مالزی دومین کشور برتر دنیا برای راه‌اندازی استارتاپ است

0

موقعیت مکانی راهبردی مالزی موجب شده است که این کشور بتواند به‌آسانی به یک بازار منطقه‌ای متشکل از بیش از ۶۲۵ میلیون جمعیت وصل باشد. از سوی دیگر این کشور با ۶ کشور مرز زمینی و دریایی دارد. مالزی خود را از همسایگان خود جدا می‌داند و از نظر رتبه‌بندی تولید ناخالص ملی رتبه ۲۷ام را در دنیا کسب کرده و دومین کشوری است که بالاترین رشد را در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه دارد. اگر مالزی با همین سرعت پیش رود، به ۲۱امین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۵۰ تبدیل خواهد شد. اقتصاد این کشور بیشتر مبتنی بر منابع و تولید است اما مسئولان در تلاش هستند تا گردشگری را نیز در این کشور رونق دهند. هیچ کشوری نیست که تبلیغات وسیع مالزی برای جذب گردشگر را نشنیده و ندیده باشد. این تبلیغات و تلاش‌ها تاکنون تاثیرگذار بوده و موجب شده افراد برای کشف منابع طبیعی غنی به این کشور بیایند و مالزی در این زمینه سومین منبع تبادل خارجی بزرگ را تجربه کرده است.

اما ورای صادرات و تولید و گردشگری، یک بازیکن دیگر دارد سهم بزرگی از اقتصاد مالزی را فرامی‌گیرد و آن بازیکن اکوسیستم استارتاپی است. این کشور که از نظر سهولت در اداره و فعالیت کاری رتبه ۲۳ام را از بانک جهانی دریافت کرده است، استارتاپ‌هایی دارد که تعداد آنها روزبه‌روز در حال افزایش است و هر روز بودجه بیشتری به آنها تزریق می‌شود. با ایفای نقش دولت مالزی، به ویژه در مراحل اولیه توسعه، اکوسیستم استارتاپی در چند سال اخیر به نقطه برجسته‌ای رسیده ‌و ستارگانی مانند گراب، آی‌فلیکس و ۱۲۳آراف را به وجود آورده است. با سیاست‌ها و امکاناتی که از استارتاپ‌ها پشتیبانی می‌کنند و یک بخش خصوصی که قرار است راه‌اندازی شود، مالزی دومین مکان برتر برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها در دنیا به شمار می‌رود. در حال حاضر چالش این است که چگونه انرژی و جمعیت روزافزون نوآور را به سوی توسعه راهکارها و بین‌المللی‌کردن آنها هدایت کنند؟ راه‌های زیادی وجود دارد که یک استارتاپ را می‌تواند از یک شرکت سنتی متمایز کند اما هیچ‌چیز بهتر از ماهیت آزمایشی استارتاپ‌ها نیست. 

بخش دولتی و خصوصی از قابلیت‌های موجود برای رشد استارتاپ‌های مالزی پشتیبانی کرده و به افزایش آگاهی از نیازها برای پرورش یک محیط رشد‌محور کمک می‌کنند. شرکت اقتصاد دیجیتال مالزی (MDEC) به طور خاص در‌صدد توسعه اقتصاد دیجیتالی این کشور است و سعی دارد یک پلتفرم ایجاد کند که از رشد استارتاپ‌های فناوری محلی پشتیبانی کند و به دنبال جلب توجه خارجی‌ها به اقتصاد دیجیتال مالزی است. امروز‌ آنچه که روزی یک موضوع کاملا مجزا بوده، به یک هنجار تبدیل شده است. در عصری که فناوری با زندگی روزانه مردم تنیده شده است، تمرکز روی استارتاپ‌های فناوری نه فقط برای اکوسیستم استارتاپی بلکه برای اقتصاد کلی کشور مهم است. سایر صنایع کشور مالزی نیز به طور مستقیم از فناوری بهره می‌برند؛  کاهش ریسک‌ها، افزایش تولید‌ و تقویت محیط‌های کاری. به علاوه ما شاهد افزایش روزافزون علاقه به گردشگری دیجیتالی هستیم‌ که در آن کسب‌و‌کارها و افراد برای کشف فناوری‌های جدید به سایر کشورها سفر می‌کنند. در نتیجه مالزی با ایجاد یک مرکز دیجیتال یک پلتفرم را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد تا به منابع دسترسی داشته باشند و فناوری خود را توسعه دهند.

این یک راهبرد برای تقویت اقتصاد این کشور است. همانطور که گفته شد به دلیل موقعیت جغرافیایی مالزی و مرزهایی که با ۶ کشور دارد، به‌آسانی می‌تواند با بازار منطقه‌ای در ارتباط باشد. از سوی دیگر دولت مالزی پشتیبانی‌ خود را از استارتاپ‌ها و تقویت این اکوسیستم آغاز کرده است. یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، راه‌اندازی یک مرکز دیجیتال است. همچنین مالزی یکی از کشورهای برتر در جنوب شرق آسیاست که بالاترین نفوذ اینترنت را دارد؛ در نتیجه یک محیط مناسب برای ساخت و توسعه فناوری دیجیتالی ایجاد کرده است. برای ارائه یک محیط غنی و مناسب، مرکز دیجیتال مالزی با سازمان‌های مختلفی شراکت کرده ‌تا به رشد استارتاپ‌ها کمک کند. یکی از این شرکت‌ها مایکروسافت است که آموزش، خدمات فضای ابری و نیز آموزش و کمک برای استارتاپ‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارائه می‌دهد. سازمان دیگر نکست آکادمی است که یک برنامه استعدادسازی را برای استارتاپ‌ها و یک برنامه آزمایشی که درباره بازاریابی دیجیتالی است، برگزار می‌کند تا به استارتاپ‌ها در توسعه یک محصول قدرتمندتر کمک کند. می‌بانک نیز آموزش، پذیرش فناوری و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های شرکت‌کننده را ارائه می‌دهد. وای آکادمی که توسط کجورا پشتیبانی می‌شود، یک برنامه نفوذ به بازار سفارشی برگزار کرده ‌که دیدگاه‌های بازار را ارائه داده و استارتاپ‌ها را برای ورود به بازار اندونزی آماده می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.