همه فن حریف اکوسیستم

آشنایی با محمدرضا فرحی

0

بسیاری از مدیران رهنما هم‌ورودی‌های محمدرضا فرحی در دانشگاه شریف بوده‌اند که در کنگره جهانی (MWC) هم شرکت می‌کرده‌اند و از همین‌جا زمینه آشنایی محمدرضا با صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی ایران و فعالان حوزه استارتاپی فراهم می‌شود

بعد از ظهری پاییزی که هوا نم‌نمک خنک می‌شود و چنارهای خیابان وزرا با پنجه‌های حنایی‌رنگ‌شان در هوایی مطبوع تاب می‌خورند، به دفتر بیمه‌بازار می‌رسم. جوانی متولد ۶۵ با ظاهری آراسته از راه می‌رسد. از جلسه‌ای می‌آید. از آن آدم‌های حسابی مشغول است. صحبت از محمدرضا فرحی است.

او متولد قم و تحصیل‌کرده دانشگاه صنعتی شریف. البته تحصیلاتش به همین‌جا ختم نمی‌شود. در جست‌وجوی علم تا فرانسه و اسپانیا و ایالت کاتالونیا هم رفته و اتفاقا دست پر هم برگشته است. ویژگی مهم دیگر محمدرضا، تسلطی است که بر زبان و سخن دارد و این از کتابخوانی بسیار زیادش است.

این آدم چندین نفر است

بیش از ۵ گزاره در موردش صدق می‌کند. هر کدام را که بگویی، از قبلی درست‌تر است. اگر بگویم استاد دانشگاه است، درست گفته‌ام، اگر بنیانگذار استارتاپ بگویمش، باز هم درست است، تئوری‌پرداز و مدرس دوره‌های آموزشی در اکوسیستم هم است و آکادمی چرخ را راه‌اندازی کرده.

در کنار همه اینها می‌توانم بگویم یک آدم قلم‌ به‌دست است که در عالم رسانه هم دستی دارد و برای روزنامه‌های مختلف از بحران‌ بانکی کشور، صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری و استارتاپ‌ها می‌نویسد. مشاور مالی گروه سرمایه‌گذاری رهنما‌ست.

موسس و رئیس هیات مدیره بیمه‌بازار است، از ابتدای مهرماه هم درسی سه واحدی با موضوع سرمایه‌گذاری جسورانه در دانشگاه صنعتی شریف برای دانشجویان رشته MBA ارائه خواهد کرد. قابل ذکر است که چنین درسی در نظام آموزشی نخستین‌بار است که ارائه می‌شود.

همچنین اخیرا به همراه دکتر طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد دولت هشتم، دکتر لشکر بلوکی استاد استراتژی و دکتر حیدری استاد دانشگاه خاتم وارد حوزه بورس شده‌اند و موافقت اصولی سبدگردان بورسی را از هیات مدیره سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

آکادمی چرخ هم را راه‌اندازی کرده و مصرانه می‌خواهد دانش و آگاهی نسبت به مسائل متنوعی از جمله مسائل مالی و ارزشگذاری را به اکوسیستم تزریق کند.

فرحی هم‌اکنون به صورت مشاور و همچنین عضو کمیته سرمایه‌گذاری با دوستان ادونچرز همکاری می‌کند «در چند ماهی که عملا از تاسیس این صندوق می‌گذرد، تا به حال روی استارتاپ‌های پاکلین و مامان‌پز سرمایه‌گذاری کرده و چند مورد دیگر را نیز در دست اقدام دارم».

حدودا دو سال پیش آقای حسین خسروی و محمد کلانتری با یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ و قدیمی حوزه ساخت و ساز به نام آقای محمدپور مذاکره و اکوسیستم استارتاپی کشور به طور کامل برای ایشون تشریح کردن. و موفق شدن نظر مساعد ایشون رو برای در مشارکت به صورت LP در تاسیس یک صندوق ۲۰ میلیارد تومانی به نام ادونچرز جذب کنند. در ادامه آقای مرتضی قرائی و آقای اصلان بهشتی هم به این دوستان ملحق شدن و یک تیم ‌‌GP چهار نفره شکل گرفت. من به صورت مشاور و همچنین عضو کمیته سرمایه‌گذاری با دوستان ادونچرز همکاری می‌کنم. در چند ماهی که عملا از تاسیس این صندوق میگذره، تا به حال روی استارتاپ‌های پاکلین و مامان‌پز سرمایه‌گذاری کرده و چند مورد دیگر رو نیز در دست اقدام داره.

از شریف تا پمپئوفابرا

سال ۱۳۸۳ وارد دانشگاه صنعتی شریف شده و بعد از اتمام دوره کارشناسی در رشته مهندسی صنایع، برای ادامه تحصیل به دانشگاه تولوز فرانسه می‌رود و فوق لیسانس اقتصاد می‌گیرد. «همان زمان احساس کردم که مباحث مالی و سرمایه‌گذاری جذابیت زیادی برایم دارد.»

مدرسه تحصیلات تکمیلی اقتصاد بارسلونای اسپانیا و دانشگاه پمپئوفابرا مقصد بعدی محمدرضا بوده. «این مدرسه در زمینه مباحث مالی قوی بود و من در آنجا فوق لیسانس دیگری در رشته فاینانس خواندم.»

بسیاری از مدیران رهنما هم‌ورودی‌های محمدرضا در دانشگاه شریف بوده‌اند که در کنگره جهانی (MWC) هم شرکت می‌کرده‌اند و از همین‌جا زمینه آشنایی محمدرضا با صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی ایران و فعالان حوزه استارتاپی فراهم می‌شود.

در مدرسه اقتصاد بارسلونا

تحصیلات مقطع دکتری خود را هم در مدرسه اقتصاد بارسلونا آغاز می‌کند. در سال ۹۳ موقتا به ایران می‌آید. در این مقطع کارهای شبهه‌دولتی مانند پست مشاور برای بعضی از معاونان وزرا و… را بر عهده داشته است. در همین دوره ارتباطش با امیر وهوشی بیشتر می‌شود.

«‌کارهای دولتی را دوست داشتم و با هیجان برای امیر وهوشی تعریف می‌کردم. بعد از مدتی جای ما عوض شده بود و این امیر وهوشی بود که بیشتر حرف می‌زد، چون کارهای دولتی دیگر جذابیت لازم را برای من نداشت و حداقل در آن زمان متوجه شده بودم که نمی‌توانم در محیط‌های دولتی خلق ارزشی داشته باشم.»

۶ماه بعد از ورودش به ایران، پیامی از وهوشی برای همکاری دریافت می‌کند. از آن زمان یک روز در هفته در شرکت رهنما مشغول به کار می‌شود و رفته‌رفته به محیط علاقه‌مند می‌شود و بعد از ۳ ماه یعنی از مهرماه ۹۴، چهار روز در هفته در رهنما به‌عنوان مدیر مالی گروه سرمایه‌گذاری این شرکت فعالیت می‌کند.

وهوشی هم چون از علاقه‌مندی‌های دانشگاهی محمدرضا آگاه بوده، دستش را باز می‌گذارد که بخشی از کارش در شرکت رهنما، کارهای پژوهشی و تحقیقی باشد. حالا فرحی از جمله افراد اکوسیستم است که به معنای واقعی کلمه به‌روز است و دانش روز این حوزه را پیگیری می‌کند.

فرحی می گوید:«ما در راهنما کارهای خلاقانه زیادی انجام دادیم؛ مثلا نخستین وی‌سی مولف و نه مصنف را تدوین کردیم، قراردادهای دینامیک تنظیم کردیم و در این قراردادها تقسیم سهام بستگی به عملکرد داشت، اعطای سهام به پرسنل در بیش از ۲۰ استارتاپ رهنما از دیگر ابتکارات ما در رهنما بود.»

متن کامل گفتگو با محمدرضا فرحی را در اینجا بخوانید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.