لامینگو؛ دریافت آسان خدمات حقوقی

استارتاپی که دریافت خدمات حقوقی پیچیده را آسان می کند

0

لامینگو سامانه‌ای است که ‌روی چند ارزش کلیدی بیان گذاشته شده است. اولین ارزشی که لامینگو خلق می‌کند، بحث سادگی آن است. از آنجایی که همواره افراد در برخورد با مسائل حقوقی با پیچیدگی روبه‌رو هستند، در لامینگو سعی کرده‌ایم پیچیدگی را حل کنیم و با پرسیدن سوالات متعدد از فرد در سامانه متوجه نیاز حقوقی فرد می‌شویم.

خدمات حقوقی همواره به‌دلیل دسترسی سخت و گران، جزو خدمات لوکس به حساب می‌آمده و معمولا کسب‌وکارها در شروع فعالیت خود به آن توجه نمی‌کنند.

این در حالی است که عدم توجه به مسائل حقوقی حتی در همان ابتدای کار نمی‌تواند عواقب خوبی به همراه ‌داشته باشد.

از همین‌رو استارتاپ لامینگو با شناسایی این خلأ در تلاش است که هم سرعت دسترسی به این خدمات را افزایش و هم قیمت آن را کاهش دهد تا استارتاپ‌ها بهتر بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

استارتاپ لامینگو توسط یوسف قاسمی به همراه یاسین فلاح و مهسا دهقان بنیانگذاری شده است.

با یوسف قاسمی بیشتر در مورد استارتاپشان صحبت کردیم. او متولد ۵۷ است و دکترای حقوق از فرانسه دارد. «زمانی که در فرانسه بودم، در حوزه حقوق و فناوری یا Legal Tech فعال بودم و با برندهای بزرگ کار می‌کردم. وقتی که در سال۹۲ به ایران برگشتم، شرکت «داد فلامینگو» را تاسیس کردم.

داد فلامینگو در واقع از اولین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه حقوق است. در این شرکت به شرکت‌های مختلف و استارتاپ‌ها خدمات حقوقی ارائه می‌دادیم.

بعد از مدتی که شرکت بزرگ شد، متوجه شدیم قیمت خدمات و مدت زمانی که صرف می‌شود تا خدمات ارائه شود، برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا دور از دسترس است.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم با توجه به سابقه‌ای که داشتیم، سامانه‌ای‌ راه بیندازیم تا بخشی از خدمات را به صورت اتوماتیک ارائه دهیم تا هم از طرفی سرعت ارائه خدمات بالا رود و هم قیمت‌ها کاهش یابد. ایده لامینگو از همین جا شکل گرفت که نام آن نیز برگرفته از داد فلامینگو است.»

لامینگو را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی ‌ارائه می‌دهید؟

لامینگو سامانه‌ای است که ‌روی چند ارزش کلیدی بیان گذاشته شده است. اولین ارزشی که لامینگو خلق می‌کند، بحث سادگی آن است.

از آنجایی که همواره افراد در برخورد با مسائل حقوقی با پیچیدگی روبه‌رو هستند، در لامینگو سعی کرده‌ایم پیچیدگی را حل کنیم و با پرسیدن سوالات متعدد از فرد در سامانه متوجه نیاز حقوقی فرد می‌شویم.

در واقع گام اول در لامینگو این است که افراد به‌سادگی متوجه نیاز حقوقی‌شان بشوند. ارزش یا گام دوم در لامینگو این است که بعد از شناسایی نیاز، بتوانیم اکثر نیازها را به صورت آنلاین برطرف کنیم.

حجم بازار خدمات حقوقی در ایران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است و ما در سال اول حدود ۲ دهم درصد از این بازار را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

افراد چطور می‌توانند از خدمات لامینگو استفاده کنند؟

در حال حاضر خدمات قراردادهای مورد نیاز استارتاپ‌ها را به صورت آنلاین ارائه می‌دهیم و سپس با پرسش‌های متعدد از فرد که اکثر سوالات چند‌گزینه‌ای است، قرارداد مورد نیاز فرد مشخص می‌شود.

به عنوان مثال، فرد نیاز به قرارداد محرمانگی دارد. پس از چند پرسش قرارداد محرمانگی به صورت آنلاین ساخته می‌شود.

این الگوریتم‌ها قبلا توسط افراد خبره طراحی شده ‌و کل فرآیند به صورت آنلاین و بدون مداخله انسان صورت می‌گیرد.

قرارداد در لحظه در اختیار فرد قرار می‌گیرد و پس از پرداخت هزینه آن را دریافت می‌کند‌ و اگر استارتاپی قرارداد مورد‌نظر خود را در میان قراردادها پیدا نکند، این امکان وجود دارد که قرارداد برایشان طراحی شود.

از طرف دیگر گاهی فرد قرارداد را از سامانه دریافت ‌و از ما درخواست می‌کند که در جلسه مذاکره نیز حضور داشته باشیم.

این نیز خدمت دیگری است که ارائه می‌دهیم. همچنین اگر طرف دوم قرارداد کامنت‌هایی را ‌روی قرارداد بگذارد، این امکان وجود دارد که فرد مجدد به سامانه مراجعه کند و براساس کامنت‌های گذاشته‌شده پاسخ‌های خود را تغییر دهد‌ و سامانه پاسخ‌های مناسب را برای جایگزینی در متن قرارداد پیشنهاد می‌دهد.

علاوه بر این، فرد می‌تواند از خدمات مشاوره حقوقی لامینگو نیز بهره ببرد. امکان مشاوره هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین وجود دارد.

در حال حاضر چه تعداد قرارداد برای استفاده استارتاپ‌ها قرار داده شده است؟

از آنجایی که قراردادها قبل از اینکه در سامانه قرار بگیرند نیازمند سناریو‌سازی‌های متعدد هستند و طراحی آن زمان‌بر است، در حال حاضر ۱۷ قرارداد مختلف در سامانه داریم ولی به‌زودی قصد داریم این تعداد را چند‌برابر کنیم.

تاکنون چه تعداد استارتاپ از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

با توجه به اینکه داد فلامینگو پیش از این به حدود ۳۰۰ استارتاپ کوچک و بزرگ خدمات ارائه داده بود، ما شبکه خوبی با مشتریان داشتیم و از همان پتانسیل استفاده کرده‌ایم و تا‌کنون حدود ۶۰ استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان از خدمات استفاده کرده‌اند.

با توجه به عمر اکوسیستم استارتاپی در ایران فکر می‌کنید فرهنگ استفاده از خدمات حقوقی در میان استارتاپ‌ها چقدر جا افتاده است؟

به نظر می‌رسد استارتاپ‌ها بهتر از اقشار دیگر جامعه لزوم استفاده از خدمات حقوقی را درک می‌کنند؛ چراکه اهل مطالعه هستند و به تخصص‌های مختلف احترام می‌گذارند.

البته من معتقدم سایر افراد هم فرهنگ استفاده از خدمات حقوقی را دارند و مشکل جای دیگر است. به عنوان مثال، تعداد وکلا نسبت به متوسط جهانی ۷ برابر کمتر است و همین باعث می‌شود عرضه آن گران باشد و تقاضا کاهش یابد.

حجم بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید چند درصد بازار را به دست بیاورید؟

حجم بازار خدمات حقوقی در ایران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است و ما در سال اول حدود ۲ دهم درصد از این بازار را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

به طور کلی روند توسعه لامینگو را در آینده چگونه می‌بینید؟

ما به این سمت می‌خواهیم حرکت کنیم تا افراد بتوانند هر خدمت حقوقی که قابل هوشمندسازی و اتوماتیک است، به صورت آنلاین دریافت کنند.

خدماتی همچون نوشتن اساسنامه شرکت یا حوزه مالکیت فکری و ثبت برند و غیره از جمله این موارد است.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار خود را شروع کردید؟

ما حدود ۳۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه داشتیم که از طریق شرکت داد فلامینگو آن را تامین کردیم و در حال حاضر نیز با ۴سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم و تا انتهای شهریور راند اول سرمایه‌گذاری را جذب می‌کنیم.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

بزرگ‌ترین چالشی که داشتیم، این بوده که دسترسی به کانال‌های بازاریابی عمده برای استارتاپ‌ها سخت و گران است و در حوزه تبلیغات و معرفی با چالش روبه‌رو بودیم.

از طرف دیگر، خدمات حقوقی نیازمند اعتماد افراد است و اعتمادسازی در فضای مجازی برای ما کار سختی بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.