چرا دوستانتان با شما درد‌دل نمی‌کنند؟

0
  •  عادت‌های همراهان همدل

نگران نیست، گوش می‌کند: اولین چیزی که زمینه را برای تبدیل‌شدنتان به یک همراه همدل فراهم می‌کند، توانایی شما در خوب شنیدن است. برای اینکه حضورتان بیشترین آرامش را برای فرد مقابل به ارمغان بیاورد، بیشتر از هر کاری توجه کنید و به حرف‌هایش گوش دهید.

از فرد مقابل حمایت می‌کند: حمایت عاطفی، چیزی فراتر از خوب شنیدن است. شما بدون قضاوت یا متهم‌کردن کسی، به او نشان می‌دهید که احساساتش را درک کرده‌اید و فراتر از اینکه او تا چه اندازه در پیدایش یک مشکل دخیل بوده، به او می‌گویید که متوجه حرف‌هایش هستید. این رفتار عاری از قضاوت، همان چیزی است که به اصطلاح حمایت عاطفی نام گرفته است.

صامت نیست: شما باید خوب گوش کنید، در لحظاتی که باید سکوت کنید، با حالت چهره، حرکات بدن و لحنتان به او نشان دهید متوجه رنجی که تحمل می‌کند هستید، اما علاوه بر همه این تلاش‌ها، در لحظاتی هم باید وارد میدان شوید و با او حرف بزنید؛ حرف‌هایی که به جای متهم‌کردن و برچسب سیاه یا سفید زدن به چیزی، حاوی نکاتی مفید و کاربردی برای کاهش بحران است. به او کمک کنید، دیدگاهتان را با او در میان بگذارید، اما نه آنقدر که فرد مقابلتان به جای آنکه احساساتش را بیان کند، به شنونده ساکت حرف‌های شما تبدیل شود.

بسیاری مواقع، دوستان شما به دنبال بیان‌کردن احساسات و تخلیه هیجانات منفی هستند، نه دریافت مشاوره و راهنمایی!

  • ای همراهان ضدحال

بیش از حد مشاوره می‌دهد: باور کنید در بسیاری مواقع، دوستان شما به دنبال بیان‌کردن احساسات و تخلیه هیجانات منفی هستند، نه دریافت مشاوره و راهنمایی. سکوت کنید و اجازه دهید که او شما را از آنچه که باید آگاه کند. مطمئن باشید که با خوب شنیدن، در لحظات حساس گفت‌و‌گو، می‌توانید نظرات عمیق‌تر و کاربردی‌تری را با او در میان بگذارید. 

در مورد خودش حرف می‌زند: انتقال دادن تجربیات شخصی به دیگران، می‌تواند به آنها برای کاهش مشکلاتشان کمک کند. اما اگر در تمام بحث، پای خودتان و خاطرات‌تان را به میان می‌آورید، نمی‌توانید انتظار تبدیل‌شدن به همراهی همدل را داشته باشید. یادتان نرود که شما بیشتر از هر چیز باید یک شنونده خوب باشید، نه سخنرانی که فرصتی برای بیان دغدغه‌ها‌ پیدا کرده است.

مچ‌گیری می‌کند: انتقاد‌کردن و متهم‌کردن را برای بعد بگذارید و در این لحظات حساس به شنیدن و همراهی اکتفا کنید. در این لحظات که او با احساساتی در هم شکسته و دلی ناآرام مقابل شما نشسته، فکر انتقام گرفتن را از سرتان بیرون کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.