ساخت‌و‌ساز با مصالح سلام ساختمان

0

صنعت ساخت‌و‌ساز ساختمان در ایران همواره یک صنعت پرکشش بوده است و همین امر باعث شده که ایده‌های استارتاپی مختلفی هم در راستای کششی که در بازار وجود داشته، حول این ظرفیت شکل بگیرد‌ ولی از طرفی این صنعت دارای فرآیندی سنتی است و شاید متقاعد‌کردن پیمانکارانی که سال‌ها به صورت سنتی در این فضا فعالیت کرده‌اند تا از خدمات آنلاین استفاده کنند، کار سختی به نظر برسد و نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده‌ای داشته باشد. استارتاپ سلام ساختمان به نشانی salamsakhteman.com‌ استارتاپی است که در جهت تامین کالاها و خدمات مورد نیاز در ساخت‌و‌ساز ساختمان‌ها شکل گرفته است. علیرضا سعیدی رضوانی به همراه محمد اخروی، حامد سعیدی و سامان محمدی این استارتاپ را حدود ۲ماه پیش راه‌اندازی کرده‌اند. علیرضا در رشته عمران در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد در این زمینه دارد. او ۳۵ ساله و متولد شهر مشهد است. علیرضا می‌گوید از سال‌ها قبل در زمینه اجرای پروژه‌های ساخت‌و‌ساز ساختمانی تجربه داشته است «‌زمانی که درگیر فرآیند ساخت‌و‌ساز ساختمان بودیم، با یک چالش مواجه شدیم و آن هم تهیه مواد و متریال برای ساخت ساختمان بود. این مواد شامل بیش از ۲۰۰ آیتم می‌شود که برای پروژه‌های ساختمانی که بیش از یک سال تا یک سال و نیم بیشتر فرآیند ساخت آن به طول نمی‌انجامد، نیاز به ‌تصمیم‌گیری‌های سریع با در نظر گرفتن سرعت و دقت از نظر اقتصادی و فنی در تهیه مواد و متریال دارد. برای اینکه سرعت تصمیم‌گیری بالا باشد، پیمانکار باید به بازار تسلط داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد هر کدام از این ۲۰۰ آیتم ساختمانی در چه جاهایی در حال عرضه هستند و کدام یک از این مراکز این آیتم‌ها را با قیمت و کیفیت مناسب ارائه می‌کند. این بسیار کار دشواری بود چون بازار بزرگ و دینامیک است و از طرفی پیمانکاران ساختمان علاوه بر مدیریت مواد و متریال باید به حجم بسیار زیادی از کارهای دیگر نیز نظارت داشته باشند و وقت کافی برای جست‌وجوی کل بازار را ندارند‌. این اتفاق در ساخت‌و‌سازها با اسکیل کوچک و متوسط بیشتر قابل لمس است. از طرف دیگر پیمانکاران نیاز دارند که دانش و تجربه خود را نسبت به تکنولوژی‌ها‌ و متریال جدیدی که در بازار عرضه می‌شود، به‌روز نگه دارند. با توجه به اینکه خودمان مستقیما درگیر کار پیمانکاری و ساخت‌و‌ساز بوده و این مشکلات را از نزدیک لمس کرده بودیم، تصمیم گرفتیم که یک مرجع آنلاین راه بیندازیم تا پیمانکاران بتوانند از این طریق مواد و متریال را با هم مقایسه کنند و به اطلاعات فنی آن دسترسی داشته باشند تا در نهایت بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند.»

  •  سلام ساختمان چه‌کار می‌کند؟

سلام ساختمان یک پلتفرم دوسویه است. در یک سو تامین‌کنندگان کالا و خدمات هستند و در سوی دیگر پیمانکاران و سازندگان و خریداران کالای ساختمانی. «‌در اوایل سال ۹۶ به تدریج مذاکره با تامین‌کنندگان را شروع کردیم و با توجه به اینکه این بازار یک بازار سنتی بود، لازم بود که برای حضور آنلاین آنها را متقاعد کنیم. از مهر‌ماه تقریبا پلتفرم ما کامل شده ‌و کالا و خدمات را برای عرضه به پیمانکاران و خریداران ارائه می‌دهیم.

سلام ساختمان دو امکان را برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات ساختمانی فراهم می‌کند؛ در وهله اول به برندینگ و بازاریابی آنان کمک می‌کند و از طرف دیگر این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا مشخصات فنی کالا و خدمات، توضیحات تکمیلی و تصاویر را در اختیار مشتریان قرار دهند. محصولات به صورت دسته‌بندی‌شده در مارکت‌پلیس عرضه شده است. ما قصد داریم تمام کالاها و خدمات مورد نیاز در ساخت‌و‌ساز ساختمان را پوشش بدهیم. در حال حاضر از کالاهای پایه تا کالای مرتبط به دکوراسیون داخلی، تاسیسات، برقی و غیره در سلام ساختمان در دسترس است. تامین‌کنندگان برای همکاری با سلام ساختمان از دو طریق می‌توانند اقدام کنند؛ اول اینکه می‌توانند مستقیما در سایت ثبت‌نام کنند و ما با آنها تماس می‌گیریم و ثبت‌نام را تکمیل می‌کنیم.

در حالت دیگر تامین‌کنندگان می‌توانند از طریق بات تلگرام نیز ثبت‌نام انجام دهند. بعد از اینکه ثبت‌نام انجام شد، اپراتورهای ما دسترسی به پروفایل را در اختیارشان قرار می‌دهند تا بتوانند اطلاعات خود را در سایت تکمیل کنند و محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. در طرف دیگر ما پیمانکاران را با توجه به نیازی که دارند به تامین‌کنندگان مناسب وصل می‌کنیم. پیمانکاران می‌توانند هم خودشان کالا و خدمات مورد نیاز خود را در سایت پیدا کنند و هم از طریق ایمیل، تلفن یا بات تلگرام با ما در ارتباط باشند و ما تامین‌کنندگان کالا و خدمات مورد نیازشان را به آنها معرفی می‌کنیم.»

در حال حاضر معرفی تامین‌کنندگان به پیمانکاران بر اساس موقعیت جغرافیایی و مکانی صورت می‌گیرد؛ یعنی براساس شهر زندگی پیمانکار، تامین‌کنندگان مرتبط در شهر مورد نظر به او معرفی می‌شوند.

علیرضا می‌گوید قصد دارند در آینده سیستمی را راه بیندازند که تامین‌کنندگان امتیاز‌بندی و ارزیابی کیفی شوند تا انتخاب نیز برای پیمانکاران ساده شود. به علاوه آنها از سال گذشته کار ‌روی دانشنامه سلام ساختمان را نیز شروع کرده‌اند که یک دانشنامه در زمینه ساخت‌و‌ساز ساختمان است و در حال حاضر اطلاعات آن در وب‌سایت قرار داده شده و در زمینه بازارایابی محتوا بسیار برایشان کمک‌کننده بوده است.

  •  شیوه درآمدزایی سلام ساختمان

در حال حاضر کلیه خدمات برای تامین‌کنندگان و پیمانکاران به صورت رایگان در سلام ساختمان ارائه می‌شود و علیرضا می‌گوید آنها قصد دارند که در ابتدا فرهنگ‌سازی کنند و بعد وارد فاز درآمدزایی شوند. «‌در آینده سیستم درآمدزایی ما از طریق تامین‌کنندگان خواهد بود و پلنی برای فروش حق عضویت بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان خواهیم داشت. تفاوت قیمت‌ها در حق عضویت براساس تعداد کالاهایی است که تامین‌کنندگان می‌توانند معرفی کنند. به صورت کلی ۳ کالای اول برای معرفی رایگان است و در حق عضویت ۵۰ هزار تومانی تامین‌کنندگان این امکان را دارند که تا ۱۰ کالا را معرفی کنند. علاوه بر تعداد کالا، جایگاه بهتر در سایت و قرار‌گرفن در اولویت‌های معرفی نیز از دیگر فاکتورهایی است که در میزان حق عضویت تاثیرگذار است.» استارتاپ سلام ساختمان، استارتاپ نو‌پایی است و از زمانی که کار را شروع کرده‌اند، ۲۵۰تامین‌کننده در حال همکاری با آنها هستند و حدود ۳۰۰ پیمانکار نیز درخواست خود را ثبت کرده‌اند. آنها کار را با سرمایه شخصی شروع کردند. علیرضا می‌گوید در پلتفرم دوسویه آنها رسیدن به درآمدزایی و نقطه سر‌به‌سر زمان‌بر است. چون آنها یک محصول نهایی را عرضه نمی‌کنند و در حقیقت اعتباری است که در طول زمان کسب می‌شود. آنها پیش‌بینی می‌کنند در انتهای سال ۹۷ بتوانند به سودآوری برسند. «قصد داریم در این مدت زمان ارتباط‌های کاری بیشتری را بین پیمانکاران و تامین‌دهندگان شکل دهیم تا بتوانیم پس از آن با سرمایه‌گذاران مذاکره کنیم و جذب سرمایه داشته باشیم. چون رسیدن به نقطه سر‌به‌سر نیز ما را راضی نمی‌کند و ما می‌خواهیم سلام ساختمان را به یک طرح ملی در صنعت ساختمان تبدیل کنیم.» با توجه به اینکه صنعت ساختمان یک بازار سنتی دارد، آنها برای جذب تامین‌کنندگان و پیمانکاران برای دریافت خدمات آنلاین با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و به صورت کلی کسب اعتبار در این بازار به سختی به دست می‌آید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.