سبک زندگی استارتاپی: این‌بار شما مدیر پروژه باشید

0

به انجام رساندن این کار، یک نقطه طلایی در کارنامه کاری هر یک از شما خواهد بود. همین کافی است تا همکارانتان هم به اندازه شما برای قبول‌کردن مسئولیت این کار انگیزه داشته باشند و برای پیروز‌شدن در این رقابت و اثبات شایستگی‌شان به هر دری بزنند. با وجود این رقابت‌ها، چطور شما می‌توانید در جلسه‌ای که با مدیران ارشد سازمان دارید، توانایی‌تان را ثابت کنید و مسئولیت کاری که به انجام رساندنش رویای خیلی از همکارانتان است را خودتان برعهده بگیرید.

  •  نترسید

نترسید! همه آدم‌ها کارهای بزرگ را از همین‌جا شروع کردند. آنها هم مثل شما، برای اولین‌بار پا در یک وادی گسترده گذاشتند و با آزمون و خطا و گاهی تردید و ترس، گام‌های موثری را برداشتند. اگر تصور می‌کنید که دانش و توانایی انجام یک کار را دارید، به بهانه کم‌تجربگی صحنه را خالی نکنید. شما می‌توانید از امروز، تجربیات نابی را به کارنامه کاری‌تان اضافه کنید.

  •  سر جای خودتان بایستید

شما یک فرد خجالتی هستید که نمی‌توانید حکمی را به دیگران ابلاغ کنید؟ پس چطور می‌خواهید یک تیم کاری را مدیریت کنید؟ شما یک فرد خلاق هستید که مدام به دنبال ایده‌های تازه است؟ پس چطور می‌خواهید تعهد انجام مو به مو و بدون تغییر نقشه‌ای که می‌دانید کامل نیست را بپذیرید؟ اگر می‌خواهید برای یک موقعیت تازه داوطلب شوید، نگاهی به خودتان بیندازید. موفقیت همیشه به معنای عهده‌دار شدن سمت مدیریت نیست. اگر شما بتوانید در این پروژه، دقیقا سر جای خودتان بایستید و در هر حوزه‌ای که می‌توانید، صد‌در‌صد توانایی‌تان را خرج کنید، راهتان برای بالا رفتن از دیگر پله‌های نردبان ترقی هم هموار می‌شود.

  •  کسی را سرزنش نکنید

برای اینکه توانایی خود را ثابت کنید، توانمندی‌های دیگر همکارانتان را زیر سوال نبرید. برای مثال هیچ وقت نگویید «برخلاف آقای … من دانش مدیریت این دسته از پروژه‌ها را کسب کرده‌ام!» سعی کنید تمرکزتان در این جلسه روی توانایی‌ها و دستاورد‌های خودتان باشد نه خلأهای دیگران.

  •  نگذارید کار به جای باریک بکشد

هرگز در مورد توانایی‌هایتان دروغ نگویید و اغراق نکنید اما می‌توانید از رفتن بحث به مسیری که ناتوانی‌هایتان را به رخ می‌کشد جلوگیری کنید. اگر بتوانید در این جلسه مدیران را جذب رزومه پربار و اشتیاق‌تان به یادگرفتن چیزهای تازه بکنید، موفق به هدایت مسیر بحث به سمتی می‌شوید که موفقیت کاری شما را تضمین می‌کند.

  •  بدون مطالعه وارد نشوید

مهم نیست که از شما نگارش طرح توجیهی را خواسته‌اند یا نه! چه آنها به شما در این مورد اطلاع داده باشند و چه نه، باید با دست پر وارد جلسه بشوید. قبل از رسیدن روز جلسه، تا می‌توانید در مورد موضوع پروژه مطالعه کنید، مقالاتی را در مورد تجربه‌های مشابه بخوانید و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی این کار را فهرست کنید. اگر با پوشه‌ای از مستندات جامع و علمی که تفکیک شده و با دقت آنها را فهرست کرده‌اید وارد جلسه شوید، می‌توانید چشم مدیران ارشد سازمان را به خود خیره کنید.

  •  ایده‌های تازه را روی میز بگذارید

سعی کنید همیشه چند ایده جانبی تازه را به موضوع اصلی اضافه کنید و در جلسه توضیح دهید که می‌توان از پتانسیل‌های دیده نشده هم برای موفقیت بیشتر بهره گرفت. البته آنقدر ایده‌های خاص را به زبان نیاورید که طرح اصلی در میانشان گم شود و مدیران احساس کنند که به بیراهه رفته‌اید.

  •  تجربیات شکست همکارانتان را بخوانید

سعی کنید در مورد تجربیات مشابهی که در گوشه‌گوشه جهان رخ داده است، اطلاعات کسب کنید و در جلسه خطرات و ریسک‌هایی که متوجه این تجربیات مشابه شده را نیز مطرح کنید. نکته‌سنجی و باریک‌بینی شما، می‌تواند مایه تحسین‌تان شود.

  •  سنگ بزرگ را برندارید

گفتیم که برای به دست آوردن این کار باید بجنگید و چند میانبر برای بردن دل روسا را هم با شما در میان گذاشتیم. اما حالا که فهمیده‌اید راضی‌کردن آنها به چه مقدماتی نیاز دارد، باید یادآوری کنیم که از برداشتن سنگ بزرگ بپرهیزید. اگر در جریان مطالعات‌تان احساس کردید دریای دانشتان کوچک‌تر از اقیانوسی است که اهل این فن در اختیار دارند، عقب‌نشینی کنید و به خود برای صاف‌کردن راه ناهمواری که امروز پیش رویتان است، فرصت دهید. یادتان نرود که عمر کاری شما به این زودی تمام نمی‌شود و اگر از همین امروز برای تبدیل‌شدن به همان اقیانوس تلاش کنید، زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، جای رقیبان کاری‌تان را خواهید گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.