نقش مشاوران مالی در سرنوشت یک برند

0

«کنت گرنت وینانز» یکی از کارآفرینان عرصه مدیریت و سرمایه‌گذار آمریکایی است که امروز بعد از سال‌ها فعالیت در این عرصه، کوله‌بار تجربیات کسب‌وکارش را منتشر می‌کند تا الهام‌بخش تازه‌واردان عرصه راه‌اندازی کسب‌وکار باشد. کسی که به گفته خودش روزگاری آخرین شغلی که برای خود متصور بود، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری بوده است.

او در مجله فوربز از پنج نکته طلایی می‌نویسد که بسیاری از کارآفرینان در مشورت با سرمایه‌گذاران و مشاوران آن‌ها را از یاد می‌برند و در نتیجه برند خود را به کام ناکامی روانه می‌کنند. او می‌نویسد: «یکی از ویژگی‌های کارآفرینان جوان که من از آن با نام نقطه‌ضعف یاد می‌کنم، میل عمیق آن‌ها به در دست گرفتن مدیریت مالی کسب‌وکار است، در حالی که مشورت با مشاوران مالی و استفاده از ایده‌های آن‌ها معمولا به داد ریسک‌پذیری کارآفرینان جوان می‌رسد. همان‌قدر که استخدام کردن یک وکیل برای تنظیم اسناد حقوقی تجارت اهمیت دارد، همراه داشتن مشاور مالی هم ضروری است.»

 

 از خودتان این سوالات را بپرسید:

۱. چه کسی سرمایه مرا مدیریت می‌کند؟ یک مشاور حرفه‌ای کسی است که مستقل از نظرات کارآفرین، دست به دارایی‌های برند نمی‌زند و بدون مشورت و با بهانه‌های مالی هزینه‌های خودسرانه انجام نمی‌دهد. 

مراقب باشید که مشاور مالی «مدیر پول» شما نیست، بلکه شخصی واسط میان کارآفرین و سرمایه‌گذاران در دنیای بیرون است. او در تیم شما بازی می‌کند، نه در تیم بازار.

۲. سابقه مشاور مالی شما چیست؟ همیشه به سابقه شغلی و گذشته مشاوری که قصد مشورت گرفتن از او را دارید، رجوع کنید. بدانید چند سال در عرصه کارآفرینی فعالیت کرده، چند بار سابقه موفقیت در کارش را داشته و با چه مشتریانی کار کرده است. هرچه شباهت میان شما و مشاورتان بیشتر باشد، اعتماد و تفاهم عمیق‌تری میانتان شکل می‌گیرد. برخلاف کارآفرینان جوان که معمولا سابقه ثبت‌شده چندانی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های آن‌ها وجود ندارد، مشاوران باید افرادی کارکشته و باسابقه باشند.

۳. چه کسی به مشاور حقوق می‌دهد؟ به یاد داشته باشید تنها کسی که مشاور حق دریافت دستمزدش از او را دارد، کارآفرین است. شما مشتری او هستید و به او پول می‌دهید، همان چیزی که عکسش در مورد کارگزاران مالی صادق است. کسانی که از هر معامله‌ای حق کمیسیون دریافت می‌کنند، مشتریان متعددی دارند و همزمان از چند منبع مالی و سرمایه‌ای تغذیه می‌شوند. تعدد منابع مالی کارگزاران، گاهی رفتار آن‌ها را دچار تناقض کرده و از صداقت به دور می‌کند.

۴. آیا مشاورم همیشه باید حضور فیزیکی داشته باشد؟ یکی از نکاتی که وینانز در مقاله‌اش در مجله فوربز به آن اشاره می‌کند، عدم ضرورت حضور مشاور در تمام لحظات در کنار کارآفرین است. از آنجایی که به هر صورت سود مشاور در فروش محصول است، همیشه باید در نظر گرفت که تصمیمات و نظرات او تنها منابع هم‌فکری کارآفرین نباشند. یک کارآفرین در دنیای امروز باید همواره به چندین منبع فکری متصل باشد و تنها به مشاورش تکیه نکند؛ پس به زمان‌های تنهای تصمیم‌گیری خود احترام بگذارید.

۵. آیا مشاور قانونا همواره ملزم است به نفع کارآفرین عمل کند؟ جواب این سوال همیشه مثبت است. سرمایه و ایده شما امانتی در دست مشاور است، پس او ملزم به سود شما است و نباید خارج از چارچوب‌های کسب‌وکار شما عمل کند. او تا زمانی که قرارداد قانونی‌اش با شما ادامه دارد، باید به ایده کارآفرینی پایبند بوده و از خط قرمزهای آن عبور نکند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.