سام مدن‌پور، بنیانگذار و مدیرعامل ایسام

40درصد کالاهای ایسام دست‌دوم است

1

ایسام قرار بود ebay ایران باشد. شروع کارش هم مانند ebay با کالاهای دست‌دوم و کلکسیونی بوده و تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار کالا روی وب‌سایت این کسب‌وکار اینترنتی به فروش رسیده است. سام مدن‌پور در گفت‌وگو با «شنبه» می‌گوید که ۴۰درصد از کالاهای فروخته‌شده روی ایسام، مربوط به کالاهای دست‌دوم است. بنیانگذار ایسام در این گزارش کوتاه نظرش را در مورد بازار کالای دست‌دوم در ایران بیان کرده است.

با توجه به افزایش شدید قیمت‌ کالاهای نو در ایران، مردم به بازار دست‌دوم‌ها روی آورده‌اند. ضمن اینکه ایسام هم تلاش کرده که امنیت خرید را افزایش دهد تا خیال کاربران راحت باشد. سام مدن‌پور تاکید می‌کند که بازار دست‌دوم ایران، بازار بزرگی است و می‌گوید: «در ایسام کالای دیجیتال به واسطه گرانی و افزایش قیمت کالاهای نو این دسته، مشتریان بسیاری دارد.

کالاهایی مثل موبایل، لپ‌تاپ، ساعت و…» مدیرعامل ایسام در ادامه تاکید می‌کند که تاکنون حدود ۱ میلیون و ۸۰۰هزار کالا روی ایسام به فروش رفته که از این میزان ۴۰درصدش کالای دست‌دوم بوده است.

عبور از تابوهای فرهنگی با لباس عروس

خریداران کالای دست‌دوم طبقه متوسط جامعه هستند. طی یکی دو سال اخیر که گرانی‌ها افزایش داشته و خرید کالاهای نو بسیار سخت شده است، بخش زیادی از جمعیت کشور، به خرید کالای دست‌دوم متمایل شده‌اند.

مدن‌پور با بیان این جملات ادامه می‌‌دهد: «طی این مدت فروش‌ ما در ایسام، دو تا سه برابر شده است.» سام معتقد است که بعضی از کالاها مانند گوشی موبایل به علت گرانی، دست‌دومش خریدار پیدا کرده است. بعضی از کالاهای دیجیتال هم به علت تحریم‌ها و گرانی وارد نمی‌شوند.

بنابراین نوع دست‌دوم این کالاها‌، خریدار زیادی دارد.‌ سام همچنین اشاره می‌کند که در ایسام پوشاک متنوعی عرضه می‌شود؛ از لباس عروس و لباس شب گرفته تا لباس اسکی. چون نمونه نو این اجناس خیلی گران است و مثلا لباس اسکی نو تا ۶ میلیون تومان است اما دست‌دوم آن تقریبا ۶۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

سام معتقد است که بعضی از کالاها مانند گوشی موبایل به علت گرانی، دست‌دومش خریدار پیدا کرده است. بعضی از کالاهای دیجیتال هم به علت تحریم‌ها و گرانی وارد نمی‌شوند. بنابراین نوع دست‌دوم این کالاها‌، خریدار زیادی دارد.‌ سام همچنین اشاره می‌کند که در ایسام پوشاک متنوعی عرضه می‌شود

هزینه بالای رقابت در بازار فروش کالا

با وجود بازار بزرگ کالای دست‌دوم در ایران، سایت و کسب‌وکاری که مشخصا و صرفا روی این موضوع متمرکز باشد، به صورت پررنگ نداریم. روی وب‌سایت‌های موجود هم تنها کالای دست‌دوم خرید و فروش نمی‌شود و کالاهای نو هم به کاربران‌ این وب‌سایت‌ها عرضه می‌شود.

چرا شاهد چنین کسب‌وکار متمرکزی بر کالای دست‌دوم نیستیم؟ مدن‌پور در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «چنین وب‌سایتی باید مارکت‌پلیس باشد. راه‌اندازی یک وب‌سایت مارکت‌پلیس هزینه هنگفتی را طلب می‌کند که از عهده جوانانی که معمولا سرمایه اندکی دارند، خارج است. در فروش کالا، رقابت زیاد است و هزینه رقابت بالاست. بنابراین بچه‌ها ترجیح می‌دهند که وارد حوزه‌هایی بشوند که هزینه کمتری را متحمل بشوند.»

دست‌دوم‌های باکیفیت جایگزین کالای نو بی‌کیفیت

مطابق گفته‌های بنیانگذار ایسام، طیف قیمتی کالاهای عرضه‌شده در ایسام از ۲ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان است. اما میانگین قیمت‌ها به ۵۰۰هزار تومان می‌رسد. ایران از جمله کشورهایی است که بازار کالای دست‌دوم در آن رونق دارد، چون هزینه کالای نو خیلی بالاست.

ضمن اینکه کالای نو باکیفیت هم تعدادشان کم شده است. به همین دلیل کالای دیجیتال در ایران بازار دست‌دوم خیلی خوبی دارد و در بسیاری از کشورها، این کالاهای دیجیتال نیستند که دست‌دوم‌شان خریدار زیادی دارد بلکه بازار کالاهایی چون پوشاک دست‌دوم طرفداران بیشتری دارند، چون این پوشاک معمولا نمونه برند و اصل‌شان ارزش بالایی دارد و قیمت زیادی هم باید بابتش پرداخت شود. بنابراین خرید پوشاک دست‌دوم در کشورهایی که برندهای پوشاک بابت کالای نو خود بعضا چند ده هزار دلار دریافت می‌کنند، بسیار به‌صرفه است.

۱ دیدگاه
  1. وحید می‌گوید

    با عرض سلام جناب آقای مدیر عامل محترم ایسام من چند روز پیش از شرکت شما بذر گل خریداری کردم مبلغ واریز کردم بسته پستی من ناقص به دستم رسیده الان فکر کنم ۲ هفته می شه شکایت کردم کسی جواب نو نیست تماس می گیرم پشتی بانی جواب نمی ده اگه این طوری به جلو مجبور با حکم قضایی اقدام کنم لطفا پاسخ نو باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.