سبک زندگی استارتاپی: حال‌سازمانتان‌خوب است؟ باور کنیم؟

0
  •  ارتباطات اثر‌بخش، ضامن رشد سازمان

احساسی که تک‌تک نیروهای کار مجموعه شما نسبت به شغل و جایگاه خود دارند، بر نتیجه‌ای که فعالیت‌های سازمان به دنبال می‌آورد، تاثیرگذار است. اگر ارتباطات آزادانه در فضای کاری شما معنایی ندارد و تبادل نظر، بیان انتقادات یا طرح پیشنهادها، عجیب و نشدنی به نظر می‌رسد، نمی‌‌توانید انتظار تبدیل‌شدن سازمانتان به یکی از غول‌های صنف خود را داشته باشید.

کارکنانی که به رهبر سازمانی خود اعتماد دارند، خود را عنصری موثر از یک تیم تلقی می‌کنند و به جای حمله‌کردن به تصمیم‌های اتخاذشده، با دیدگاهی اصلاح‌گرانه آنها را نقد می‌کنند، می‌توانند رشد و توسعه کسب‌و‌کار خود را هم تضمین کنند.

  •  گام دوم، شکستن یخ‌ها

تلاش سازمان برای تبدیل‌شدن به یک خانواده کاری، راهی دیگر برای کوتاه‌کردن مسیر توسعه کسب‌و‌کار است. کارکنانی که به ماشین بدل نشده‌اند، از حضور در کنار هم لذت می‌برند و درگیر قوانین خشک و سرسختانه اداری نیستند، با انرژی بیشتری در مسیر رشد حرکت می‌کنند.

اشتباه نکنید! منظور ما حذف همه رویه‌ها و قانون‌ها نیست، بلکه می‌خواهیم شما را به ایجاد برخی اصلاحات و ترویج احساس همدلی در سازمان تشویق کنیم. باور کنید یک شاخه گلی که در روز تولد همکارتان، یا سالگرد پیوستن او به مجموعه روی میزش قرار می‌گیرد، می‌تواند انرژی او برای تلاش‌کردن را چند‌برابر کند. حالا به آنچه که در سازمانتان می‌گذرد، فکر کنید. شاید تشکیل یک واحد خوش‌فکر و توانمند روابط‌عمومی، به ایجاد پیوند عمیق‌تر در میان کارکنان یک سازمان، کمک بزرگی بکند.

  •  سرنخ‌ها، این سر‌نخ‌های ارزشمند

مدیران مجموعه‌های موفق، کوچک‌ترین سرنخ‌ها را در سازمان خود نادیده نمی‌گیرند؛ سرنخ‌های ارزشمندی که ممکن است حاکی از اشتباه بودن یک رویه باشند یا نشانه شروع جنگ قدرت در آن سازمان. اگر می‌خواهید پا جای پای مجموعه‌های تجاری موفق بگذارید، صحبت‌هایی که در جلسات می‌شنوید، لحن و حالات چهره همراهانتان در سازمان و حتی شایعاتی که گوش به گوش می‌چرخد را جدی بگیرید. شما می‌توانید بحران‌ها را پیش از آنکه در سازمان ریشه بدوانند، از میان بردارید.

  •  استقلال فکری، پیش نیاز رشد

کارکنانی که بله‌قربان‌گوی محض نیستند و به جای تبدیل‌شدن به فرمانبرهای بدون فکر، خودکار و خوش‌فکر هستند، می‌توانند سرنوشت یک سازمان را زیر و رو کنند. به جای اینکه فرمان‌بردارهای خوبی را تربیت کنید، کارکنانتان را برای فکر‌کردن و آزمون‌کردن اندیشه‌هایشان تشویق کنید. یادتان نرود که آزادی تفکر و عمل، یکی از میانبرهای توسعه در هر سازمان است.

  •  زندگی را فراموش نکنید

نگذارید همکارانتان، احساس تبدیل‌شدن به یک ماشین تولید را داشته باشند. به آنها نشان دهید که همانطور که به فکر بهبود وضعیت سازمان هستند، شما هم به بهبود شرایط زندگی‌شان فکر می‌کنید. افزایش حقوق، کلیشه‌ای‌ترین و آسان‌ترین راه برای دلگرم‌کردن کارکنان است. اما به جای تبعیت از چنین کلیشه‎‌هایی، اگر با رزرو‌کردن هتل و خرید بلیت سفر، همکار پرتلاشتان را به یک مرخصی اجباری بفرستید و به او بگویید که چند روز، تنها به بودن در کنار خانواده‌اش فکر کند، چطور؟ اگر برنامه عیادت از مادر همکاری که روزهای خوبی ندارد را با دیگر اعضای مجموعه بریزید چه؟ اگر یک سالن ورزشی اجاره کنید و هر هفته تنها ۲ ساعت، کارکنانتان را به ورزش‌کردن در کنار هم تشویق کنید چه؟ می‌بینید؟ برای افزایش رضایت کارکنان، راه‌های کم‌هزینه‌ای هم وجود دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.