واقعی‌ترین فتوشاپ جهان!

0
  •  ماجرای دو برادر

داستان فتوشاپ از ایالت میشیگان آمریکا آغاز می‌شود، جایی که محل زندگی استاد دانشگاهی به نام گلن نول بود. او به عکاسی علاقه بسیاری داشت و در خانه خود، یک تاریکخانه راه انداخته بود. دو پسر او که کنجکاوی پدر نسبت به دنیای عکس و اختراع تازه آن روزگار یعنی کامپیوترهای شخصی را به ارث برده بودند، هر دو ایده‌پردازان اولیه نرم‌افزاری که ما امروز به نام فتوشاپ می‌شناسیم، شدند.

توماس نول، خالق اصلی فتوشاپ در گفت‌وگویی درباره روزهای نوجوانی چنین می‌گوید: «دبیرستان که بودم، یکی از سرگرمی‌های من عکاسی بود. در تاریکخانه پدرم یاد گرفتم که چطور عکس‌های سیاه و سفید و رنگی را چاپ کنم و همچنین متعادل کردن رنگ و کنتراست عکس‌ها را برای اولین بار آموختم.» درحالی که توماس در تاریکخانه پدرش مشغول یادگیری اصول چاپ و ویرایش عکس بود، جان با جعبه عجیبی که پدرش خریده بود و به آن رایانه شخصی می‌گفتند، خود را سرگرم می‌کرد. خودش در زندگینامه خود چنین نوشته است: «نخستین باری که پشت رایانه‌ای واقعی نشستم و از آن استفاده کردم، سال ۱۹۷۸ بود. در آن زمان دانش‌آموز ۱۶ساله دبیرستانی بودم که پدرم یک رایانه Apple II Plus با ۶۴ کیلوبایت حافظه خرید و به خانه آورد.» جان در ادامه می‌نویسد: «یکی دیگر از خاطراتی که در ذهن من حک شده است، به سال ۱۹۸۴ برمی‌گردد. در آن سال در مجله تایم مقاله کوتاهی درباره مکینتاش خواندم و به خودم گفتم: وای، پسر! این قطعا دنیا را متحول خواهد کرد.» 

 

  •  از نیاز تا خلق

اما ماجرای خلق اولین ورژن نرم‌افزاری شبیه فتوشاپ به پروژه دانشگاهی توماس بازمی‌گردد. او در سال ۱۹۸۷ یک رایانه مکینتاش پلاس خرید تا بتواند عکس‌های دیجیتالی خود را برای کامل کردن پروژه دانشگاهش ویرایش کند، اما رایانه مکینتاش نمی‌توانست سطوح خاکستری را در عکس‌های او نمایش دهد. بنابراین توماس که نیاز به این جلوه داشت، خودش دست به کار شد و برنامه‌ای نوشت که می‌توانست این کار را انجام دهد. توماس به‌مرور مجبور شد برنامه‌های بیشتری بنویسد تا جلوه‌های تصویری بیش‌تری را که نیاز داشت، ایجاد کند. جان که در آن زمان در شرکت  ILM کار می‌کرد، با دیدن برنامه‌های ویرایش تصویری که برادرش نوشته بود، به وجد آمد و آن‌ها تصمیم گرفتند که سروسامانی به این برنامه‌های پراکنده ویرایش تصاویر بدهند. به این ترتیب مجموعه‌ای درست شد که توماس نام آن را Display گذاشت و سرانجام در سال ۱۹۸۸ نرم‌افزار پیشرفته‌ای به دست آمد که نامش را Image Pro گذاشتند.

همان سال توماس به خودش ۶ ماه وقت داد تا این نرم‌افزار را کامل کند و به‌طور همزمان جان به بازاریابی آن در سیلیکون‌ولی مشغول شد. بسیاری از شرکت‌ها از محصولی که جان به آن‌ها معرفی کرده بود خوششان آمد اما فقط یک شرکت به نام بارنی‌اسکن بود که توجه بیش‌تری به این نرم‌افزار نشان داد و حاضر شد که آن را با نام «فتوشاپ» به همراه دستگاه‌های اسکنراسلاید خود به ‌فروش برساند. در مجموع ۲۰۰ نسخه فتوشاپ به همراه این دستگاه‌ها فروخته شد.

در سپتامبر سال ۱۹۸۸ بخت خوش به برادران نول روی آورد. جان نسخه‌ای نمایشی از نرم‌افزار را در شرکت ادوبی به نمایش گذاشت و آن‌ها شیفته این محصول شدند. خیلی زود قراردادی بین آن‌ها بسته شد و پس از ۱۰ ماه کار، فتوشاپ نسخه یک در فوریه سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد. فتوشاپ به‌مرور نسخه‌های پیشرفته‌تری به بازار داد و کم‌کم خودش را به‌عنوان محصولی که هر ناممکنی در تصویر را ممکن می‌کند، به مخاطبان عرضه کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.