تنش‌هايي که محيط، به تيم‌کاري تحميل مي‌کند

0

بعضي وقت‌ها عملکرد پايين تيم شما ناشي از طراحي بد محل کارتان است

همه مي‌دانيم که استرس در محيط کار عواقب طولاني‌مدت ناخوشايندي را در کارمندان باعث مي‌شود. پروژه‌هاي شما را با اخلال مواجه و تيم کاري‌تان را با دردسرهاي جدي روبه‌رو مي‌کند. ساعات کار طولاني، انتظارات بيش‌ازحد و غيرمنطقي و همچنين افزايش اخراج‌هاي اجباري از مواردي است که محل کار را به سمت محيطي ناخوشايند و آزاردهنده سوق مي‌دهد. اما اين موارد زماني تشديد مي‌شوند محيط کار نيز بار قسمتي از اين مشکلات را به دوش بکشد. تحقيقات دانشگاهي اخير نقش برجسته محيط کار را نشان مي‌دهد. بر اساس اين تحقيقات محيط کارتاثير قابل‌ملاحظه‌اي در سلامت جسم و روح افراد و همچنين بر عملکرد مغز آنان در شرايط گوناگون دارد. سوال کليدي که در اين اينجا مي‌خواهيم مطرح و به آن پاسخ بدهيم اين است که چطور محيط و فضاي کار موجب ناخشنودي افراد حاضر دي يک تيم کاري مي‌شود و راه‌حل رفع آن چيست؟

 

 روان‌شناسي تيم کاري

عوامل اصلي ايجاد استرس وابسته به محيط کار: دفاتر کار جمعي و عدم وجود نور طبيعي دفاتر کار دسته‌جمعي که در چند دهه اخير متداول شده‌اند، در مقايسه با مزايا از تنش‌ها و معايب به‌مراتب بيشتري برخوردار هستند. بر اساس تحقيقي که در مجله «اينوايرومنت سايکولوجي» به چاپ رسيده، محيط کار دسته‌جمعي هيچ‌گاه به طور مؤثر جوابگو نبوده است. اين تحقيق نشان داده است که در اين‌گونه محيط‌هاي گروهي افراد بايستي حواس خود را براي تمرکز در انجام کار و همچنين احساس ناخوشايند کنترل شدن توسط اطرافيان تقسيم کنند. اين‌گونه استرس‌ها يک معجون کافي براي ايجاد نارضايتي مخرب را فراهم مي‌آورند! دفاتر کار دسته‌جمعي که در چند دهه اخير متداول شده است، در مقايسه با مزايا از تنش‌ها و معايب بيشتري برخوردار است و مي‌تواند راهکاري براي دور کردن يک تيم کاري از چنين تنش‌هايي باشد.اين نکته هم بديهي است که نوع و کيفيت سيستم روشنايي در محيط کار از عوامل مؤثر در کاهش يا افزايش استرس و عملکرد افراد حاضر در يک تيم کاري است. بر اساس تحقيقات اخير مضرات فعاليت در يک محيط بدون پنجره يک مشکل جهاني به حساب مي‌آيد. در اين تحقيق آمده است که رابطه بسيار نزديکي بين قرار گرفتن کارمندان در معرض نور طبيعي، ميزان خواب آن‌ها و کيفيت و مقدار فعاليت آنان و به طور کلي کيفيت زندگي آنان وجود دارد. بر اساس اين گزارش به طور ميانگين افرادي که در محيط کار خود از نور طبيعي بي‌بهره‌اند از موفقيت کمتري نسبت به همتايان خود برخوردارند. اين افراد از درجات سلامت جسمي و شادابي و نشاط کمتري نسبت به همکاران خود و همچنين از کيفيت خواب کمتر و درنتيجه عملکرد ضعيف‌تري در سر کار برخوردارند. همان‌طور که گفته شد، اين‌گونه استرس‌ها پتانسيل ايجاد نارضايتي مخرب را افزايش مي‌دهد.

 

 تيم پرتنش!

در هنگام استرس پذيرش مشکلات براي ذهن ما را دشوار مي‌شود. پس يک بحث کوچک با همکار و يا سؤالات پشت سر هم يک مراجعه‌کننده را به‌منزله يک حمله مي‌بيند. شايد اين افراد خود را متعلق به تيم کاري نمي‌بينند. چراکه هرروز با جابجايي در محيط کار به دنبال بهترين ترکيب براي احساس راحتي مي‌گردند. اما به دليل عدم وجود محيطي اختصاصي و امکان شخصي‌سازي توسط خودشان (در محيط کار گروهي) و همچنين ساعت‌ها کار در زير نورهاي مصنوعي، اين افراد احساس تعلق به محيط را از دست مي‌دهند.  اين‌گونه استرس‌ها به‌آساني در روح افراد تأثير مي‌گذارند و به‌مرور باعث ايجاد نارضايتي‌هاي بنيادي مي‌شوند. نارضايتي‌هايي که به‌آساني تشکيل آن‌ها نمي‌توان آن‌ها را از ميان برداشت.

 

راه‌حل چيست؟ 

مطالعات اخير نشان داده است که فراهم آوردن محيطي مجزا براي کارمندان و امکان طراحي و اجراي چيدمان و دکوراسيون محيط توسط خودشان احساس رضايت شغلي را در کارمندان به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد. اين کار به آنان احساس استقلال در محيط را مي‌دهد. احساس خوشايند امنيت در فضايي که توسط خود فرد طراحي شده فرد را آماده براي کار با بازده بيشتر مي‌کند. اين کار ظرفيت افراد را براي پذيرش مشکلات را افزايش مي‌دهد چراکه اين افراد از نياز اوليه خود يعني امنيت تا حدود زيادي برخوردار شده‌اند. از موارد ديگر سيستم روشنايي است. نور طبيعي تأثير چشمگيري در سلامت افراد و درنتيجه کيفيت کار آن‌ها دارد. همچنين مطالعه بر روي چشم‌اندازهاي بصري نشان داده است که کارمنداني که در محيط کار خود به چشم‌اندازهاي طبيعي دسترسي دارند از لحاظ روحي سالم‌ترند. قابل‌ذکر است که چشم‌اندازهاي طبيعي تأثير عميق‌تري نسبت به منظرهاي شهري و ساخته دست بشر دارد. فاکتور ديگري که تأثير مثبت آن در بهبود سلامت روح روان و اثرات روانشناسي آن بر کسي پوشيده نيست عنصر رنگ است. بر اساس تحقيقاتي که روي محيط کار تمرکز دارند وقتي پاي رنگ به ميان مي‌آيد رنگ قرمز موجب افزايش کارايي در فعاليت‌هايي که احتياج به ريزنگري و جزئي‌نگري دارند، مي‌شود. و در مقابل رنگ آبي جهت فعاليت‌هاي خلاقانه مفيد است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.