فارسی‌سازی و بومی‌سازی آن برای کاربران ایرانی افتادیم و تصمیم گرفتیم آن را به عنوان یک محصول تجاری به بازار عرضه کنیم. سال ۹۳ ایده اولیه شکل گرفت و کار به‌تدریج پیش رفت و اوایل سال ۹۷ مورد استقبال کاربران قرار گرفت.»

  • نرم‌افزار پیگیر چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

پیگیر نرم‌افزار مدیریت پروژه و پیگیری کارها و مدیریت تیم است. کاربر پروژه‌های مختلف را در آن تعریف می‌کند. ممکن است این پروژه‌ها انواع مختلفی داشته، مسائل گوناگونی را مطرح کنند.

می‌توان برای هر مساله تاریخ شروع و پایان و یک مسئول مشخص کرد تا به کارهای پروژه سامان دهد. به عبارت دیگر، مدیر پروژه افراد مرتبط با پروژه را در پیگیر عضو می‌کند. پس از آن، هر کس نقش متفاوتی را عهده‌دار می‌شود. یکی از مزیت‌های پیگیر امکان شخصی‌سازی بالاست.

  • در واقع، پیگیر نرم‌افزار ms-project را سهل‌الوصول کرده است؟

عملکرد ما کمی با ms-project متفاوت است. در MSP یک نفر مسئول کنترل پروژه است که پلنی را برای انجام کارها در پروژه طراحی و تاریخ شروع و پایان، پیش نیازها و غیره را مشخص می‌کند.

در ادامه، افراد کارها را جداگانه انجام می‌دهند و مدیر پروژه بازخوردها را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که کارها طبق برنامه پیش رفته یا نه.

تعامل مزبور در پیگیر پویایی بیشتری دارد و افراد پلن را با یکدیگر تنظیم می‌کنند. همچنین، نظارت بر پیشرفت پروژه هم جمعی است. یعنی روزانه مسائلی برجسته می‌شود یا کارکرد گزارش می‌گردد.

  • پیگیر چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا پروژه را بهتر مدیریت کنند؟

کاربر ابتدا وارد می‌شود. بعد، خلاصه گزارش عملکرد سامانه را در قسمت صفحه من مشاهده می‌کند. به عنوان مثال، کارهایی را که به دیگران ارجاع داده یا کارهایی که به مرجوعی را رصد می‌کند.

می‌توان در این بخش از گزینه یادآوری هم بهره برد. پس از آن وارد فضای پروژه‌های مختلف می‌شود. هر پروژه یک دورنما دارد که گزارشی از کلیت پروژه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ کل وظایف پروژه در صفحه لیست مسئله‌ها مشخص شده است.

در صفحه تقویم نیز رویدادهای پروژه و در بخش گانت‌چارت روند انجام کارها به چشم می‌خورد. در بخش دانشنامه نیز دانش پروژه در قالب ویکی‌پدیا ذخیره می‌شود. علاوه بر اینها، یک سری افزونه نیز وجود دارد که براساس نیاز کاربران ارائه می‌شود.

  • تاکنون چند نفر کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

نرم افزار تحت وب است و خدمات به دو صورت «ابری» که توسط سیستم خودمان پشتیبانی می‌شود و «محلی» ارائه می‌شود که در این حالت سیستم در محل شرکت نصب می‌شود. تاکنون حدود ۳۰۰۰ تیم در پیگیر ثبت‌نام و از خدمات ابری استفاده کرده‌اند. ۵۰ شرکت هم از خدمات محلی استفاده کرده‌اند.

تاکنون حدود ۳۰۰۰ تیم در پیگیر ثبت‌نام و از خدمات ابری استفاده کرده‌اند. ۵۰ شرکت هم از خدمات محلی استفاده کرده‌اند

  • بیشتر چه شرکت‌هایی از این خدمات استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های گوناگونی از این خدمات استفاده کرده‌اند، از شرکت‌های عمرانی گرفته تا استودیوهای انیمیشن‌سازی و دفاتر مسافرتی. یکی از مشتریان بزرگ ما گمرک است که برای سامانه میز خدمت الکترونیک خود از پیگیر استفاده می‌کند و ما نرم‌افزار را برایشان سفارشی‌سازی کرده‌ایم تا کارهای ارباب‌رجوع قابل پیگیری باشد.

  • هزینه استفاده از خدمات را چقدر تعیین کرده‌اید؟

خدمات ده نفره بستر ابری رایگان است. بعد از آن به ازای تعداد کاربرانی که اضافه می‌شوند پلن‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، بسته‌های ۲۵ کاربر ۱۱۸هزار تومان در ماه و بسته‌های ۵۰ کاربر ۱۸۹هزار تومان است. اگر پرداخت سالانه باشد دو ماه تخفیف در مبلغ هزینه در نظر گرفته می‌شود.

  • سرمایه اولیه‌تان چقدر بود و در حال حاضر در چه سطحی از درآمدزایی قرار دارید؟

ما کار را با سرمایه شخصی شروع کردیم و تاکنون ۶۰۰میلیون هزینه کرده‌ایم. رفته‌رفته به نقطه سربه‌سر نزدیک شده‌ایم و می‌خواهیم قابلیت‌های مختلفی چون داشبوردهای مدیریتی را به کار اضافه کنیم و امیدواریم زودتر به این مرحله برسیم.

  • ارزیابیتان از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید چیست؟

فکر نمی‌کردیم با این حجم از کاربر مشتاق مواجه شویم. بعد از ورود به بازار متوجه شدیم که جای کار زیاد است و می‌توان به تعداد تیم‌های استارتاپی و شرکتی مشتری داشت. رشد خوبی را در بازار احساس می‌کنیم.

یکی از چالش‌های اصلی استارتاپ‌ها مدیریت تیم است. به نظرتان پیگیر چقدر در این حوزه اثربخش بوده است؟
دورکاری یکی از ویژگی‌های فضای استارتاپی است. به همین دلیل، پیگیر می‌تواند بسیار اثربخش عمل کند و کارها را علی‌رغم محدودیت‌های مکانی افراد پیش بَرد.

  • طی این مدت با چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

از آنجایی که سرمایه‌گذار کار خودمان بودیم مهمترین چالش ما مشکلات مالی بوده است. از پیشنهادهای سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.