هیجان را در لیگوکاپ تجربه کنید

مدیریت آنلاین برگزاری مسابقات ورزشی

0

حوزه برگزاری مسابقات ورزشی حوزه‌ای است که کمتر به آن پرداخته شده، ولی طبق آمارهای موجود، افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. بر همین اساس محمد رحیقی به همراه مجتبی جعفری با شناسایی این فرصت استارتاپ لیگو‌کاپ را در حوزه مدیریت آنلاین مسابقات ورزشی و الکترونیک راه انداخته است.

او متولد ۶۹ در شهر یزد است و ارشد علوم رفتاری و جامعه‌شناسی از دانشگاه اصفهان دارد. «من پیش از این در شرکت‌های مختلف پروژه‌های تحقیقاتی انجام می‌دادم و در کنار آن گیمر هم بودم و در مسابقات مختلف نیز شرکت می‌کردم.

ایده راه‌اندازی لیگوکاپ به پیشنهاد یکی از دوستان در ذهنم شکل گرفت چرا‌که در حوزه برگزاری مسابقات مشکلاتی وجود داشت و بستری هم برای مدیریت آنلاین مسابقات وجود داشت. بر همین اساس با شناسایی این خلأ تصمیم گرفتم لیگو‌کاپ را راه‌بیندازیم تا کمی از این مشکلات کم کنیم.»

در حوزه برگزاری و مدیریت مسابقات چه مشکلاتی وجود داشت که فکر می‌کردید لیگو‌کاپ می‌تواند آن را برطرف کند؟

مواردی از قبیل هماهنگی بین برگزار‌کنندگان و شرکت‌کنندگان، ثبت نتایج، چگونگی ساختار لیگ و برگزاری مسابقه، چه رقبایی حضور دارند، زمان‌بندی مسابقه مانند شروع و پایان و غیره از جمله مشکلاتی است که معمولا ‌هنگام برگزاری مسابقات وجود داشت.

در واقع در حوزه ورزش‌های مختلف چنین بستری برای مدیریت برگزاری مسابقه وجود نداشت و در حوزه ورزش‌های الکترونیک از قبیل انواع گیم‌های مختلف معمولا از سایت‌های خارجی استفاده می‌شد و ما تلاش کردیم که این بستر را برای برطرف‌کردن این مشکلات راه بیندازیم.

در لیگو‌کاپ چه خدماتی را برای مدیریت مسابقات ارائه می‌دهید؟

به صورت کلی در لیگو‌کاپ در حوزه‌های ورزش از پینگ‌پنگ، فوتبال، والیبال و بسکتبال گرفته تا ورزش‌های الکترونیک مانند بازی‌های کانتر، کلش‌رویال و هر بازی کنسولی و موبایلی و‌… را پوشش می‌دهیم. برگزار‌کننده می‌تواند یک مسابقه را در سامانه ایجاد و اطلاعاتی از قبیل شروع و پایان ثبت‌نام و غیره را وارد ‌کند.

در پنل مدیریتی می‌تواند از طریق فرم‌ساز اطلاعات شرکت‌کنندگان را دریافت و برایشان آی‌دی‌کارت صادر کند. در مرحله بعد می‌تواند اطلاعات شرکت‌کنندگان را مدیریت و اصلاح کند. در بخش تیم‌سازی برای مسابقات مختلف می‌توانند تیم‌سازی کنند. علاوه بر این، برای چارت مسابقات برگزار‌کننده می‌تواند از ساختار مورد نظر خود را برای برگزاری مسابقه خروجی بگیرد و ساختارهای مورد نظر را انتخاب کند.

هزینه استفاده از خدمات را چقدر تعیین کرده‌اید؟

ما چندین مدل درآمدی در نظر گرفته‌ایم که با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از آن طریق تعامل داریم. به عنوان مثال، با شهرداری اشتراک سالانه را در نظر گرفته‌ایم و یا برای دانشگاه به ازای هر مسابقه مبلغی را دریافت می‌کنیم.

مدل درآمدی دیگری هم به صورت کارمزدی داریم که با برگزارکنندگانی که تمایل دارند می‌توانیم از این طریق تعامل مالی داشته باشیم و به ازای هر پولی که از شرکت‌کننده دریافت می‌شود، کارمزد دریافت کنیم.

در لیگو‌کاپ حوزه‌های ورزش را پوشش می‌دهیم. برگزار‌کننده می‌تواند مسابقه را در سامانه ایجاد و اطلاعاتی از قبیل شروع و پایان ثبت‌نام و غیره را وارد ‌کند

تا الان چه تعداد مسابقه از این طریق برگزار شده و به صورت کلی چه تعداد کاربر تا‌کنون از خدمات استفاده کرده‌اند؟

تا‌کنون حدود ۲۰۰ مسابقه برگزار شده است و حدود ۱۰ هزار کاربر نیز از خدمات استفاده کرده‌اند.

با چه سرمایه اولیه کار را شروع کردید و در حال حاضر در چه مرحله از درآمدزایی قرار دارید؟

ما با ۱۰۰ میلیون کار را شروع کردیم و از آنجایی که هر درآمدی که داریم برای توسعه کار هزینه می‌کنیم، هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم.

تاکنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید که اگر این چالش‌ها را نداشتید، سرعت رشد بهتری را تجربه می‌کردید؟

قطعا یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه نیروی انسانی بود. با توجه به اینکه در شهر یزد مستقر هستیم و از پایتخت فاصله داریم، تقریبا در همه حوزه‌های نیروی انسانی با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم؛ از توسعه‌دهنده گرفته تا تولید‌کننده محتوا. از طرف دیگر تیم‌سازی و تشکیل تیم از دیگر مشکلات بود چرا‌که فرهنگ تیمی به صورت کلی جا نیفتاده است. مشکلات مالی نیز از دیگر مشکلاتی است که اکثر استارتاپ‌ها با آن درگیر هستند.

در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، رقیبی را شناسایی کرده‌اید؟

تقریبا زمانی که کار را شروع کردیم، رقیبی نداشتیم ولی در حوزه گیم برخی شرکت‌های دیگر به بازار ورود کرده‌اند البته امکانات مشابه کاری که ما ارائه می‌کنیم، ندارند.

حجم بازار را چقدر ارزیابی کرده‌اید. به صورت کلی چه تعداد مسابقه ورزشی و مسابقات گیم در ایران برگزار می‌شود؟

طبق بررسی‌ای که داشتیم، در حوزه ورزش‌های الکترونیک طبق آمار بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تقریبا حدود ۲۸ میلیون گیمر در ایران وجود دارد و تقریبا حدود ۱۰۰۰ باشگاه گیمر وجود دارد که معمولا هفته‌ای یکی دو بار مسابقه برگزار می‌کنند.

از طرف دیگر در حوزه ورزش نیز حدود ۴۰ میلیون ورزشکار در حوزه مسابقات داریم که در شهرهای مختلف و در رشته‌های مختلف حضور دارند و معمولا طبق آماره هیات‌های ورزش هر رشته ورزشی حداقل ماهی یک‌بار مسابقه برگزار می‌کند. ما قصد داریم حدود ۱۰ درصد این بازار به دست بیاوریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.