مبارزی در قلعه چارگون

0

شاهین طبری را اینگونه می‌توان تعریف کرد: کارآفرین ورزشکاری که احساس مسئولیت اجتماعی خیلی زیادی دارد. همان روز مصاحبه نوبتش بوده که آریو (پسرش) را به مهدکودک ببرد. کمی هم کنارش مانده و تا برسد دفتر کارش، لیوان بزرگ چای را به نصف رسانده بودیم

شاهین طبری کارت کارمندی‌اش را با نوار قرمزی که دارد، به گردن انداخته و پرانرژی می‌گوید که کارمند چارگون است و حاضر نیست پشت میز مدیریتی بنشیند.

قاب عکسی از همسر و فرزندش روی میز کارش است و تندیس‌ها و لوح‌هایی از موفقیت‌های چارگون را هم زیر تصویر بزرگی که از تیم چارگون به دیوار زده، ردیف کرده است.

همه حرف شاهین طبری از تیم و شرکت است. «من» نمی‌گوید و همواره می‌گوید «ما» و این به‌تنهایی یک درس بزرگ است برای هر کسب‌وکاری.

چهار نفر برای چارگون

شاهین طبری متولد ۱۳۵۳ در تهران است. سال ۷۱ وارد دانشگاه آزاد مرکز شده و مکانیک خوانده است.

در دو سه شرکت کار کرده و می‌گوید همیشه جزو کوچک‌ترین اعضای شرکت بوده و اگر ایده‌ای هم ارائه می‌کرده، مورد توجه مدیران واقع نمی‌شده. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد که در جمعی جوان‌تر و باانگیزه‌تر کار کند.

سال ۷۵ با ۳ نفر از دوستانش گروهی را تشکیل می‌دهند که با هم کار کنند و اسم این گروه را چارگون می‌گذارند. سال ۷۷ این شرکت را ثبت می‌کنند و به این صورت چارگون رسما راه‌اندازی می‌شود.

شاهین در مورد سختی‌های کار در ابتدای شروع کار و برخوردها نسبت به محصولات‌شان می‌گوید: «کلا جاانداختن این سیستم‌ها و بازاریابی در این زمینه بسیار سخت بود، چون این تفکر وجود داشت که وب خیلی امن نیست و پلتفرم‌های ویندوزی خیلی امن است و همین تفکر و نگرش کار را برای ما خیلی سخت کرده بود. اما اوایل سال ۸۱ محصول‌مان را وارد بازار کردیم و حدود سال ۸۴، محصولات ما در بازار به اصطلاح جاافتاده بود.»

هر روز ۲میلیون نفر در چارگون

از همان سال ۸۴ تاکنون چارگون همواره رشد کرده و هر سال بین ۴۰ تا ۱۰۰درصد فروش چارگون افزایش داشته است. توسعه چارگون هم همواره رو به رشد بوده است. آمارهای جذابی در این میان ایجاد شده است.

شاهین طبری در مورد آمارهای مربوط به چارگون می‌گوید: «بیش از ۲میلیون نفر روزانه بین ۲ تا ۸ ساعت با سیستم‌های چارگون کار می‌کنند. بیش از ۴۴ نرم‌افزار استراتژیک در چارگون تولید شده که در سازمان‌های مختلف استفاده می‌شوند. همچنین نزدیک به ۲هزار اینترپرایز (شرکت بهره‌بردار) از سیستم‌های شرکت چارگون استفاده می‌کنند.»

شاهین طبری در مورد اینترپرایزهای استفاده‌کننده از سیستم‌های چارگون بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «مثلا یکی از اینترپرایزهای ما دانشگاه پیام نور است که ۵۰۰ دانشگاه دارد و یکی دیگر امور مالیاتی است که ۶۰۸ ساختمان مختلف دارد و بزرگ‌ترین پتروشیمی‌ها و بزرگ‌ترین کارخانه‌ها استفاده‌کننده سیستم‌های چارگون هستند.»

سال سخت گذشته

چارگون یک خانواده ۴۰۰نفری است. اما چارگون شرکتی دولتی نبوده که تاسیس شود و به یک‌باره حجم انبوهی از نیروی کار را استخدام کند، بلکه این شرکت با ۴نفرشروع شده، بعضا با یک نفر اداره شده و کم‌کم و در طی ۲۰ سال به شرکتی با ۴۰۰ نفر نیروی کار تبدیل شده است.

شاهین طبری می‌گوید ضایعه دردناکی که سال گذشته برای ما اتفاق افتاد، وحشتناک بود؛ ضایعه‌ای که موجب شد ۴نفر از همکاران‌مان یعنی ۴ نفر از اعضای خانواده چارگون را در سانحه هواپیمایی یاسوج از دست بدهیم. تا روزهای متمادی جو گریه‌آوری در شرکت بود اما ما مثل یک خانواده با این درد برخورد کردیم چون تحمل این درد آسان نبود.

روند رو به رشد چارگون و آمار و ارقام جذابش شاید این تصور را در ذهن ایجاد کند که چارگون هیچ‌گاه بحرانی نداشته یا مشکلی برایش ایجاد نشده، اما واقعیت امر چیز دیگری ا‌ست. کما اینکه شاهین طبری می‌گوید چارگون با انواع غم‌وغصه‌ها و مشکلات جلو آمده است.

«هر چند وقت یک بار رویدادی داریم که در برج میلاد برگزار می‌شود و دستاوردهای چارگون را آنجا معرفی می‌کنیم. همیشه در آن زمان با خودمان فکر می‌کنیم که با همه مشکلاتی که داریم، چگونه اینقدر پیشرفت می‌کنیم؟! البته می‌توانم بگویم همه شرکت‌ها این چالش‌ها و مشکلات را دارند. مهم این است که بتوانیم ‌این مشکلات را برطرف کنیم و به پیش برویم. خود من آدمی هستم که در زندگی حجم زیادی از استرس را پشت سر گذاشته‌ام و البته همین استرس‌ها و در نهایت حل‌شدن مشکلات، موجب شده که همیشه انگیزه و انرژی زیادی داشته باشم. به همین دلیل به‌سختی می‌پذیرم که شکست خورده‌ام و همیشه به دنبال راه‌حلی می‌گردم که از مشکل عبور کنم.»
متن کامل مصاحبه با شاهین طبری را از اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.