سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری در راه است

0

یادداشت شاهین کاتبی از بنیانگذاران سیب | با پستی‌ها و بلندی‌هایی که آثار جدید تحریم‌ها در دوره پس از برجام، پیش روی کارآفرینان ایرانی گذاشته، به نظر من بهبود وضعیت اتصال اینترنت در ایران و همینطور کاهش هزینه‌های اینترنت به‌نظرم مهم‌ترین اتفاقی بود که در سال ۹۶ در کشور افتاد و این اتفاق کورسوی امیدی در میان تاریکی‌های وعده‌های اجرانشدنی مسئولان در دیگر مسائل بود و نشان‌دهنده اینکه می‌توان یک طرح به نفع عموم مردم را «واقعا» عملی کرد.

در حالی که مشکلات بسیاری سد راه ما به عنوان کارآفرینانی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنیم، وجود دارد و راه طولانی‌ای جهت بهبود وضعیت اکوسیستم فناوری اطلاعات پیش روی آقای جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد، اما نمی‌توان از تلاش ایشان در جهت بهبود اوضاع چشم پوشید.

به‌نظر من در سال ۱۳۹۶، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، تاثیرگذارترین چهره سال ۹۶ در اکوسیستم است. بیشترین رشد‌ها در سال ۹۶ به‌نظر من در زمینه کسب‌و‌کار های استارتاپی و شبه‌استارتاپی در زمینه حمل‌و‌نقل بوده که مشابه ترند‌های سال‌های قبل در یک زمینه خاص بوده است.

در سال‌های اخیر مخصوصا از سال۹۱ تا به امروز، شاهد مراحل شروع، آشنایی، اشباع و حالا غربال و بلوغ استارتاپ‌ها هستیم و همزمان با این موج، سرمایه‌گذاران ماجراجوی (VC) بیشتری با مقوله استارتاپ آشنا شده و آماده سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها شده‌اند.

از جهتی این موج می‌تواند کمک شایانی به رشد استارتاپ‌ها کند و شاید فرصت‌های سال ۹۷، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر باشد ولی از جهتی با بزرگ‌تر‌شدن بازار استارتاپی، متاسفانه شاهد شروع بحث باندی و روابطی در زمینه سرمایه‌گذاری و رشد استارتاپ‌ها هستیم و تقریبا داریم از نظر عمق این موضوع، به دیگر بازارهای اقتصادی کشور نزدیک می‌شویم و این موضوع در نهایت منجر به سخت‌تر‌شدن پروسه یافتن سرمایه‌گذار و ایجاد چالش برای استارتاپ‌ها خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.