ریسک‌پذیر باشید اما از کارهای بزرگ و دیوانه‌وار دوری‌ کنید!

0

مدیرعامل فیس‌بوک، در مصاحبه‌ای با سام آلتمن، رئیس شتاب‌دهنده‌‌ وای‌کامبیناتور، مهم‌ترین توصیه‌‌ مدیریتی خود را به موضوعی اختصاص داد که بسیاری از مردم را به افراط ‌و تفریط وا‌می‌دارد. آلتمن در این مصاحبه، یکی از نقل‌قول‌های مشهور زاکربرگ را یادآوری کرد و از او خواست برمبنای این نقل‌قول، بهترین مشاوره‌اش را خطاب به کارآفرینان جوان، شرح دهد.

جمله‌‌ مشهوری که آلتمن به آن اشاره می‌کرد، این بود: «در دنیایی که به‌سرعت در حال تغییر است، بزرگ‌ترین ریسک این است که ریسک‌پذیر نباشید.» زاکربرگ در پاسخ گفت: «اگر شرکتی در حال رکود باشد و مدیران آن به هیچ  تغییری دست نزنند، شکست کسب‌وکارشان را تضمین کرده‌اند.»

او در ادامه هشدار داد که مدیران اجرایی نباید مدام محصولاتشان را تغییر دهند، چراکه این حرکت نشانگر آن است که شرکت، از دوراندیشی و تدبیر خوبی برخوردار نیست. «زمانی که همه‌چیز خوب پیش می‌رود، لطفا‌ به قدم‌های بزرگ و دیوانه‌وار فکر نکنید.»

در ادامه‌‌ این مصاحبه، آلتمن چالش دیگری را مطرح کرد. با توجه به ادعای زاکربرگ، سال ۲۰۱۴ فیس‌بوک نباید کمپانی اوکولوس را خریداری می‌کرد، چراکه پیش از آن‌هم در وضعیت خوبی به سر می‌برد و تیم فوق‌العاده‌ای هم داشت. زاکربرگ توضیح داد که همچنان روی حرف خود ایستاده و معتقد است گرچه خرید اوکولوس، حرکتی بزرگ بود، ولی در شرایطی صورت گرفت که عملیات فیس‌بوک به یکنواختی رسیده بود. او گفت: «اوکولوس تیم بسیارخوب و بااستعدادی داشت که مدت‌ها روی این پروژه کارکرده بودند.

از طرفی تیم ما هم خیلی حرفه‌ای و بی‌نقص کار خودش را انجام می‌داد. من فکر می‌کنم هزینه‌کردن بابت تیم اوکولوس، واقعا‌ ارزش‌اش را داشت. اگر پروژه را از آنها می‌گرفتیم و به تیم فیس‌بوک می‌دادیم، حرکت دیوانه‌واری انجام داده بودیم. شرکت‌ها به پویایی احتیاج دارند و هرگز نباید به محصولاتشان مغرور شوند‌ ولی وقتی کارها خوب پیش می‌رود، بگذارید افرادتان کارشان را در مسیر درست ادامه دهند.»

زاکربرگ در پایان این مصاحبه، بار دیگر به موضوع ریسک‌پذیری اشاره کرد و گفت: «خیلی وقت‌ها در شرایط خاصی قرار می‌گیریم که به تغییر نیاز داریم. بسیاری از مردم، فقط به سختی‌های ماجرا فکر می‌کنند و در مورد دشواری‌های تصمیم‌گیری حرف می‌زنند. البته این موضوع تا حدودی درست است، ولی به یاد داشته باشید که تصمیم‌گیری‌های سخت، یکی از مهم‌ترین زوایای مدیریت کسب‌وکار است. هرتصمیمی که می‌خواهید اتخاذ کنید، دو روی مثبت و منفی دارد‌ ولی اگر رکود و ایستایی را انتخاب کنید و از تغییرات فرار کنید، سند شکست خودتان را امضا کرده‌اید.‌»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.