۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان؛ فروش در وینک

سارا هاشمی، بنیانگذار استارتاپ وینک

0

آنچه به بازار پوشاک دست‌دوم رونق داده، یکی دغدغه زیست‌محیطی و دیگری گرانی اجناس باکیفیت است، اما گردش مالی بازار پوشاک دست‌دوم در ایران چقدر است؟ با توجه به اینکه آمار دقیق و ثبت‌شده‌ای در این زمینه وجود ندارد، هاشمی و همکارانش براساس یافته‌ها و مستنداتی که به دست آورده‌اند، حجم بازار این کالاها را تخمین‌ زده‌اند.

سارا هاشمی، بنیانگذار وینک در این رابطه به «شنبه» می‌گوید: «عددی که ما تخمین می‌زنیم، حدود ۹۰میلیون دلار برای گردش مالی سالانه بازار لباس دست‌دوم در ایران است. ضمن اینکه باید به این نکته نیز اشاره کنم که گردش مالی بازار آنلاین پوشاک در ایران تا ۲۰۲ میلیون دلار است؛ یعنی تنها دو برابر بازار پوشاک دست‌دوم است و این نشان می‌دهد که بازار پوشاک دست‌دوم در ایران، بازاری جدی و قابل توجه است.»

مشتریان وینک

«مشتریان ما بیش از ۸۵درصد از خانم‌ها هستند.» بنیانگذار وینک ضمن ادای این جمله می‌گوید: «پوشاک مردانه هم داریم اما عمده پوشاکی که روی وینک خرید و فروش می‌شود، مربوط به پوشاک زنانه است.

همچنین این افراد دارای طیف سنی ۲۵ تا ۳۵ سال هستند. طبقه متوسط رو به بالای جامعه اکثریت مشتریان ما را تشکیل می‌دهند. این مشتریان اغلب دغدغه محیط زیستی دارند و به این دلیل است که لباس‌های خود را می‌فروشند یا لباسی را خریداری می‌کنند. لباس‌هایی که در وینک عرضه می‌شود، بین ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند.»

طی یک سال گذشته، ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لباس روی وینک خرید و فروش شده است. البته اگر حساب‌های آی‌او‌اس ما بسته نمی‌شد، این رقم رشد بیشتری هم می‌کرد، چون ۵۰درصد از کاربران ما آی‌او‌اس دارند

چالش‌های این بازار

عدم باور به انجام این کار یعنی وجود تابوی فرهنگی موجب شده تا سرعت رشد کسب‌وکارها در این حوزه بسیار کند باشد. عدم بیان واقعیت در مورد لباس از طرف فروشنده هم از چالش‌های بازار پوشاک دست‌دوم به صورت کلی است که در بازار آنلاین و به ویژه وقتی بحث دست‌دوم در میان باشد، از مشکلاتی است که سارا و هم‌تیمی‌هایش سعی کرده‌اند با امکان ارسال ویدئو و عکس و… آن حل کنند. اما در هر صورت چنین مشکلاتی کمابیش وجود دارد.

میزان استقبال از وینک

سارا در مورد آمارهای خرید و فروش روی وینک می‌گوید: «طی یک سال گذشته، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لباس روی وینک خرید و فروش شده است. البته اگر حساب‌های آی‌او‌اس ما بسته نمی‌شد، این رقم رشد بیشتری هم می‌کرد، چون ۵۰درصد از کاربران ما آی‌او‌اس دارند.

اگر کاربران بخواهند می‌توانند وینک را هم در معامله خود شریک کنند ولی در غیر این صورت ما اجباری نداریم و آنها می‌توانند خودشان کالا را خرید و فروش ‌کنند، اما اگر ما شریک باشیم، ۷درصد می‌گیریم.»

ایده‌های دیگری برای راه‌اندازی استارتاپ

آنچه از حرف‌های سارا هاشمی می‌توان برداشت کرد، این است که این بازار خیلی بزرگ است و جا برای کار زیاد هست. هنوز کسی سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار نگرفته است. سارا چند ایده را برای راه‌اندازی استارتاپ در این بازار مطرح می‌کند: «یکی از ایده‌هایی که کاری رویش انجام نشده، اجاره لباس است؛ اجاره لباس‌هایی مانند لباس‌های مجلسی و لباس عروس، لباس مناسب جلسات مهم و لباس‌ برندهای مختلف که به راحتی در دسترس همه نیستند.

در خارج از کشور از این کسب‌وکارها استقبال زیادی شده است. اگر کسی روی این ایده کار کند و با انبارداری و شست‌و‌شوی به‌موقع بتواند لباس‌ها را به مشتریان تحویل بدهد، کسب‌وکار خوبی خواهد داشت. ایده دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم، راه‌اندازی استارتاپی است که لباس‌های مارک‌دار را اجاره بدهد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.