ناهارتان را گرم بخورید

0

شعارشان این است:« غذای خود را سر میز سفارش دهید» آن‌ها غذا را گرم و رأس زمان مقرری که تعیین کرده‌اید، سر میز محل کارتان می‌آورند و برای همین نامشان را «سر میز» saremiz. ir گذاشته‌اند. سرمیزی‌ها در عرض هشت ماه خیلی سریع پیشرفت کرده‌اند و توانسته‌اند با شرکت‌های بزرگی مانند «تک ماکارون» همکاری کنند. آن‌ها کارشان این است که غذا را گرم و در رأس زمانی که تعیین می‌کنید، سر میز شما برسانند. سرمیزی‌ها پیشرفت خود را مرهون رضا حیدری، ایده‌پرداز و بنیانگذارشان می‌دانند که از سال‌ها قبل تجربه استارتاپ‌هایی چون زودفود و ریحون را هم داشته است. یکی از مهم‌ترین اهداف سرمیزی‌ها که تلاش بی‌وقفه‌ای را برایش می‌کنند، «فرهنگ‌سازی احترام و توجه به منابع انسانی» در سازمان‌ها و شرکت‌ها است که متاسفانه این امر مهم سال‌هاست که در کشور ما کمرنگ دیده می‌شود و یا اصلا وجود ندارد! با تیم سه نفره سرمیز که می‌خواهند در جهت عمل به این امر کوشا باشند، گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

  •  بهتر است از اینجا شروع کنیم که «سرمیز» چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ 

رضا حیدری: یک سرویس سفارش غذای شرکتی و سازمانی است که مخصوص شرکت‌هایی است که یا سازمان هزینه غذای آن‌ها را می‌پردازد یا هزینه مدیریت غذایشان را دارند و آخر ماه از حقوق آن‌ها کم می‌کنند. سرمیز مشابه سلف دانشگاه است از این لحاظ که شما از یک هفته قبل رزرو می‌کنید و علاوه بر آن تنوع غذایی دارید. ما دو مدل ارائه غذا داریم؛ یکی فست‌فود و دیگری سلامت. سرمیز عملا یک سرویس B2B است. شعاری که ما داریم «ناهار خود را سر میز سفارش دهید» و اصولا ما آمده‌ایم تا این فضا را در پذیرایی سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم کنیم که غذادادن به پرسنل تنها فاکتور مهم نیست بلکه نوع غذا، نحوه ارائه و کیفیت غذا نیز هست. سرمیز اولین وب‌سرویس ثبت سفارش غذای شرکتی است که برای بهبود روند ثبت سفارش توسط پرسنل صورت می‌گیرد، توسط تیم سرمیز پیگیری و کنترل می‌شود. برای استفاده از سرمیز کافی است در سایت saremiz. ir شرکت‌تان را ثبت کنید، بلافاصله از این سایت با شما تماس خواهند گرفت و پس از اخذ قرارداد، سفارشتان را در زمانی که تعیین می‌کنید و در محل موردنظر تحویل می‌گیرید.

  •  چه خدماتی در سرمیز ارائه می‌دهید؟ 

شیما اسدی: خدمات ما از این قرار است: تنوع سفارش غذا، حق انتخاب کارمندان به علت تنوع غذایی که داریم، ارسال تجمیعی غذا، به‌موقع بودن ارسال غذا و گرم بودن آن، خدمات پرداخت دوره‌ای برای شرکت‌ها، سیستم نظر سنجی سرمیز و باز خورد گرفتن میزان رضایت مشتریان، پیک رایگان و قیمت رقابتی و ثابت.

  •  ایده سرمیز از کجا آمد؟ آیا الگو یا مدل خارجی داشتید؟ 

حیدری: ایده اولیه سرمیز از دی ماه ۹۴ شروع شد و از قبل، این ایده به ذهن من رسیده بود اما جلو‌تر که رفتیم، متوجه شدم مشابه کار ما را eat club که یک شرکت بزرگ آمریکایی در این زمینه است، انجام می‌دهد. البته شرکت Zero Cetter هم از نمونه‌های معروف این زمینه هست که اتفاقا کوفاندر‌های آن ایرانی هستند، اما الگوی اصلی ما شرکت موفق‌تر eat club هست. eat club مخصوصا در ارائه خدمات و فرهنگ‌سازی سازمانی در حال حاضر خیلی جلو‌تر از نمونه‌های دیگر عمل می‌کند.

  •  سرمایه اولیه آن را از کجا آوردید و مدل درآمد آن‌ها به چه نحوی است؟ 

حیدری: سرمایه اولیه ما مقدار ناچیزی بود و ما تقریبا از صفر شروع کردیم. درآمد حال حاضر ما از کارمزد متغیری است که از تهیه غذا‌ها می‌گیریم. مدل درآمدی ما هم براساس گرفتن کمیسیون است.

  •  تیم سرمیز شامل چه تخصص‌ها و سمت‌هایی می‌شود؟

حیدری: کل تیم ما در حال حاضر شامل سه کوفاندر است. من متولد ۶۵ و کار‌شناسی هستم، پریسا معمار، متولد ۶۷ و کار‌شناسی نرم افزار و شیما اسدی، متولد ۷۴ و دانشجوی تئا‌تر که هرسه ما در پیشبرد مراحل اولیه استارتاپ‌مان تلاش می‌کنیم.

  •  چرا سازمان‌ها و شرکت‌هاباید با سرمیز قرارداد ببندند؟

پریسا معمار: شرکت‌ها اگر با سرمیز قرار داد ببندند دیگر لازم نیست با چند جا قرارداد ببندند؛  در صورت عدم رضایت از تهیه غذایی، دیگر نیازی به تعویض یک قرارداد با جاهای دیگر نیست، چرا که خود ما این کار انجام می‌دهیم و در صورت عدم رضایت مشتریان از مکان‌های دیگر، خودمان قرارداد اخذ می‌کنیم؛ در نتیجه اگر یک بار با سرمیز قرارداد ببندند دیگر لازم نیست با جاهای دیگر قرارداد ببندند.

  •  سرمیز در حال حاضر با چه مکان‌هایی طرف قرارداد بوده است؟ 

حیدری: شرکت زنجیره‌ای افق کوروش، شرکت تک ماکارون، شرکت داتیس، گروه شرکت‌های فردآورد و شرکت‌های دیگری هم به زودی اضافه می‌شوند.

  •  با چه تهیه غذاهایی قرارداد بسته‌اید؟ 

حیدری: رستوران شیلا، تهیه غذاهای فارسی، می‌ه‌مان، شیرین پلو و… که خداراشکر تا به حال شاهد استقبال خوب این مکان‌ها بوده‌ایم.

  •  سرمیز چه تدبیر‌ها یا اهدافی را برای ادامه کار خود در نظر گرفته است؟ 

اسدی: یکی از مهم‌ترین اهداف ما فرهنگ‌سازی ِ احترام به منابع انسانی است؛ یعنی ما توجه کردن به منابع انسانی را برون‌سپاری می‌کنیم و توجه به منابع انسانی را فرهنگ‌سازی می‌کنیم. این چیزی است که کمتر در کشور ما شایع است و به آن توجه می‌شود. هدف ما هرچه نزدیک‌تر شدن به الگوی اصلی eat club و تبدیل‌شدن به یک بخش اصلی در شرکت‌ها و در دل آن‌ها جای‌گرفتن، گسترش‌دادن خدمات سرمیز و هرچه کامل‌تر‌کردن پروسه عمل به شعارمان است.

  •  حرف آخر؟ 

معمار: تلاش کنند و درگیر حاشیه نشوند. همیشه پیگیر باشند و اگر به یک دست‌انداز برخوردند راه را پیدا کنند. هدفشان و بازار هدفشان را کاملا بشناسند.

حیدری: به اصل این قضیه فکرکنند که چطور می‌خواهند پول دربیاورند و چطور می‌خواهند استارتاپ و بیزینس خود را راه بیندازند. این مهم است که این جمله را به یاد داشته باشند که اگر پس‌فردا بعد از تاسیس با مشکلات روبه‌رو شوند که اغلب در کشور ما پیش می‌آید که دو دوتا چهارتا نیست شما تعیین می‌کنید که برای مثال پنج باشد یا سه! این خودت هستی که اگر به بن بستی خوردی که نتوانستی دربیایی و تلاش نکردی خب قطعا به «سه» می‌رسی و می‌دانی اگر به «پنج» رسیدی با تلاش و توان دو برابر خودت بوده است که این سد مشکلات از جلوی پایت برداشته شده و توانستی به «پنج» برسی. «تیم» و  « time» دو عامل مهم هستند که یکدیگر را کامل می‌کنند. تیم شما خیلی مهم است که افراد با تخصص و مسلطی باشند و از پس کار‌ها بربیایند و از طرفی «زمان» شما نیز یک ملاک مهم برای ارائه کار شما محسوب می‌شود. زمان کمیت مهمی است که با مقدار پول شما رابطه مهمی برقرار می‌کند. عامل بعدی که بسیار مهم محسوب می‌شود «صبور بودن» شماست. داشتن صبر یکی از فاکتورهای مهم در پیشبرد یک استارتاپ است و بدون صبر هیچ‌گاه نمی‌توانید به موفقیت یک استارتاپ دست یابید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.