هوشمندسازی محتوا در ریزبین

آشنایی با استارتاپ احسان، متولد 66 از دورود لرستان

0

می‌توان برای هر متن و عکسی در ریزبین محتوای ویدئویی اختصاص داد تا خوانندگان با مشاهده هر بخش از محتوا بتوانند محتوای ویدئویی مرتبط با آن را نیز مشاهده کنند

حوزه واقعیت افزوده حوزه جدیدی است که به‌تدریج جایگاه خود را در حوزه خدمات‌رسانی پیدا کرده ولی همچنان مفهوم جدیدی است و بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. احسان توکلی با راه‌اندازی استارتاپ ریزبین به نشانی rizbin.ir تلاش کرده است تا قدمی را در این حوزه بردارد و بستری را برای کسب‌وکارها فراهم کند تا از طریق آن بتوانند محتوای متنی خود را هوشمند کنند.

احسان متولد ۶۶ در شهر دورود استان لرستان است و لیسانس نرم‌افزار دارد و در حال حاضر ساکن شهر قم است.

من از سال۹۰ حدود ۲ سال در گروه موبایل مرکز اسلامی نور به عنوان برنامه‌نویس فعالیت می‌کردم و روی پروژه کتابخوان نور کار می‌کردیم. بعد از آن وارد یکی از واحدهای مرکز رشد دانشگاه قم شدم و شرکتی را تحت عنوان همراه فدک تاسیس کردم و در حوزه‌های هوشمندسازی محتوای محصولات فرهنگی فعالیتم را شروع کردم و در سال ۹۳ موفق شدم به عنوان شرکت فناور برتر انتخاب شوم. ایده ریزبین را در سال ۹۶ در حوزه واقعیت افزوده اجرایی و در الکامپ امسال از اپلیکیشن ریزبین رونمایی کردیم.

  •  ریزبین چه کار می‌کند؟

ریزبین یک سامانه واقعیت افزوده است که کاربران می‌توانند از طریق آن محتوای خود را هوشمند کنند. به عبارت بهتر هر محتوای متنی در ریزبین قابلیت هوشمندسازی دارد به این ترتیب که می‌توان برای هر متن و عکسی در ریزبین محتوای ویدئویی اختصاص داد تا خوانندگان با مشاهده هر بخش از محتوا بتوانند محتوای ویدئویی مرتبط با آن را نیز مشاهده کنند.

  •  چه نوع محتوایی در ریزبین قابلیت هوشمندسازی دارد؟

محدودیتی وجود ندارد. محتوا در قالب کارت ویزیت، کتاب، بروشور، روزنامه و هر نوع تصویری چاپی که وجود داشته باشد با ریزبین قابل هوشمندسازی است. به نوعی که وقتی گوشی با اپ ریزبین روی محتوا گرفته شود، محتوای صوتی و ویدئویی مرتبط با آن نمایش داده می‌شود.

  •  کاربران و صاحبان محتوای متنی چطور می‌توانند از خدمات ریزبین استفاده کنند؟

برای استفاده از خدمات ریزبین کاربران باید در ریزبین ثبت‌نام کنند و کانالی با برند خود را در اپلیکیشن ایجاد نمایند و بخش‌هایی از محتوای خود را که در نظر دارند هوشمند کنند و عملیات واقعیت افزوده در آن اعمال شود، مشخص می‌کنند و به ازای هر بخش محتوای صوتی و ویدئویی مورد نظر خود را بارگذاری می‌کنند. پس از تایید محتوا از طرف ما محتوا هوشمند می‌شود و به کاربر تحویل داده می‌شود و خوانندگان محتوا می‌توانند با مراجعه به بخش برند مربوطه محتوای هوشمند را مشاهده کنند.

می‌توان برای هر متن و عکسی در ریزبین محتوای ویدئویی اختصاص داد تا خوانندگان با مشاهده هر بخش از محتوا بتوانند محتوای ویدئویی مرتبط با آن را نیز مشاهده کنند

  •  با توجه به اینکه خدمات شما B2B است، تاکنون چه تعداد کسب‌وکار از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

از آنجایی که به‌تازگی اپ را لانچ کرده‌ایم، تعداد کمی از این امکانات استفاده کرده‌اند ولی به طور کلی تاکنون حدود ۷۵ تارگت یا بخش‌هایی از محتواهایی که هوشمند شده‌اند، در ریزبین ثبت شده است و بخش هوشمندسازی یک نمایشگاه را نیز در قم انجام داده‌ایم.

  •  تاکنون برای این کار هزینه کرده‌اید؟

از دی ماه سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که از هزینه شخصی بوده و با توجه به ناشناخته‌بودن این حوزه هنوز موفق به جذب سرمایه نشده‌ایم.

  •  چه برنامه‌ای برای درآمدزایی ریزبین در نظر گرفته‌اید؟

بیزینس ما هم B2B می‌تواند باشد و هم B2C ولی در شروع کار از برندهایی که قصد دارند محتوای خود را هوشمند کنند، هزینه‌ای را دریافت می‌کنیم و در ادامه راه در آینده قصد داریم بستری را فراهم کنیم تا افرادی که محتوای خوبی دارند، محتوای خود را رایگان عرضه کنند و هزینه مشاهده این محتوا را از کاربر نهایی دریافت کنیم. این پلن را بیشتر برای محتواهای آموزشی در آینده قصد داریم پیاده کنیم. علاوه بر این، قصد داریم از طریق هوشمندسازی نمایشگاه‌ها نیز درآمدزایی داشته باشیم.

  •  فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسید؟

اگر بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم، پیش‌بینی می‌کنم تا دو سه ماه آینده به این مرحله برسیم و اگر هم به همین روال پیش برویم و به هدف‌گذاری خود برای هوشمندسازی نمایشگاه کتاب سال آینده برسیم، فکر می‌کنم در اوایل سال دیگر به این مرحله برسیم. در فاز اول اگر بتوانیم به مثبت ۲۰ هزار دانلود برسیم، موفق شده‌ایم.

  •  ارزیابی از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، دارید؟

در این مدت در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشته‌ایم و دیتابیس خوبی را جمع‌آوری کرده‌ایم که شامل کاتالوگ‌های مختلفی می‌شود که حدود ۱۰۰۰ برند را شامل می‌شود و در این حوزه حدود ۴۰۰۰ ویدئو هم برای این برندها جمع‌آوری شده و ما در حال هوشمندسازی این محتوا هستیم و قصد داریم با صاحبان برندهای تماس بگیریم و آنها را از نمونه محتوایی برایشان هوشمند کرده‌ایم که می‌تواند کاتالوگ یا کارت ویزیت و غیره باشد، آگاه سازیم تا با قراردادن گوشی موبایل خود از طریق اپ ریزبین بتوانند محتوای هوشمندشده را ببینند و در صورت تمایل سایر محتوای خود را نیز به ما بسپارند.

  •  تاکنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

مهم‌ترین چالش ما ناشناخته‌بودن این حوزه است و بسیاری از افراد این حوزه را نمی‌شناسند و با کاربردهای آن آشنایی ندارند. حتی جالب اینجاست در الکامپ امسال افرادی هم که استارتاپ‌ها را به مراجعه‌دهندگان معرفی می‌کردند، با این حوزه آشنایی نداشتند و ما تلاش می‌کردیم که این حوزه را برایشان باز کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.