عنوان، محتوا را می‌فروشد

عنوان، محتوا را می‌فروشد و محتوا هر چیزی را که بخواهید!

0

اینکه یک محتوای فوق‌العاده، یک رپورتاژ زیبا و ترغیب‌کننده بنویسیم مهم است، اما مهم‌تر این است که این رپورتاژ خوانده شود، افراد زیادی روی آن کلیک کنند و مقاله یا رپورتاژ شما در نظر آنها مهم و جذاب باشد. اینجاست که کمی ناخنک‌زدن به عنوان رپورتاژ یا مقاله می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

محتوا می‌فروشد، اما تا زمانی که خوانده نشود، نمی‌تواند چیزی بفروشد. در حقیقت می‌توان گفت عنوان محتوا چیزی است که باعث می‌شود تا محتوا بفروشد. حالا چگونه یک عنوان مناسب برای رپورتاژ یا پست‌های وبلاگ پیدا کنیم؛ عنوانی که بتواند محتوا را بفروشد.

چگونه یک عنوان مناسب برای رپورتاژ بنویسیم؟

نویسنده‌های رپورتاژ می‌دانند که موضوعاتی که قرار است بنویسند، ممکن است چندان جذابیتی برای کاربران نداشته باشد و دنیای وب پر از مقالات و پست‌های وبلاگ مختلف در مورد این موضوعات است. به طور مثال، وقتی شما می‌خواهید یک رپورتاژ بنویسید، باید قبل از هر چیز یک چک‌نویس داشته باشید. موضوع چیست؟ مخاطبان موضوع چه کسانی هستند؟ چه کسانی قرار است این موضوعات را بخوانند؟ چگونه می‌توان این موضوعات را به نحوی دیگر بیان کرد تا مخاطبان بیشتری جذب کند؟

روش کار و یا ترفند و ایده و راهنمایی، یکی از پراستفاده‌ترین و البته سودمند‌ترین انواع عنوان‌ها برای رپورتاژ هستند. رپورتاژی با عنوان «تغذیه برای سلامتی استخوان کودک» هر چقدر هم پربار باشد، نمی‌تواند به اندازه‌ عنوان «چگونه تغذیه‌ مناسب، استخوان‌های کودکان را قوی‌تر می‌کند؟» مخاطب جذب کند. روش‌ها مخاطب دارند.

مردم در دنیای وب به دنبال این هستند که زودتر به جواب سوالات‌شان برسند. در نتیجه روی چیزهایی کلیک می‌کنند که به زبان ساده و به دور از حاشیه جواب سوالات‌شان را بدهد. روش‌ها و ترفندها یکی از پرمخاطب‌ترین موضوعات دنیای وب هستند.

برای نوشتن یک عنوان رپورتاژ مناسب، دقیق و معتبر باشید‌

دقیق‌بودن رپورتاژ و مهم‌تر از آن دقیق‌بودن عنوان رپورتاژ می‌تواند انتظارات واقعی را در مخاطبان‌تان ایجاد کند. به این عنوان‌ها دقت کنید: ۱۰ کمپانی B2B که فیسبوک را شکست داده‌اند و همچنان ناشناخته هستند، با ۳۰ هزارتومان به دوبی سفرکنید، با ۱ ساعت کار در روز ۱۰۰ میلیون درآمد کسب کنید.

این عنوان‌ها حس کنجکاوی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند اما چون دور از واقعیت هستند، عملا بدون کلیک می‌مانند و حتی اگر کلیک هم بگیرند، صرفا برای کنجکاوی مخاطبان است و کسی به محتوای آن توجه نمی‌کند؛ چرا‌که عنوان دور از واقعیت است و محتوا ارزش خود را از دست می‌دهد.

به عنوان رپورتاژ خود دقت و اعتبار تزریق کنید. تحقیقی که میان ۳٫۳ میلیون رپورتاژ و لینک‌های اسپانسر‌شده صورت گرفته، نشان می‌دهد رپورتاژهایی که عنوان آنها دقت و اعتبار کافی را دارند، ۳۸‌درصد بهتر از سایر رپورتاژ‌ها عمل می‌کنند. معمولا خبرگزاری‌ها از این سبک استفاده می‌کنند.

گزارش جدید، مصاحبه، پادکست، اینفوگرافیک و مواردی از این دست اگر در عنوان مقاله یا رپورتاژ استفاده شوند، نرخ کلیک بالاتری دارند و ارزش محتوا هم بالاتر می‌رود. مهم‌ترین قانون در نوشتن رپورتاژ این است که به خواننده و در مرحله‌‌ بعدی به مشتری خود احترام بگذارید. اگر عنوانی که انتخاب کرده‌اید انتظارات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد کند و محتوای شما نتواند به این انتظارات پاسخ بدهد، اعتماد خواننده را از دست می‌دهید.

عنوان را قلقلک بدهید و جذاب‌تر کنید‌

اینکه معتبر و دقیق باشید به این معنا نیست که نمی‌توانید عنوان خود را جذاب‌تر و درخشان‌تر کنید. راه‌های زیادی وجود دارند که به عنوان خود روح تازه‌ای ببخشید بدون اینکه ذره‌ای از دقت و اعتبار آن کاسته شود.

در جذاب‌کردن عنوان رپورتاژ یک نکته‌ مهم وجود دارد و آن شناختن هسته‌‌ پرسونای مخاطب است. شما باید با زبان آنها صحبت کنید تا ترغیب شوند و روی لینک کلیک کنند، باید بدانید چه چیزهایی برای آنها مهم و ارزشمند هستند و روی این خواسته‌ها و نیازهایشان دست بگذارید.

بازی‌های زبانی می‌توانند ورق را برگردانند. استفاده از امیال درونی و خواسته‌های روانی مخاطبان و سبک زندگی مخاطب می‌تواند کاملا او را تحت تاثیر قرار دهد. به این عنوان تاثیرگذار دقت کنید تا تاثیر بازی‌های زبانی و امیال درونی را متوجه شوید: «با سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برانید و تنها صدایی که از ماشین جدید رولز‌رویس خواهید شنید، تیک‌تاک ساعت‌تان است.» این عنوان رپورتاژی است که دیوید آگیلوی برای ماشین رولز‌رویس نوشت و جزو تاثیرگذارترین هدلاین‌هاست، با اینکه بیشتر از ۴۰سال از عمر این هدلاین و این رپورتاژ می‌گذرد.

ارزش خلق کنید؛ ارزشی که متناسب با نیازهای مخاطبان‌تان باشد. در عنوان رپورتاژ برای رولز‌رویس سروصدای کم ماشین در سرعت‌های بالا، ارزشی بود که میلیون‌ها دلار فروخت.

روی تعداد کلمات کار کنید

نمی‌توان با قطعیت گفت چه تعداد کلمه برای عنوان رپورتاژ مناسب است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که عنوان‌های خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه نتایج جالب‌توجهی ندارند، اما همچنان به مدیومی که قرار است رپورتاژ شما در آن منتشر شود، بستگی دارد.

اگر می‌خواهید برای شبکه‌های اجتماعی بنویسید، ۸ الی ۱۲‌کلمه نتایج بهتری دارند. برای سایت‌های خبری توجه به میزان فضا و تعداد کلمات متناسب با فونت عنوان بسیار اهمیت دارد. رپورتاژ طولانی آگیلوی برای روزنامه‌ها نوشته شده بود، اما در حال حاضر با توجه به تحقیق موسسه OutBrain تعداد ۸ کلمه برای رپورتاژ بیشترین بازده را در میان میلیون‌ها رپورتاژ داشته‌‌اند، اما همچنان به شما بستگی دارد و سعی کنید تا جایی که به جذابیت و اعتبار عنوان شما لطمه نمی‌زند، آن را کوتاه‌تر بنویسید.

یک سوال خوب، جواب‌های خوبی دارد‌

با این ذهنیت پیش بروید که همه‌‌ افراد و مخاطبان شما در دنیای آنلاین به دنبال یافتن جواب برای سوال‌ها و نیازهایشان هستند؛ عنوان‌هایی که یک سوال جذاب و متناسب با نیاز مخاطب دارند بیشترین بازده را دارند.

چند مثال:

راز جوانی پوست ناتالی پورتمن چیست؟ این راز هر روز جلوی چشم شماست.

چرا تام کروز ۱۲ سال است که از یک ماشین استفاده می‌کند؟

چرا خودروی شما صبح‌ زمستان روشن نمی‌شود؟ (متخصص‌ها جواب می‌دهند.)

هر کدام از این عنوان‌ها برای یک پرسونا و یک فرد بخصوص کنجکاوی و سوال ایجاد می‌کند. سعی کنید از سوال‌هایی که جواب‌های بله یا خیر دارند، به هیچ‌وجه استفاده نکنید. سوال‌هایی بپرسید که مخاطب شما با آن درگیر شود.

برای نوشتن عنوان رپورتاژ مناسب، USP را فراموش نکنید‌

USP‌ مزیت ویژه‌ای است که محصول یا برند شما می‌خواهد آن را به مشتری ارائه کند؛ مزیتی که شما را از سایر برندها متمایز می‌کند. تا زمانی که برند یا محصول شما مزیتی ویژه برای مخاطبان نداشته باشد عملا استفاده‌ای نخواهد داشت.

حتی اگر روی این لینک‌ها کلیک شود، امکان تبدیل مخاطب به مشتری بسیار کم است. در عنوان رپورتاژ تنها و تنها یک مزیت اصلی را بیان کنید. وقتی همه چیز مهم است، در حقیقت چیزی مهم نیست. یک مزیت پیشنهاد کنید و یک مشتری جذب کنید.

البته تعداد کسانی که به دنبال این مزیت هستند، بسیار زیادند، اما شما روی جذب یک مشتری تلاش کنید. با یک مشتری و نیازهای او روبه‌رو شوید و سعی کنید راه‌حلی برای آن ارائه کنید و آن را توسعه دهید. چند مثال برای عنوان رپورتاژ که USP به خوبی در آنها رعایت شده است:

در کمترین زمان از شر کبودی‌های دور چشم خلاص شوید.

مدادی به ضخامت مو برای نقاش‌‌هایی با فکرهای ظریف.

چگونه با کمترین هزینه کمپین ایمیل مارکتینگ راه‌اندازی کنیم؟

در هر کدام از این موارد یک مزیت ویژه نسبت به برندهای دیگر و یا رقبا آورده شده است تا در ذهن مخاطب جا خوش کند.

جمع‌بندی

ساده بنویسید اما جذاب. معتبر بنویسید اما ترغیب‌کننده. مزیت ارائه کنید و پرسونای مشتری را هدف بگیرید. اینها اصولی هستند که یک رپورتاژ موفق را می‌سازند. اگر می‌خواهید رپورتاژ شما بیشتر و بیشتر بدرخشد، باید وقت و انرژی زیادی برای انتخاب هدلاین مناسب مصرف کنید؛ شاید حتی بیشتر از خود رپورتاژ.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.