رزروب؛ نوبت‌دهی آنلاین برای تمام کسب‌وکارها

0

مجید فتاحی و سعید شکوهی می‌گویند اگر از ابتدا اصول بیزینس را بیشتر می‌دانستند موفقیت‌هایشان بیشتر بود

سر‌و‌‌سامان‌دادن به امور مشتریان و نوبت‌دهی به آنان برای کاهش اتلاف وقت از جمله دغدغه‌های اغلب کسب‌وکارهایی است که کارشان با زمان گره خورده است. بر همین اساس استارتاپ رزروب به نشانی reserweb.ir  قصد دارد با ارائه خدمات نوبت‌دهی و رزرو آنلاین به کسب‌وکار‌ها تا حدی از این دغدغه بکاهد.

مجید فتاحی و سعید شکوهی با هم این استارتاپ را کد زده‌اند. هر دو متولد ۶۴ هستند و لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه باهنر کرمان دارند. مجید متولد تهران است و ارشد نرم‌افزار هم از دانشگاه پیام نور تهران دارد. سعید نیز متولد کرمان است و ارشد خود را از دانشگاه آزاد تهران گرفته است. مجید می‌گوید:

من در حوزه ERP فعالیت می‌کردم و در شرکتی که نرم‌افزار ERP تولید می‌کرد، مدیر تولید بودم. حدود ۶ سال در این شرکت کار می‌کردم ولی همیشه به این فکر می‌کردم که کسب‌وکاری را برای خود راه بیندازم و در حوزه‌ای که به آن علاقه‌مند هستم، کار کنم. من به طور کلی فرد منضبطی هستم و همیشه سعی می‌کنم سر قرارهایم به‌موقع حاضر شوم.

به همین دلیل وقتی دوستم سعید پیشنهاد راه‌اندازی سیستمی برای  نوبت‌دهی برای آرایشگاه‌های زنانه را داد، تصمیم گرفتیم ‌روی همین ایده کار کنیم و آن را برای کسب‌وکارهای دیگر هم گسترش دهیم. بعد از جست‌وجو در این حوزه متوجه شدیم که نمونه‌های موفق زیادی مشابه ایده‌ای که ما داریم در دنیا پیاده شده است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم رزروب را راه بیندازیم‌ و در دی ماه سال گذشته وارد دوره شتابدهی آواتک شدیم و کار را شروع کردیم.

  • در رزروب چه‌کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

رزروب یک سیستم نوبت‌دهی آنلاین است. ما این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهیم که بتوانند به‌راحتی و با هزینه کمی برای خود سیستم نوبت‌دهی راه بیندازند.

البته خدمات ما فقط به نوبت‌دهی ختم نمی‌شود بلکه ما سیستم CRM نیز در اختیار کسب‌و‌کارها می‌گذاریم که بتوانند فایل‌ها و سابقه مالی مشتریان خود را داشته باشند. همچنین امکاناتی را برای انجام فرآیندهای حسابداری ‌نیز در اختیارشان می‌گذاریم تا بتوانند بیزینس خود را بهتر مدیریت کنند.

  • کسب‌وکارها چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

کسب‌وکارها کافی است در سایت رزروب ثبت‌نام کنند و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند. پس از آن یک پنل مدیریتی در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌گیرد که از آن طریق می‌توانند سیستم نوبت‌دهی خود را فعال کنند.

یک صفحه به هر کسب‌وکار اختصاص داده می‌شود که می‌توانند در اختیار مشتریانشان قرار دهند تا از این طریق از سیستم نوبت‌دهی آنلاین استفاده کنند و رزرو آنلاین خود را انجام دهند.

تا‌کنون حدود ۱۲۰ کسب‌وکار کوچک از خدمات استفاده کرده‌اند و حدود ۳ مشتری سازمانی داریم که برای نوبت‌دهی آنلاین از خدمات ما استفاده می‌کنند

  • شما بیشتر به چه نوع کسب‌وکارهایی این خدمات را ارائه می‌دهید؟

محدودیتی در نوع کسب‌و‌کارها وجود ندارد و هر نوع کسب‌وکاری که کارشان با زمان در ارتباط است، می‌توانند از سیستم ما استفاده کنند. در حال حاضر ما مشتریان متنوعی داریم.

به عنوان مثال، از سازمان تامین اجتماعی گرفته تا کسب‌و‌کارهای کوچک مشتری ما هستند. کسب‌و‌کارهایی مانند آرایشگاه‌ها، مراکز ماساژ، مشاوره کسب‌وکار، مراکز تفریحات و سرگرمی و غیره می‌توانند مشتری ما باشند.

  • تا‌کنون چه تعداد کسب‌وکار و کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

تا‌کنون حدود ۱۲۰ کسب‌وکار کوچک از خدمات استفاده کرده‌اند و حدود ۳ مشتری سازمانی داریم که برای نوبت‌دهی آنلاین از خدمات ما استفاده می‌کنند. همچنین حدود ۱۱۰ هزار کاربر نیز تا‌کنون از سیستم استفاده کرده‌اند که مجموع مشتریان این کسب‌وکارها را شامل می‌شوند که تا‌کنون در سیستم رزرو انجام داده‌اند

  •  هزینه استفاده از خدمات برای کسب‌وکارها چقدر است؟

ما در رزروب ۲ مدل قیمت‌گذاری داریم؛ مدل اول برای کسب‌وکارهای کوچک است که به صورت اشتراک ماهیانه از خدمات استفاده می‌کنند و مدل دوم مربوط به کسب‌وکارهای بزرگ و سازمانی است که با توجه به امکاناتی که نیاز دارند و با انجام بررسی قیمت‌ها را برایشان تعیین می‌کنیم.

برای کسب‌و‌کارهای کوچک ۳ پلن قیمت‌گذاری داریم که براساس میزان نیازی که برای انجام رزرو آنلاین ماهیانه دارند، می‌توانند انتخاب کنند‌ که این مبالغ برای ۱۰۰ رزرو در ماه ۴۹ هزار تومان، ۲۵۰ رزرو در ماه ۹۹ هزار تومان و ۵۰۰ رزرو در ماه ۱۴۹ هزار تومان تعیین شده است.

  • در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید، آیا درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟

هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم و نوع بیزینس ما به‌گونه‌ای است که برای اینکه به این نقطه برسیم، نیاز به زمان داریم و در حال حاضر ‌روی جذب مشتریان بیشتر تمرکز کرده‌ایم‌.

پیش‌بینی می‌کنیم در بدبینانه‌ترین حالت تا یک سال و نیم تا دو سال آینده به این نقطه برسیم، ولی اگر بتوانیم سرمایه مناسب را برای پیشرفت کارها جذب کنیم، می‌توانیم زودتر به این نقطه برسیم.

  • در ابتدا با سرمایه شخصی کار را شروع کردید یا سرمایه‌گذار داشتید؟

ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم که عمده آن دانش فنی و زمانی بود که من و سعید برای برنامه‌نویسی صرف کردیم‌ و با احتساب هزینه‌ای که صرف نیروی انسانی و سایر هزینه‌ها از جمله تهیه سرور شده است، تا‌کنون حدود ۱۵۰ میلیون تومان در کار هزینه کرده‌ایم.

  • کشش بازار را چطور ارزیابی کردید و چقدر این نیاز را در کسب‌وکارها می‌دیدید که بخواهند از سیستم رزروب استفاده کنند؟

وقتی نمونه‌های مطرح خارجی را بررسی می‌کردیم، می‌دیدیم در تمام کشورها از توسعه‌‌یافته تا جهان‌سوم این سیستم وجود دارد و از آن استفاده می‌شود. این نمایانگر این بود که این نیاز در کسب‌وکارها وجود دارد. زمانی که ما MVP را وارد بازار کردیم، متوجه شدیم این نیاز در ایران هم وجود دارد.

در ابتدا کشش کم بود چون این سیستم هنوز جا نیفتاده بود. به‌تدریج با حضور بیشتر ما و رقبا در بازار، فرهنگ استفاده از این خدمات نیز بالا رفت و کشش بیشتری برای استفاده از سیستم را تجربه کردیم.

  • از زمانی که کار را شروع کردید تا‌کنون مهم‌ترین چالشی که با آن برخورد داشتید، چه چیزی بوده است؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش برای شخص من عدم آگاهی و دانش ‌کافی در حوزه بیزینس بوده است چراکه اگر من از روز اول دانش الان را داشتم، متفاوت‌تر عمل می‌کردم. علاوه بر این، کمبود مالی و عدم سرمایه نیز برای ما تا‌کنون چالش‌برانگیز بوده است.

  • در این بازار چند رقیب شناسایی کردید و مزیت رقابتی خود را نسبت به رقبا چه چیزی تعریف کرده‌اید؟

حدود ۳ الی ۴ رقیب شناسایی کردیم که مشابه ما کار می‌کنند ولی حوزه فعالیت آنها معمولا اختصاصی است. به عنوان مثال، فقط نوبت‌دهی پزشکان یا آرایشگاه‌ها را پوشش داده‌اند‌ و مزیت رقابتی رزوب این است که با شناسایی نیازهای کسب‌وکارها سیستم را پیاده کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.