هر آنچه را دوست دارید بخوانید، بشنوید

0

بچه‌های خوش‌ذوق«ناملیک»اخبار و مقالات وب‌سایت‌ها و نشریات چاپی را دسته‌بندی می‌کنند تا شما بشنوید

از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل namlik.me می‌توانید از هرجا و با هر وسیله‌ای پادکست‌های موردعلاقه‌تان را بشنوید. تیم گوینده‌های ناملیک این مطالب را می‌خوانند و با کسب اجازه از صاحبان محتوا، آن‌ها را در قالب پادکست منتشر می‌کنند. رضا رضایی، علی غلامی، محمدحسن فرازمند و حمید حبیب‌الله بنیان‌گذاران ناملیک هستند. حمید حبیب‌الله اطلاعات بیشتری از روند تولید و خدمات این وب‌سایت در اختیار ما گذاشته است.

 

ناملیک چرا تصمیم گرفته فایل‌های متنی را به صوتی تبدیل کند؟

این ماجرا از آنجایی شروع شد که دیدیم زمان طولانی که در ترافیک بین مسیرهای رفت‌وآمد صرف می‌شود می‌تواند با استفاده از فایل‌های صوتی محتواهای متنی فرصت مناسبی برای مطالعه باشد. چراکه هرروز اخبار و مقالات بسیاری در وب‌سایت‌ها و نشریات چاپی منتشر می‌شوند. مقالات ارزشمندی که ممکن است از چشم ما پنهان بمانند.

 

با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در ایران، چطور به استقبال از چنین ایده‌ای از طرف مخاطب ایرانی مطمئن شدید؟

ما تصمیم نداشتیم همه بازار را تحت پوشش قرار دهیم و فقط دست روی مخاطب خاص خود گذاشتیم که افراد علاقه‌مند به مطالعه با محدودیت زمان بودند. با تهیه یک‌سری پرسشنامه کتبی و توزیع آن در مجامع عمومی و به‌صورت رودررو سعی در رسیدن به سلیقه و درخواست مشتری کردیم و به رده سنی ۲۲ الی ۳۵ سال رسیدیم که از این ایده استقبال خوبی داشتند.

نظرسنجی در فضاهای مجازی را بیشتر موثر می‌دانید یا در فضای حقیقی و به روش سنتی و رودررو؟

ما از طریق ایمیل و در فضاهای مجازی مختلف هم نظرسنجی کردیم ولی اطلاعات و بازخوردی که به روش سنتی و رودررو به دست آوردیم به‌مراتب مفیدتر از پرسش و پاسخ‌های آنلاین بود.

در اپلیکیشن و وب‌سایت شما به آیکن «بعدا گوش می‌دهم» برخورد کردم، این به معنی ارائه سرویس آفلاین به مشتری است؟

بله، به دلیل محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت و برای ایجاد امکان مدیریت حساب کاربری توسط خود کاربر، امکان دانلود آنلاین و گوش دادن در حال آفلاین را نیز راه‌اندازی کردیم.

 

چه سرویس رقابتی دیگری به کاربر می‌دهید؟

یکی از سرویس‌های رقابتی ناملیک به غیر از ارائه آفلاین فایل صوتی، امکان شناسایی سلیقه و رصد موضوعات مورد علاقه اوست که به ما این امکان را می‌دهد که به طور مثال برای یک پک ۱۵ دقیقه‌ای او چند پیشنهاد مطابق با سلیقه‌اش داشته باشیم.

 

متوجه شدم که در بخش رسانه ناملیک پادکست فایل‌های متنی رسانه‌های مختلف و میزبانی فایل‌های متنی خود آن‌ها پوشش داده شده است.

بله، به غیر از تولید پادکست برای رسانه‌های مختلف، میزبانی پادکست‌های تولیدی آن‌ها را نیز بر عهده خواهیم گرفت.

 

در صورت ایجاد علاقه‌مندی به شنیدن فایل‌های صوتی مطالب متنی رسانه‌های مختلف، آیا این مسئله باعث خارج شدن از دور مطالعه دیداری این متون نمی‌شود؟ و ریسکی برای صاحبان رسانه، ناشران و نویسندگان نخواهد بود؟

اتفاقا یکی از نگرانی‌های صاحبان رسانه و ناشران فروش مطالب آن‌ها به‌صورت فایل‌های صوتی است. چراکه در این صورت ما باید شرط پرداخت درصدی از فروش هر فایل را به ایشان بپذیریم. بنابراین ما علاوه بر اینکه فقط بخشی از محتوا را به فایل‌های صوتی تبدیل می‌کنیم قصد فروش محتوا را نیز نداریم. برنامه اقتصادی ناملیک در آینده نزدیک، حول محور سرویس‌هایی خواهد بود که به کاربران ارائه خواهد داد.

 

تولید فایل صوتی توسط تیم گویندگان ناملیک انجام می‌شود؟

ما با گروهی از گویندگان دانشکده خبر همکاری خوبی داریم. بعد از ارائه موضوع و متن مورد نظر و تست صدا و فنی فایل ضبط‌شده، نیروهای کارآمدتر را از بین آن‌ها انتخاب کردیم. کل پروسه تولید را که در استودیوهای همان دانشگاه صورت می‌گیرد به آن‌ها می‌سپاریم که قرار به عقد قرارداد مالی با ایشان بعد از طی شدن مراحل آزمایشی گذاشته شده است.

 

آیا با اعضای تیم به‌صورت سهام تشویقی (esop)‌ همکاری دارید؟

بله، تا الان به اعضای تیم پرداخت نقدی نداشته‌ایم و همه دوستان بعد از رسیدن پروژه به درآمدزایی بهره‌برداری مالی خواهند داشت.

 

بعد از تولید و بارگذاری این فایل‌های تولیدشده در وب‌سایت، چطور از رعایت قوانین کپی‌رایت تولیدات خود مطمئن هستید؟

متاسفانه امنیت صد درصدی در این حوزه وجود ندارد، ولی ما با راه‌حل‌هایی مثل ثبت اثر و پیگیری و اخطار به کسانی که این قوانین را رعایت نمی‌کنند سعی در به حداقل رساندن این حاشیه ناامن در این حوزه خواهیم داشت.

 

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد ناملیک در حال حاضر با وجود حدود ۵۲۰۰ کاربر ماهانه وب‌سایت و به همان تعداد در اپلیکیشن و گذشت زمانی حدودا یک‌ساله از آغاز فعالیت، هنوز نه درآمدزایی دارد نه صرف هزینه تولید!

بله، در آینده بسیار نزدیک هم نیاز به عقد قراردادهای تولید و پرداخت‌های نقدی جاری خواهد بود و هم ناملیک از محل سرویس‌هایی که به مخاطبان ارائه خواهد داد کسب درآمد خواهد داشت.

اگر به گذشته برمی‌گشتید تغییری در این پروسه طولانی‌مدت درآمدزایی ناملیک نمی‌دادید؟

حقیقت این است که شاید اگر به گذشته برمی‌گشتیم سیستمی تعریف می‌کردیم که این پروسه را به کمتر از این بازه زمانی برساند.

 

شما به‌عنوان یکی از صاحبان استارتاپی که از شتاب‌دهنده استفاده کرده‌اید نقش شتاب‌دهنده‌ها را چند درصد تضمین‌کننده موفقیت استارتاپی می‌دانید؟

از همین سوال و این فرصت استفاده می‌کنم تا درخواست خودم را به گوش حامیان این اکوسیستم برسانم. درخواستی مبنی بر اینکه مانند نشریه شنبه بیشتر از اینکه درصدد حمایت از استارتاپ‌هایی باشند که لزوما از شتاب‌دهنده استفاده کرده‌اند به دنبال معرفی و حمایت از استارتاپ‌های نوپا باشند، چراکه آن‌ها به علت نداشتن چنین بستری از تیررس‌ها پنهان مانده‌اند و بازار قابل‌توجهی را صرفا به همین واسطه به دست نمی‌آورند. هرچند شتاب‌دهنده‌ها به غیر از تزریق اثرگذار سرمایه کمک بسیاری در آموزش مسائل فنی، حقوقی، شناخت بازار و حتی تیم‌سازی به استارتاپ‌ها می‌کنند، ولی این نباید به این معنی القا شود که هیچ استارتاپی بدون حمایت شتاب‌دهنده‌ها ضمانتی برای موفقیت نخواهد داشت. بلکه تفکر غالب به این سمت سوق داده شود که بهتر است بنیان‌گذاران بیشتر از به دنبال سرمایه‌گذار بودن بعد از تولید محصول اولیه، مستقلا به دنبال مشتری آن در بازار محصول خود باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.