مدل‌های تازه برای خلق ارزش پیشنهادی

یادداشتی از محمدرضا فرحی *

0

* مدیر فایننس گروه سرمایه‌گذاری رهنما

به‭ ‬خاطر‭ ‬دارم‭ ‬که‭ ‬حدود‭ ‬یک‌سال‭ ‬پیش،‭ ‬یک‭ ‬تیم،‭ ‬ایده‎‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شرکت‭ ‬ما‭ ‬ارائه‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬نقد‭ ‬ارزش‭ ‬پیشنهادی‭ ‬ارائه‭ ‬شده،‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬گفتم‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬شما‭ ‬یک‭ ‬فعالیت‭ ‬استارتاپی ‬نیست‭.‬ یکی از آنها متواضعانه پرسید «کار استارتاپی چیه؟» برای خود من هم این موضوع تبدیل به یک سوال و دغدغه شد.

اما هرچه در ادبیات علم کارآفرینی غور کردم، تعریف دقیق و جامعی از مفهوم استارتاپ نیافتم؛ اما همه‎ تعاریف موجود معمولا در داشتن این سه ویژگی، به ترتیب اهمیت، مشترک بودند: استارتاپ باید مقیاس‎پذیری بالایی داشته باشد؛ از فناوری‎های نوین در ارائه‎ ارزش پیشنهادی خود به مشتری بهره بگیرد و در نهایت میزان نوآوری به کار رفته در آن قابل‌توجه باشد.

در نتیجه، نباید کسب‌وکارهایی که همان مدل‎های سنتیِ خلق ارزش را مبنا قرار داده و تنها به صورت موضعی، بخشی از فرایند زنجیره‎ تولید خدمت را بهینه کرده‎اند، استارتاپ نامید.

اکوسیستم جوان ایران

اکوسیستم ایران از این منظر هنوز بسیار جوان و نابالغ است؛ اگرچه سرعت رشد آن بسیار قابل‌توجه است و من به‌خوبی این سرعت رشد را در دو سال اخیر که به این مجموعه ملحق شده‎ام مشاهده می‌کنم.  البته باید توجه داشت که بسیاری از استارتاپ‎های موفق ایرانی در واقع کپی‎برداری از نمونه‎های موفق خارجی هستند.

اما به باور من این موضوع طبیعی و بدون اشکال است؛ چون برای موفقیت یک استارتاپ و زبانزد شدن آن، مهم‎تر از ایده‎ خوب، کیفیت بالای اجراست‌ و کیفیت اجرا امری نیست که کپی‎پذیر باشد. اگر اکوسیستم با همین روند به رشد خود ادامه دهد، من انتظار دارم که در ۳ سال آینده شاهد عرضه‎ عمومی اولین استارتاپ بوده و در افقی ۵ الی ۷ ساله، حداقل ۱۰استارتاپ با ساختار سهامی عام داشته باشیم.

نکته‎ نهایی اینکه، تقریبا تمام استارتاپ‏هایی که اسم‌شان به عنوان الگوی موفقیت بر سر زبان‎هاست، بین ۳ تا ۷ سال فعالیت مستمر و فشرده و واقعی داشته‎اند تا در نهایت به نقطه‎ موجود رسیده‎اند.  در نتیجه جوانان پرانگیزه‎ای که تنها وضع موجود این استارتاپ‎ها را دیده و به راه‎اندازی کسب‌و‌کار خود علاقه‎مند شده‎اند، باید بدانند که برای موفقیت در این مسیر باید قلبی تپنده و پرامید، دلی محکم و آماده‎ مشکلات و کفشی آهنین با خود داشت.

در صورتی که کسی این التزامات را به تمامی فراهم کند و در انتخاب بهترین ایده برای راه‎اندازی یک استارتاپ واقعی دقت کند، می‎تواند انتظار در آغوش کشیدن شاهد زیبای موفقیت و اثرگذاری را هم داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.