محتوای اثربخش همه چیز است

موفقیت کسب‌و‌کارتان رابطه‌‌ مستقیم با محتوایی که اکنون تولید می‌کنید، دارد

0

هر روز سایت‌های متعدد و صفحات بیشمار در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را با هدف جذب و نگهداری مخاطب منتشر می‌کنند، اما آنهایی مورد توجه قرار می‌گیرند که محتوایی «تاثیرگذار» منتشر کنند و محتوایی که «ارزشمند و هدفمند» مطابق با «نیاز مخاطب» باشد.

سال ۱۹۹۶ بیل‌گیتس که آن زمان و تا سال‌های بعد از آن به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا شناخته می‌شد، جمله‌ای را گفت که فکر می‌کنم شنیده باشید «محتوا پادشاه است». به نظر من محتوا به اندازه‌ای مهم است که می‌توانم این جمله را اینگونه تغییر دهم «محتوای اثربخش همه چیز است».

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به گونه‌ای در سبک زندگی ما تاثیر گذاشت که حتی فیلترینگ و زیرساخت‌های ضعیف مخابرات نیز نتوانست مانع رشد نجومی آنها و استقبال مخاطبان شود.

اکنون اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال بر همگان روشن است اما این ابزارها هرچقدر هم که قدرتمند و پرمخاطب باشند، بدون محتوای اثربخش هیچ سودی ندارند.

لازم است این جمله ملکه ذهنتان شود «موفقیت کسب‌و‌کارتان رابطه‌‌ مستقیم با محتوایی که اکنون تولید می‌کنید، دارد».

هر روز سایت‌های متعدد و صفحات بیشمار در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را با هدف جذب و نگهداری مخاطب منتشر می‌کنند، اما آنهایی مورد توجه قرار می‌گیرند که محتوای اثربخش منتشر کنند و محتوایی که «ارزشمند و هدفمند» مطابق با «نیاز مخاطب» باشد.

تولید محتوا مختص کارآفرینان، بازاریابان دیجیتال و یا صاحبان مشاغل آنلاین نیست! هر کسی که فعالیتی در بازار امروز دارد حتی در جایگاه کارمند و کارگر می‌تواند از قدرت محتوا در راستای رشد و موفقیت شغلی‌اش بهره‌مند شود.

چندی پیش بود که نام آشنایی در لیست سخنرانان رویداد تداکس شیراز نظرم را جلب کرد، کاظم عقلمند، کسی که صفحه روزمرگی‌های یک آبدارچی را در اینستاگرام راه‌اندازی کرده و اکنون بیش از ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد.

محتوای اثربخش

او اکنون دانشجو‌ست و در رویدادهای آموزشی، تجارب سال‌ها فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. از این‌رو‌ست که می‌گویم فارغ از شغل و جایگاهی که دارید برای رشد کسب و کارتان مهارت تولید محتوا و از آن مهم‌تر داستانگویی را به خوبی بیاموزید.

من نیز در سال‌های اخیر مطالعاتم را روی بحث محتوا متمرکز کردم، با بررسی کمپین‌های تبلیغاتی دریافتم که هر محتوایی نمی‌تواند مناسب باشد، چه بسیارند کسب‌و‌کارهایی که با بودجه‌های کلان نتوانسته‌اند به بازار هدف خود دست یابند.

گروهی دیگر از کارآفرینان با تکیه بر خلاقیت خود محتوای اثربخش و هوشمندانه خلق کرده‌اند و توانسته‌اند با یاری گرفتن از قدرت محتوا دستاوردهایی بزرگ به ارمغان بیاورند.

آنان درک کرده‌اند که بهترین سرمایه برای هر کسب‌و‌کاری رسیدن به مخاطبان و مشتریانی است که مبلغ ارزش‌های کسب‌و‌کارشان باشند. پس در محتوای اثربخش خود داستان‌هایی ارزشمند را برای آنان روایت کرده‌اند.

محتوای اثربخش

قدرت پیمان رجبی‌ها نه فقط در بازوانشان بلکه در محتوایشان است، کاپیتان عابدزاده‌ها بدون داستانسرایی و ترانه‌خواندن جذابیتی برای مخاطب ندارند، کاظم عقلمندها روایتگر داستانی صادقانه هستند که نه‌تنها برایشان شهرت داشته بلکه اعتماد مخاطب را نیز به‌دست آورده‌اند.

کسب‌وکارهای کوچک معمولا ناشناخته‌اند به همین دلیل اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نکنند، ناشناس باقی می‌مانند. شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای معرفی برند شما به مصرف‌کنندگانی است که تاکنون از وجودش خبر نداشته‌اند. با بهره‌گیری از مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی و ساخت کلمات کلیدی خاص، خود را به دیگران معرفی می‌کنید

من همیشه به‌دنبال یافتن راه‌هایی جهت افزایش اثربخشی و سنجش کیفیت محتوای خود بوده‌ام و سعی کرده‌ام با تحلیل و بررسی محتوای برندهای دیگر اصول و قوانین خلق محتوای اثربخش را بیاموزم.

اکنون که این مقاله را می‌نویسم علاوه بر نقش‌های مربی، مشاور و بازاریاب خود را یک «ناشر» می‌دانم. نه فقط به‌خاطر کتابی که نوشته‌ام و یا مقالاتی که به چاپ رسانده‌ام بلکه به‌دلیل اولویت بالایی که تولید و نشر محتوا در کسب‌و‌کار من داشته است.

در شروع کلاس‌هایم از دانش‌پذیران عزیز شغل‌هایشان را می‌پرسم و در انتها به آنان می‌گویم آنچه که در پاسخ گفتید شغل دوم شماست! شما پیش از هر چیز باید یک ناشر باشید و شغل اول شما خلق محتواست.

اگر در این حوزه ضعیف عمل کنید، مطمئن باشید در شغل دوم‌تان نیز شکست خواهید خورد. خلاصه آنکه از قطار تولید محتوا جا نمانید چرا که جبران آن بسیار گران خواهد بود.

یکی از عواملی که در رتبه‌بندی‌های موتورهای جست‌وجو استفاده می‌شود، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. حضور رسانه‌ای قوی به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که برند شما ارزشمند، معتبر و قابل‌اعتماد است.

باوجود متغیر‌بودن عوامل رتبه‌بندی، فعالیت در شبکه‌های مجازی به حفظ و بهبود رتبه‌ شما در موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. بازاریابی از طریق موتورهای جست‌وجوی رسانه‌های اجتماعی به رفتار شما در آن شبکه مجازی، لایک و کامنت توجه می‌کند.

نه‌تنها حضور در رسانه‌های اجتماعی رتبه‌بندی موتور جست‌وجوی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد بلکه ممکن است بتوانید در صفحه اول گوگل ظاهر شوید.

اگر مشتری روی پروفایل شما کلیک کند و متوجه قدیمی یا غیر فعال‌بودن آن شود، رسانه دیگری را برای دنبال‌کردن پیدا می‌کند، پس اطلاعات پروفایل را به صورت متناوب بررسی و در صورت نیاز به‌روزرسانی کنید.

مصرف‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی به دنبال توصیه هستند

بازاریابی دهان به دهان یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که هر شرکتی از آن استفاده می‌کند. بازاریابی دهان به دهان راهی طولانی برای جلب اعتماد مشتریان جدید است. رسانه‌های اجتماعی ابزار نوینی برای بازاریابی کلامی هستند.

برندها مشتریان خود را تشویق می‌کنند تا نظرات خود را درباره برندشان اعلام و دوستان‌شان را دعوت کنند. مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید از برندهای مختلف دارند. برایشان مهم نیست که چه کسی به آنها کالایی را پیشنهاد می‌کند. این شخص می‌تواند دوست، همکار یا یکی از اعضای خانواده باشد.

رسانه‌های اجتماعی شما را به مصرف‌کنندگانی که برندتان را نمی‌شناسند معرفی و به شناخت شما از مشتری‌هایتان کمک می‌کند. کسب‌وکارهای کوچک معمولا ناشناخته‌اند به همین دلیل اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نکنند، ناشناس باقی می‌مانند.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای معرفی برند شما به مصرف‌کنندگانی است که تاکنون از وجودش خبر نداشته‌اند. با بهره‌گیری از مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی و ساخت کلمات کلیدی خاص، خود را به دیگران معرفی می‌کنید.

به دلیل قابلیت تعاملی شبکه‌های اجتماعی، شما می‌توانید ببینید مشتریانتان به چه چیزی علاقه‌مند هستند و چه نیازهایی دارند.

علاوه بر شناختی که در شبکه‌های اجتماعی از مشتریانتان به دست می‌آورید، از میزان رضایت آنها هم اطلاع پیدا می‌کنید. وب‌سایت‌های ارتباط جمعی به شما این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از رفتارهای آنلاین مشتریانتان داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.