روس‌ها تجربه عموتام را کپی می‌کنند

0

این هفته دانیال ساتینسکی یکی از شرکای RIC (همکاری در نوآوری روسیه) در تالار گفت‌وگوی نوآوری تومسک سخنرانی کرد و در آنجا از توسعه بخش بیوتک کمبریج و ماساچوست در سطح جهانی به‌عنوان یک مطالعه موضوعی استفاده کرد که نشان می‌دهد شهر تومسک در روسیه چگونه می‌تواند به یک انکیوباتور برای نوآوری تبدیل شود. 

در حالی که نمونه‌های بسیاری از اکوسیستم‌های نوآوری قدرتمند در سراسر آمریکا وجود دارند، مرکز بیوتک کمبریج یعنی ماساچوست اولین نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه پشتیبانی آموزشی، منطقه‌ای، دولتی و زیرساختی می‌تواند به تقویت اکوسیستم پررونق نوآوری کمک کند. پس از بازدید از دانشگاه‌های تومسک، منطقه اقتصادی تومسک (SEZ) و حومه، به همراه همکارانم در RIC به این نتیجه رسیدم که ابزار و فرصت‌ها برای ایجاد یک شهر نوآورانه و موفق در تومسک وجود دارد.

عوامل اصلی که در کمبریج مشاهده کردیم و متوجه شدیم می‌توان آنها را در تومسک نیز ایجاد کرد، عبارت‌اند از:

 مدیریت ماهرانه و استعداد: کمبریج و شهرهای اطراف آن ادعا می‌کنند که برخی از برترین موسسات تحقیقات دنیا را در خود جای داده‌اند، اعم از موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه هاروارد و یک شبکه محلی از بیمارستان‌های آموزشی، که کسب‌وکارهایی را با استعدادهای برتر ارائه می‌دهند. این موسسات در تومسک می‌توانند به طور مشابه نیروی کار بسیار ماهری را ایجاد کنند.

 همکاری کسب‌وکارها و موسسات تحقیقاتی در یک ناحیه: امکانات اصلی برای تحقیقات و توسعه در کمبریج همگی در سه فرسنگی یکدیگر قرار دارند، و به همین دلیل رقابت و انتقال فناوری بسیار آسان است. به‌علاوه مخلوطی از شرکت‌هایی که کار خود را به‌عنوان شرکت‌های کوچک آغاز کرده و در کمبریج رشد کرده‌اند، مانند Biogen Idec و Genzyme، و شرکت‌های بین‌المللی که تاسیسات خود را در آنجا مستقر کرده‌اند مانند Wyeth و Novartis در این منطقه وجود دارند. در حال حاضر تومسک در حال تشکیل زیرساختی مشابه است تا ارتباطات و اشتراک‌گذاری ایده‌ها را تسهیل بخشد.

 فرهنگ کارآفرینی زنجیره‌ای: جمعیت بالای دانشمندان و افراد تحصیل‌کرده در کمبریج موجب شده فضایی رقابتی ایجاد شود و این فضا زمینه را برای نوآوری و نیز ایجاد فرهنگ کارآفرینی رقابتی فراهم می‌کند. انتقال این نوع فرهنگ کارآفرینی به تومسک یکی از کارهای اصلی است که در حال حاضر به آن پرداخته می‌شود.

 سرمایه خطرپذیر و سایر امور مالی: تامین مالی کسب‌وکارهای جدید و قدیمی موجب می‌شود تا پروژه‌ها از ایده به واقعیتی تبدیل شوند که درآمدزایی دارند. در سال ۲۰۰۸، انجمن تحقیقات و تولیدکنندگان دارو (PhRMA) دریافتند که در آمریکا صنعت داروسازی و بیوتک به‌تنهایی بیش از ۶۵ میلیارد دلار در حوزه تحقیقات و توسعه خرج کرده است. تقویت روابط با کسب‌وکارهای خصوصی در روسیه و اعمال‌نفوذ در موسسات سرمایه‌گذاری دولتی می‌تواند به تومسک کمک کند تا بودجه اهداف منطقه‌ای خود را پیدا کند و انتقال فناوری روسیه را افزایش دهد.

 پشتیبانی قانونی و دولتی: تاکنون کمبریج چارچوبی قانونی برای تحقیقات و توسعه در دانشگاه، سازمان‌های عمومی و خصوصی ایجاد کرده بود و این شهر یک مرکز برای شرکت‌های بیوتک محسوب می‌شد. در سال ۲۰۰۶، دولت مرکز علوم زندگی ماساچوست را راه‌اندازی کرد که روی توسعه نیروی کار و استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. پس از آن در سال ۲۰۰۷، طرح علوم زندگی به وجود آمد که طرح‌ها، اعتبارات مالیاتی و سرمایه‌گذاری را برای تمام مراحل حساس توسعه پروژه ارائه می‌دهد. پیشرفت‌ها در سیستم قانونی و دولتی در روسیه رشد مشابهی را ایجاد خواهد کرد.

در کل، تومسک موسسات بسیار زیادی دارد که وجود آنها برای ایجاد یک اکوسیستم نوآوری برای شرکت‌های فناوری روسیه ضروری است. با کمی توسعه بیشتر، آنها می‌توانند رشد کنند و به بخش مهمی از زیرساخت نوآوری موفق تبدیل شوند.

برای تقویت اکوسیستم نوآوری که به پیشرفت فناوری روسیه در تومسک کمک می‌کند،RIC توصیه‌های زیر را مطرح می‌کند:

 افزایش آموزش: یک دوره مقدماتی و اجباری درباره کارآفرینی نوآوری در سطح دانشگاه دانش کلی را درباره کارآفرینی و نوآوری در بین دانشجویان افزایش خواهد داد.

 بازدیدهای سالانه از اروپا و آمریکا: سفر به خارج از روسیه می‌تواند مهارت‌های فردی را تقویت کند و دانش اساتید اصلی و کارکنان اداری را افزایش دهد. سپس این افراد می‌توانند دانش خود را به دانشجویان و کسب‌وکارها منتقل کنند.

 ایجاد قدرت علمی به پشتیبانی دولت محلی: تشخیص حوزه‌هایی که از نظر علمی قوی هستند و مقامات دولتی از آنها حمایت می‌کنند و نیز دسترسی به ابزار مالی مناسب برای هر مرحله از توسعه شرکت، همگی برای موفقیت کسب‌وکار نوآورانه در روسیه ضروری هستند.

 برنامه‌های پشتیبانی از کسب‌وکار: از آنجا که بسیاری از کسب‌وکارهای نوآورانه در تومسک در مراحل اولیه کار خود هستند، توسعه برنامه‌های پشتیبانی از کسب‌وکار برای شرکت‌های انکوباتور از قبیل آموزش در برنامه‌ریزی کسب‌وکار، مهارت معرفی، تحقیق در بازار، و امور مالی به رشد استارتاپ‌ها کمک خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.