راه‌اندازی «کارخانه نوآوری» در شرق کشور

0

همزمان با بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از شتاب‌دهنده فردوسی صورت گرفت

با امضای تفاهمنامه‌ای دوجانبه با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری بین «شهرداری مشهد» و «شتاب‌دهنده کسب‌و‌کار فردوسی» با همراهی «بنگاه رسانه‌ای سرمایه‌گذاری آخرین خبر»، کارخانه نوآوری مشهد راه‌اندازی می‌شود.

همزمان با سفر معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به استان خراسان رضوی در روز ۱۰ دی ماه، کارخانه نوآوری مشهد با امضای تفاهمنامه‌ای دوجانبه بین «شتاب‌دهنده کسب‌و‌کار فردوسی» و «شهرداری مشهد» راه‌اندازی شد.

ستاری که میهمان افتتاحیه مرکز نوآوری شهری بود، در ابتدای این مراسم، کارخانه نوآوری را بهترین بستر برای توسعه کسب‌و‌کارهای فناورانه دانست و افزود: «امروز حرکت ما باید به این سمت باشد که حل مشکلات شهری را به جوانان بسپاریم و کارخانه‌های نوآوری با بسترسازی برای فعالیت جوانان این امکان را فراهم می‌کند».

وی افزود: «مردمی که در شهر زندگی می‌کنند باید مشکلات خود را از طریق کارآفرینی حل کنند و شرکت‌های چند‌هزار میلیاردی به واسطه حل این مشکلات داشته باشند».

ستاری ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه و آشنایی با فعالیت‌های این دو مجموعه گفت: «آخرین خبر و شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی در طول این سال‌ها رشد قابل‌توجهی داشته‌اند؛ البته باید در نظر داشت که در این فضا، رقبای زیادی وجود دارد و باید تلاش کنید تا در این رقابت جا نمانید.

از همین رو، باید نوآوری داشته باشید و در کنار آن باید سازوکاری ایجاد کنید تا بتوانید نوآوری‌های جدید را به این مجموعه‌ تزریق کنید».

وی وجود مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها را برای تزریق و توسعه نوآوری در محیط‌های جدید کسب‌وکار ضروری خواند و افزود: «وجود این مراکز، مسیر را برای تزریق نوآوری در کسب‌و‌کارهای نوین هموار می‌کند و چگونگی استفاده از نوآوری‌ها را نشان می‌دهد.»

وی به چالش حمل‌و‌نقل در کشور اشاره و خاطر‌نشان کرد: «استارتاپ‌ها به کمک نوآوری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانسته‌اند از خدمات هزینه‌بردار شهری نظیر تاکسیرانی، خلق ثروت کنند؛ این در حالی است که در صورت استفاده از منابع دولتی، به سرعت نابود می‌شدند».

ستاری با بیان اینکه نسل جوان بزرگ‌ترین سرمایه دولت‌هاست، گفت: «ما باید یک محیط تنفس جدید به جوانان بدهیم تا معضلات جامعه را خودشان حل کنند و در عین حال با ایجاد و توسعه استارتاپ‌ها برای خود کسب‌وکار ایجاد کنند». وی همچنین توسعه استارتاپ‌ها و فناوری‌های دانش‌بنیان را از جمله راهکارهای حفظ جوانان در کشور و جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد.

در حاشیه این مراسم نیز اسماعیل قادری‌فر، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری گفت: «با توجه به ظرفیت عظیم شهر مشهد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مذهبی جهان، پایتخت معنوی شیعیان، حضور بیش از ۲۰ تا ۳۰میلیون زائر در این شهر و زیرساخت‌های خوبی که از نظر فضا و امکانات و اثرگذاری در جهان اسلام داریم، «شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی» به عنوان شتاب‌دهنده‌ای در حوزه کسب‌وکارهای نرم و هویت‌ساز، قطعا می‌تواند زنجیره ارزش‌سازی را برای توسعه کسب‌وکار در کشور ایجاد کند».

گفتنی است براساس این تفاهمنامه، در برخی پهنه‌های صنعتی شهر مشهد نظیر کارخانه قدیمی کوکاکولا که جنبه نوستالژیک دارد، کارخانه نوآوری در حوزه  کسب‌وکار ایجاد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.