پرزنتا؛ استارتاپ خواهربرادری

0

ارائه و پرزنتیشن حرفه‌ای هدفی است که علی و عطیه تاجیک در پرزنتا دنبال می‌کنند: ما در پرزنتا خدمات طراحی پرزنتیشن همچون طراحی پاورپوینت حرفه‌ای، طراحی prezi، وب پرزنت، ویدئو پرزنت یا موشن‌گرافیک و استارت پرزنت ارائه می‌دهیم.

استارتاپ پرزنتا به نشانی presenta.ir‌ توسط علی و عطیه تاجیک که خواهر و برادر هستند، بنیانگذاری شده است.

علی متولد ۷۳ است و لیسانس مهندس پلیمر از دانشگاه علوم تحقیقات دارد و عطیه نیز متولد ۷۲ است و فوق لیسانس کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر دارد. با علی هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را روایت کند.

‌ما در حوزه بصری‌سازی اطلاعات و طراحی فعالیت ‌کرده و به صورت پروژه‌ای کار را دنبال می‌کردیم‌ و به دلیل علاقه‌ای که داشتیم، وارد این حوزه شدیم و به واسطه همکاری که با شرکت‌های مختلف داشتیم، ایده پرزنتا در ذهنمان شکل گرفت.

طی این رفت‌و‌آمدها نیاز به ارائه و پرزنتیشن را در مجموعه‌های مختلف شناسایی کردیم؛ اینکه تمایل داشتند گزارش‌هایی را به مشتریان یا به مدیران بالاسری خود ارائه دهند.

در این بین یک پروژه طراحی پرزنتیشن از یک شرکت خارجی به ما پیشنهاد شد. پس از اتمام پروژه از کار ما بسیار راضی بودند و انتظار نداشتند مجموعه داخل ایران با این کیفیت طراحی را انجام دهد. همین باعث شد که پروژه‌های دیگری نیز از این شرکت به ما داده شد.

این موضوع باعث شد که ما تحقیقات بیشتری را در این حوزه انجام دهیم و متوجه شدیم در این حوزه در ایران ضعف وجود دارد و شرکت‌های زیادی هستند که تمایل دارند که کارهای طراحی پرزنتیشن خود را برون‌سپاری کنند. این در حالی بود که در سطح بین‌المللی مجموعه‌های زیادی به صورت اختصاصی ‌روی طراحی پرزنتیشن و به خصوص پاورپوینت کار می‌کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم استارتاپ پرزنتا را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم تا حدی خلأ این خدمات در ایران را پوشش دهیم.

  •   در حال حاضر در پرزنتا چه کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

به طور کلی افراد در هر مرحله از زندگی خود چه در دوران دانشجویی و چه در محیط کار به پرزنت‌کارها و پروژه‌های خود نیازمند هستند و درصد تاثیر ارائه اطلاعات به صورت تصویری بسیار بیشتر از این است که فرد بخواهد فقط شنونده باشد.

ما در پرزنتا خدمات طراحی پرزنتیشن را با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف همچون پاورپوینت و prezi و غیره ارائه می‌دهیم. خدمات ما به طور کلی شامل مواردی همچون طراحی پاورپوینت حرفه‌ای، طراحی prezi ، وب پرزنت که برای ارائه از صفحات وب در آن استفاده می‌شود، ویدئو پرزنت یا موشن‌گرافیک و استارت پرزنت می‌شود.

خدمت استارت پرزنت خدمت اختصاصی پرزنتا است که برای تسهیل استفاده از خدمات طراحی به استارتاپ‌ها ارائه می‌شود‌ که استارتاپ‌ها می‌توانند پرزنتیشن خود را برای ارائه به سرمایه‌گذاران تهیه کنند.

ما اطلاعات استارتاپ‌ها را دریافت می‌کنیم و طراحی پرزنتیشن را طوری انجام می‌دهیم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و بتوانند خود را بهتر معرفی کنند.

گزارش عملکرد از دیگر خدماتی است که در پرزنتا ارائه می‌شود که سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. بخش آموزش نیز از دیگر خدماتی است که در آینده قرار است به خدمات پرزنتا اضافه شود. 

  •   شما تیم طراحی دارید یا اینکه به صورت پلتفرم عمل می‌کنید؟

ما خودمان تیم طراحی داریم و در حال حاضر  ۵نفر هستیم که در پرزنتا با هم همکاری می‌کنیم.

  •   کاربران برای اینکه از خدمات پرزنتا استفاده کنند، چه مراحلی را باید طی کنند؟

کاربران می‌توانند از طریق سایت یا شماره تماس برای ما تیکت ارسال کنند. پس از آن کارشناسان ما با آنها تماس می‌گیرند و در ادامه مستندات خود را ارسال می‌کنند. پس از بررسی جلسه‌ای برگزار می‌شود و اعلام قیمت صورت می‌گیرد و پروژه شروع می‌شود.

ما در پرزنتا خدمات طراحی پرزنتیشن همچون طراحی پاورپوینت حرفه‌ای، طراحی prezi، وب پرزنت، ویدئو پرزنت یا موشن‌گرافیک و استارت پرزنت ارائه می‌دهیم

  •   متوسط هزینه‌ای که بابت ارائه هر یک از خدمات پرزنتا دریافت می‌کنید، چقدر است؟

هر کدام از خدمات پرزنتا رنج قیمتی متفاوتی دارند و بسته به محتوا و نوع خدمتی که مد‌نظر دارند، قیمت‌ها متفاوت است، ولی به طور کلی پایه قیمتی ارائه خدمات حدود یک و نیم میلیون است‌ که این قیمت شامل طراحی ۳۰ تا ۵۰ اسلاید پاورپوینت و ارسال فایل لایه‌باز به مشتری می‌شود.

برای پروژه‌های prezi نیز که در آن فایل prezi به همراه طراحی اینفوگرافیک ارائه می‌شود، حداقل قیمت حدود ۲ میلیون تومان است. قیمت استارت پرزنت نیز ۵۰۰ هزار تومان است.

  •   چه تعداد کاربر تا‌کنون از خدمات پرزنتا استفاده کرده‌اند؟

آمار دقیقی در حال حاضر از تعداد کاربران ندارم ولی ما با شرکت‌های بزرگی همچون مپنا، همراه اول، بانک تجارت، وزارت ورزش، وزارت بهداشت، سازمان آتش‌نشانی و غیره کار کرده‌ایم‌ و تا‌کنون حدود ۳۰ پروژه انجام داده‌ایم.

  •   الان در چه مرحله‌ای هستید، نقطه سر به سر را رد کرده‌اید؟

هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم به زودی بتوانیم به این نقطه دست یابیم.

  •   ارزیابی از ارزش ریالی بازار دارید؟

چون رقیبی در این حوزه نداریم، آمار دقیقی در این حوزه نداشته و در واقع این ما هستیم که در حال شکل‌دادن به بازار هستیم.

  •   از جمله چالش‌هایی که تا‌کنون با آن مواجه بوده‌اید، چه چیزی بوده است؟

مهم‌ترین چالش پرزنتا این بوده ‌که سازمان‌ها فکر می‌کنند طراحی پرزنتیشن کار لوکس و اضافه‌ای است. در حالی که تاثیر پرزنتیشن در نتیجه نهایی کار ثابت شده است، چون یک پرزنتیشن از سه بخش تشکیل شده است؛ محتوا، فرد ارائه‌دهنده و فایل اجرایی پرزنتیشن.

هر چقدر فایل ارائه قوی‌تر باشد، اعتماد‌به‌نفس فرد ارائه‌دهنده بالاتر می‌رود و می‌تواند مخاطب را مجذوب کار خود کند. از طرف دیگر، این کار را کار ساده‌ای فرض می‌کنند و فکر می‌کنند هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. چون نسبت به امکانات پاورپوینت آگاهی ندارند، این دیدگاه را دارند.

این در حالی است که ما امکانات زیادی از پاورپوینت می‌گیریم که برای بسیاری از افراد ناشناخته است. طراحان پرزنتا با خلاقیتی که دارند، از این امکانات استفاده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که از نرم‌افزارهای دیگری مانند فتوشاپ استفاده کنیم.

علاوه بر این، عجله کارفرمایان برای دریافت پروژه از دیگر چالش‌های ماست چون از طرفی دقیقه ۹۰ پروژه را تحویل می‌دهند و از طرف دیگر برای دریافت آن عجله دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.