مجیک لیپ ؛ نور تاباندن بر تاریکی

0

مجیک لیپ  (Magic Leap) یک شرکت استارتاپی آمریکایی است که روی یک نمایشگر مجازی به نام مجیک‌لیپ‌وان که روی سر قرار می‌گیرد، کار می‌کند. این دستگاه تصویر سه‌بعدی را که توسط کامپیوتر ایجاد شده است، روی اشیا در دنیای واقعی قرار می‌دهد و این کار را از طریق ساطع‌کردن یک میدان نور دیجیتالی در چشم کاربر انجام داده و از فناوری‌های مناسب با کاربردها در واقعیت افزوده و دید کامپیوتری استفاده می‌کند. این دستگاه سعی دارد با استفاده از فوتونیک‌های سیلیکونی تراشه میدان نوری ایجاد کند.

مجیک لیپ در سال ۲۰۱۰ توسط رونی آبوویتز بنیانگذاری شد و تا‌کنون از فهرستی از سرمایه‌گذاران خود اعم از گوگل و گروه چینی علی‌بابا ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه کسب کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۶، فوربس تخمین زد که مجیک لیپ حدود ۴.۵ میلیارد دلار ارزش دارد. در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷، این شرکت اعلام کرد که اولین محصول خود را از طریق انتشار تصاویر معرفی می‌کند و قول داد که هدست‌های مجیک لیپ وان را در سال ۲۰۱۸ وارد بازار کند.

پس از راه‌اندازی مجیک لیپ، در اکتبر ۲۰۱۴ زمانی که این شرکت هنوز در مراحل اولیه کسب‌و‌کار بود، (اما گزارش شده است که در آن زمان نیز روی پروژه‌های مربوط به واقعیت افزوده و دید کامپیوتری کار می‌کرد)، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار بودجه از سرمایه‌گذارانی مانند گوگل، کوال کام، اندرسن هوروویتز و کلاینر پرکینز دریافت کرد. ریچارد تیلور از شرکت جلوه‌های ویژه وتا ورکشاپ در با آبوویتز در اداره این شرکت همکاری کرد. نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، نیل استفن‌سون، نیز در دسامبر سال ۲۰۱۴ به این شرکت پیوست. گرام دیواین مسئول ارشد خلاقیت و معاون ارشد بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و تجارت خلاقانه در این شرکت است.

طبق نسخه‌های گذشته این وب‌سایت، این استارتاپ از یک شرکت به نام «مجیک‌لیپ استودیو» که حدود سال ۲۰۱۰ روی یک رمان گرافیکی و یک مجموعه فیلم کار می‌کرد، بیرون آمد و در سال ۲۰۱۱ به یک شرکت تبدیل شد که اپلیکیشن واقعیت افزوده را در همان سال منتشر کرد.

در نوامبر سال ۲۰۱۴ تجزیه و تحلیل‌ها، بر اساس فهرست مشاغل، ثبت‌نام تجاری و اپلیکیشن‌های به ثبت رسیده از سوی مجیک لیپ، به این نتیجه رسید که این شرکت شرکت قصد دارد روی استرویدها یک گوگل گلاس بسازد که می‌تواند به طور بی‌سیم گرافیک‌های ایجاد شده توسط کامپیوتر را با دنیای واقعی ترکیب کند. این محصول با هولولنزهای شرکت مایکروسافت قابل مقایسه بوده است.

قبل از مجیک لیپ، یک نمایشگر که روی سر قرار می‌گیرد و از میدان نوری استفاده می‌کند، توسط شرکت ان‌ویدیا در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و شرکت میت مدیا نیز یک نمایشگر سه‌بعدی ساخت که از میدا‌ن‌های نوری فشرده استفاده می‌کرد؛ با این کار، مجیک لیپ ثابت کرد که با یک شیوه جدید که تصویر را به طور مستقیم روی شبکیه چشم کاربر پخش می‌کند، به رزولوشن بهتری دست پیدا کرده است. طبق بررسی‌های یک محقق که روی ثبت اختراع‌های شرکت مطالعه می‌کند، مجیک لیپ از موجبرهای سیلیکونی استفاده می‌کند.

در ۱۹ مارس ۲۰۱۵، مجیک لیپ یک ویدئوی نمونه با عنوان «فقط یک روز دیگر در دفتر کار در مجیک لیپ» را منتشر کرد. این ویدئو شامل بازی واقعیت افزوده و اپلیکیشن‌ها بود اما مشخص نبود که آیا این ویدئو نشان‌دهنده استفاده از فناوری آنهاست یا یک تجربه شبیه‌سازی شده است. در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵، مجیک لیپ محصول نهایی خود را منتشر کرد.

با اینکه هنوز هیچ سخت‌افزاری را نشان نمی‌داد، اما ادعا می‌کرد که از طریق یک دستگاه مجیک‌لیپ و بدون استفاده از جلوه‌های ویژه یا ترکیب و تدوین ساخته شده است. این ویدئو نشان می‌دهد که سه شیء مجازی و سه‌بعدی می‌توانند توسط اشیای واقعی بسته شوند که می‌تواند موجب ژئومتری از پیش تعریف شده در صحنه باشد اما این شبهه را ایجاد کند که از نقشه‌برداری مکانی سه‌بعدی استفاده شده است. به علاوه نشان می‌دهد که نور مجازی از یک میز واقعی منعکس می‌شود‌ که به نظر می‌رسد به طور نادرستی در فضا قرار گرفته ‌و بنابراین ممکن است پیشنهاد دهد که انعکاس‌ها بخشی از صحنه مجازی هستند بدون تعامل با دنیای واقعی (شبیه به سایه‌های تقلبی در بازی‌های ویدئویی اولیه). این ویدئو نشان می‌دهد که فقط اشیای روشن، روی نواحی تاریک دنیای واقعی قرار می‌گیرند. این نشان می‌دهد که سخت‌افزار می‌تواند فقط نور جدید را اضافه کند بدون اینکه نور ورودی را از دنیای واقعی مسدود کند. این امر موجب می‌شود که فقط بتوان اشیای کاملا واضح را دید که نور از خود ساطع می‌کنند. در ۹ دسامبر ۲۰۱۵، فوربس گزارش کرد که این شرکت در دور سوم از تامین بودجه خود توانسته است ۸۲۷ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این بودجه می‌توانست بودجه کل شرکت را به ۱.۴ میلیارد دلار برساند و ارزش آن به ۳.۷ میلیارد دلار رسید.

در ۲ فوریه ۲۰۱۶، فایننشیال تایمز گزارش کرد که شرکت مجیک‌لیپ یک دور دیگر از تامین بودجه را برگزار و ۸۰۰ میلیون دلار دریافت کرد که پس از آن ارزش این استارتاپ به ۴.۵ میلیارد دلار رسید.

در ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ نیز سیلیکون انجل گزارش کرد که مجیک لیپ به انجمن نرم‌افزار سرگرمی پیوسته است. در ۱۸ آوریل ۲۰۱۶، این شرکت یک شرکت امنیت سایبری به نام نورث‌بیت را خریداری کرد. تا ماه مه ۲۰۱۶ مجیک لیپ ۱.۴ میلیارد دلار از بخشی از سرمایه‌گذاران خود اعم از گوگل و علی‌بابا دریافت کرد. در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۶، مجیک‌لیپ اعلام کرد که با لوکاس فیلم از شرکت دیزنی وارد شراکت شده است. این دو شرکت یک آزمایشگاه تحقیقاتی مشترک را در محوطه لوکاس فیلم در سن‌فرانسیسکو تشکیل خواهند داد.

در ۱۸ فوریه ۲۰۱۷، مجیک‌لیپ بخش سه‌بعدی یک شرکت کامپیوتری سوئیسی به نام داکودا را خریداری کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.