سخت‌ترین کار را به تنبل‌ترین فرد بسپارید!

0

مارک زاکر‌برگ، بنیانگذار غول رسانه‌های ارتباطی، فیس‌بوک، می‌گوید: «تنها کسی را استخدام می‌کنم که اگر او رئیس یک شرکت بود، تمایل داشتم برای او کار کنم.»

مارک زاکربرگ که در مورد شیوه‌های به‌کارگیری و استخدام نیرو در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا اینطور صحبت کرده اعتقاد دارد: «من اگر بخواهم شخصی را برای کاری مستقیما در ارتباط با خودم استخدام کنم‌، فردی را انتخاب خواهم کرد که با خوشحالی حاضر باشم کاری برای او انجام دهم.» او اضافه کرد: «به نظر من این قانون بسیار خوبی است‌ و من همیشه این قانون را سرلوحه کار خود قرار داده‌ام… فیس‌بوک شرکتی برای تمام مردم جهان نیست. مهم‌ترین راه‌حل برای حفظ تیم کاری‌تان این است که تا حد امکان آن‌را کوچک نگه دارید.» وی ادامه داد: «فیس‌بوک در حال حاضر در خدمت بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان است اما تیم ما کمتر از ۱۰هزار‌نفر جمعیت دارد. این تنها به مدد استفاده از تکنولوژی مدرن ممکن است. در شرکت‌های بزرگ و با کارمندان زیاد احتمال از هم پاشیدگی نیرو‌ها بسیار زیاد است.»

مارک زاکربرگ تنها رهبر شرکت‌های تکنولوژیکی نیست که به ارائه مشاوره در زمینه استخدام نیرو می‌پردازد و بر استخدام بهترین افراد اصرار می‌ورزد. بسیاری از کارآفرینان و مدیران اجرایی دیگر شرکت‌های بزرگ نیز راه‌حل‌های موفقیت شرکت خود در استخدام را گزینه‌های درست می‌دانند.

در کتاب «اپل بدون استیو جابز»، معاون اسبق مدیرعامل اپل، جی الیوت، در مورد تئوری‌های مدیریت ارشد سابق اپل در باب استخدام و به‌کارگیری نیرو صحبت می‌کند. وی می‌نویسد: «متوجه شدم که محدوده دینامیکی بین آنچه یک فرد متوسط می‌تواند انجام دهد و آنچه که بهترین فرد انجام می‌دهد، از نظر عددی بین ۵۰ تا ۱۰۰ است. حال اگر انجام کارها در شرکت را به دویدن ‌روی یک پیست تشبیه کنیم و کارمندان دوندگان باشند، یک تیم کوچک از بهترین دوندگان می‌توانند مسافت بیشتری را نسبت به تعداد بیشتری از دوندگان متوسط بدوند.»

همچنین در سال ۲۰۱۰  و در مصاحبه‌ای که مایکل دل، از مدیران ارشد شرکت دل با خبرگزاری رویترز انجام داد، در جواب به این سوال که برخی ‌کارفرمایان می‌گویند با کمبود نیروی ماهر مواجه هستند، گفت: «این باعث تعجب من است؛ من گمان می‌کنم این کارفرمایان هستند که در انتخاب بهترین گزینه برای به‌کارگیری مشکل دارند و نمی‌توانند بهترین گزینه را تشخیص دهند.»

وی افزود: «کارفرمایان هر‌روزه در جلسات متعددی شرکت می‌کنند و از نیاز شرکت به استخدام نیرو سخن می‌گویند. استخدام، استخدام و استخدام. از سوی دیگر نرخ بیکاری از سوی دولت ۹.۷ درصد اعلام می‌شود!!! و بعد این سوال که اینجا چه خبر است؟  وپاسخ اینکه موسسات آموزشی ما باید بهتر کار کنند و افراد بهتری را برای مهارت‌های جدید استخدام کنند.»

اما افکار استیو جابز در این مورد کمتر شناخته شده است‌. استیو جابز جمله جالبی برای به‌کارگیری نیرو در شرکت خود داشته است. از جمله در جایی گفته است: «من یک فرد تنبل را برای سخت‌ترین کارها استخدام می‌کنم‌ و اطمینان دارم فرد تنبل راهی آسان را برای کار سخت پیدا خواهد کرد.» کمبود نیروی ماهر و چگونگی به‌کارگیری آنها موضوعی است که دولت‌ها را هم درگیر کرده است. برای نمونه دولت انگلستان در تلاش برای مقابله با کمبود نیروی ماهر در بخش تکنولوژی و فناوری اطلاعات، طرح‌های مختلفی از جمله طرحی برای افزایش دوره‌های کارآموزی با بودجه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون پوند را اختصاص داده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.