ظهور غول‌های بزرگ اینترنتی آینده از نیویورک

0

مانند بسیاری از افرادی که در دهه گذشته در حوزه اکوسیستم استارتاپی نیویورک فعالیت داشتند، من نیز به آینده آن خوش‌بین هستم. در ده سال اخیر ما شاهد افزایش موفقیت‌های استارتاپی در نیویورک بوده‌ایم. استارتاپ‌هایینظیر شاتراستاک، تامبلر، اپ‌نکسوس، گیلت‌گروپ، بادی‌مدیا، واربی‌پارکر، کیک‌استارتر، و آن‌دک‌کپیتال نمونه‌هایی از این موفقیت‌ها هستند. تخصیص بودجه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حال افزایش است. شرکت‌های اینترنتی بزرگ اعم از گوگل و فیس‌بوک دفاتر خود را در نیویورک گسترش می‌دهند و Cornell و Technion  برای ساخت یک سایت مهندسی بزرگ در این منطقه با هم همکاری می‌کنند. اگر به داده‌های به‌دست‌آمده از تحقیقات نیز توجه کنیم، درمی‌یابیم که در ده سال گذشته اکوسیستم استارتاپی نیویورک نسبت به سایر شهرهای کشور رشد سریع‌تری داشته است و در حال حاضر بعد از سیلیکون‌ولی رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. این‌ها نشان‌دهنده آینده روشن استارتاپ‌ها در نیویورک است، اما اگر بخواهیم بیشتر دقت کنیم تا ببینیم اکوسیستم به کجا خواهد رفت، باید عوامل اولیه رشد اکوسیستم استارتاپ را در نظر بگیریم. سایر اکوسیستم‌های استارتاپی فناوری برای یک دوره‌های خاص با رشد سریع مواجه شدند و سپس وقتی عوامل مهم رشد آن‌ها از بین رفت، این روند به طور چشمگیری کاهش یافت. بررسی این عوامل مهم، که موجب رشد نیویورک شده، نشان می‌دهد که این اکوسیستم هنوز در مراحل اولیه رشد خود به سر می‌برد و رشد سریع آن به‌احتمال زیاد تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

  •  شهرنشینی اکوسیستم‌های استارتاپی

وقتی نوآوری از زیرساخت به سوی خدمات روی آورد، اثرات عمیقی را برای نیویورک و درواقع برای تمام شهرهای اصلی به همراه داشت. از آنجا که گسترش فناوری بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر بود، ایده‌های کسب‌وکار و تولید به اندازه ایده‌های فناورانه به نوآوری ختم می‌شد و لازم نبود یک نفر حتما فن‌شناس باشد تا بتواند یک شرکت مبتنی بر فناوری را راه‌اندازی کند. این امر موجب افزایش چشمگیر تعداد کارآفرینانی شد که توانستند شرکت‌های مبتنی بر فناوری را راه‌اندازی کنند، این افراد می‌توانستند فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های بازرگانی باشند که به دنبال بر هم زدن معادلات صنایع فعلی هستند یا افرادی که مدت‌هاست در حوزه صنعت‌ کار می‌کنند و می‌خواهند مشکلات صنعت را با کمک فناوری اطلاعات حل کنند. این تغییر روند کاملا به نفع شهرهای بزرگ بود. به‌علاوه، خدمات وب جدید نیز بزرگ‌ترین تاثیر را بر صنایع اطلاعات‌محور گذاشتند. این خدمات شامل خدمات مالی، تبلیغات، خدمات بازاریابی، انتشار، سرگرمی، املاک و طراحی می‌شوند. این صنایع همگی مبتنی بر اطلاعات هستند و محصولات نهایی آن‌ها به طور نسبی یا کلی دیجیتالی است. به‌علاوه آن‌ها براساس دو عامل در برهه‌ای از اختلالات تاریخی هستند: ۱) رشد اینترنت؛ اعم از توسعه اجتماعی و دستگاه‌های همراه به‌عنوان شبکه جدیدی برای بازاریابی، فروش و توزیع محصولات و خدمات؛ و ۲) دسترسی به مقدار زیادی از داده‌هایی که این صنایع، مشتریان آن‌ها و اشخاص ثالث مربوطه ایجاد می‌کنند. با شتاب‌دهی به اختلالات در بین این صنایع، بسیاری از استارتاپ‌ها در نیویورک و سایر شهرهای بزرگ ظاهر شدند. این شهرنشینی وسیع اکوسیستم‌های استارتاپی نه‌تنها در ظهور نیویورک و سایر شهرهای بزرگ که درگذشته مراکز مهمی در حوزه نوآوری فناوری به شمار نمی‌رفتند کاملا مشهود است، بلکه در تغییر مرکز اکوسیستم‌های فناوری موجود به سمت مراکز شهری مانند تغییر این مرکز از سیلیکون‌ولی به ‌سان‌فرانسیسکو و از Route 128 به Cambridge نیز دیده می‌شود.

  •  آینده اکوسیستم استارتاپ نیویورک

آینده این اکوسیستم روشن است. دیجیتالی شدن صنایع اطلاعات‌محور نیویورک تازه شروع شده است. حتی در غیاب پیشرفت‌های فناوری اطلاعات جدید و مهم، دهه‌ها طول می‌کشد تا صنایع بتوانند از فناوری‌های اینترنتی به طور کامل استفاده کنند و البته پیشرفت‌های جدید نیز همواره ایجاد خواهند شد. به‌علاوه، اکوسیستم‌های استارتاپی تاثیری فزاینده و طبیعی دارند. استارتاپ‌های موفق به چندین استارتاپ موفق دیگر تبدیل می‌شوند چراکه موسسان و کارمندان دیگر به راه‌اندازی شرکت‌های جدید روی می‌آورند. این امر موجب تقویت رشد یک اکوسیستم می‌شود. برای مثال دابل‌کلیک موجب شده ده‌ها استارتاپ موفق ازجمله گیلت‌گروپ، مونگو دی‌بی، بیزنس‌اینسایدر، Moat، و بسیاری دیگر راه‌اندازی شوند. همین اتفاق در فضای استارتاپی نیویورک نیز خواهد افتاد.  قطعا نیویورک به‌عنوان اکوسیستم استارتاپی معایب و نقص‌هایی نیز دارد. هنوز یک دانشگاه تحقیقات مهندسی اصلی مانند استنفورد یا MIT ندارد. گوگل، فیس‌بوک، توییتر، آمازون و ای‌بی همگی دفاتر خود را در نیویورک دارند و درنتیجه استعدادهای مهندسی به طور روزافزون وارد این شهر می‌شوند اما تقاضا برای مهندسان استارتاپی بزرگ هنوز بسیار بیشتر از عرضه است. مانند سان‌فرانسیسکو، زندگی در نیویورک گران است. شهردار جدید نیویورک متعهد شده وضعیت مسکن را در این شهر تغییر دهد تا مردم بتوانند به‌راحتی در شهر ساکن شوند. دولت فقط می‌تواند در حوزه مسکن اقداماتی انجام دهد. نیویورک شهری است که بسیاری از جوانان و استعدادهای درخشان آمریکایی آرزو دارند در آن زندگی کنند. با وجود این چالش‌ها، نیویورک به‌عنوان یکی از اکوسیستم‌های استارتاپی پیشرو در دنیا رشد خواهد کرد و باید در حوزه استارتاپ‌های دیجیتال پیشرفت‌های زیادی به دست آورد. هنوز شرکت‌های اینترنتی بزرگی باید متولد شوند و به‌احتمال زیاد بسیاری از این غول‌های اینترنتی از نیویورک ظهور خواهند کرد.

* خبرنگار تکنولوژی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.