تیزر، بازار تبلیغات تلگرامی را داغ کرده است

0

استارتاپ تیزر به نشانی teezer.ir  استارتاپی است که توسط صادق قنبری شوهانی و مصطفی حیدرزاده در شهر مشهد بنیانگذاری شده است.

صادق ۳۰‌ساله و لیسانس مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه علمی کاربردی مشهد دارد. مصطفی نیز ۲۸‌ساله است و ارشد نرم‌افزار دارد. صادق می‌گوید:

«‌من در بخش فناوری اطلاعات علوم پزشکی مشهد با مصطفی با هم در حوزه پشتیبانی نرم‌افزار مشغول به کار بودیم، ولی از کاری که می‌کردیم، راضی نبودیم و با همکارم تصمیم گرفتیم از آنجا بیرون بیاییم و یک تیم نرم‌افزاری راه بیندازیم‌ که تقریبا ۳سال پیش این تیم نرم‌افزاری را تشکیل دادیم.

در آن‌زمان اپلیکیشن‌های موبایل تولید می‌کردیم.  یکی از اولین کارهایی که انجام دادیم، تولید نرم‌افزار حسابداری پیامکی چکاوک بود. این نرم‌افزار در مارکت‌های مختلفی منتشر شد و استقبال خوبی هم از آن شد ولی کار را ادامه ندادیم و ‌روی ایده‌های دیگری کار کردیم که فکر می‌کردیم بازار بهتری دارد. زمانی که تلگرام کار خود را شروع کرد و نرم‌افزاری به نام کانالگرام را برای کانال‌های تلگرامی طراحی کردیم که کار این نرم‌افزار این بود که دایرکتوری از کانال‌های تلگرامی ایجاد کند.

در مدت زمانی که با این نرم‌افزار کار می‌کردیم، متوجه شدیم که مدیران کانال‌ها نیازهای دیگری مانند گرفتن مخاطب جدید برای کانال‌های خود دارند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم یک نرم‌افزار برای پاسخگویی به این نیاز طراحی کنیم. تقریبا ۲ سال پیش نرم‌افزار تله ممبر را طراحی و پیاده‌سازی کردیم که با این نرم‌افزار مدیران کانال‌ها می‌توانستند درخواست عضو بدهند و کاربرانی که در نرم‌افزار بودند، کانال را مشاهده می‌کردند و در صورت تمایل عضو آن می‌شدند.

از این نرم‌افزار استقبال خوبی شد و ظرف مدت یک ماه به یکی از پرفروش‌های کافه بازار تبدیل شد و در حال حاضر نیز حدود ۱۰۰ هزار کاربر دارد. به واسطه فعالیت‌هایی که در شبکه اجتماعی تلگرام و ارتباطاتی که با مدیران کانال‌ها داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تبلیغات در تلگرام تمرکز خوبی ندارد و به صورت هدفمند انجام نمی‌شود بر همین اساس تقریبا یک سال گذشته ایده تیزر به ذهنمان رسید و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم.»

  •  با توجه به توضیحاتی که دادید در تیزر چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

تیزر یک پلتفرم و شبکه تبلیغات است که از طرفی به مدیران کانال‌ها کمک می‌کند تا درآمد خود را از تلگرام بیشتر کنند و از طرف دیگر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تبلیغات هدفمند داشته باشند. در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران کانال‌ها را جذب کرده‌ایم که حاضرند تبلیغات را در کانال‌های خود نمایش دهند. کسب‌وکارها هم می‌توانند در وب‌سایت تیزر وارد پنل کاربری خود شوند، ثبت تبلیغ انجام دهند و هدفمندی تبلیغ خود را مشخص کنند. اینکه تمایل دارند که تبلیغات آنها در چه نوع کانال‌هایی با چه محتوایی و یا در چه استانی نمایش داده شود. همچنین مدت زمانی را که تمایل دارند تبلیغ نمایش داده شود نیز مشخص می‌کنند. پس از اینکه هزینه تبلیغ توسط کسب‌وکار پرداخت شد، مدیران کانال‌های مرتبط با موضوع تبلیغ، تبلیغ را می‌بینند و در صورت تمایل آن را در کانال خود منتشر می‌کنند.

  •  هزینه تبلیغات در تیزر چطور تعریف می‌شود؟

زمانی که کسب‌وکار تبلیغی را ثبت می‌کند، مشخص می‌کند که می‌خواهد تبلیغ بازدیدی داشته باشد یا کلیکی. حداقل میزان کلیک ۱۰۰۰ کلیک و حداقل میزان بازدید ۲۰۰۰ بازدید تعریف شده است‌ و کسب‌وکارها مشخص می‌کنند که چه میزان کلیک یا بازدید برای تبلیغ خود می‌خواهند. به طور متوسط حداقل قیمت برای تبلیغات کلیکی بابت هر کلیک ۲۰۰ تومان و بابت تبلیغات بازدیدی بابت هر بازدیدی که صورت می‌گیرد ۲ تومان است. زمانی که تبلیغ در تلگرام منتشر می‌شود بابت هر بازدید یا کلیکی که توسط اعضای کانالی که تبلیغ در آن منتشر شده، یک کلیک یا بازدید از سقفی که کسب‌وکار برای بازدید یا کلیک تعیین کرده کم می‌شود تا زمانی که مدت زمان تعیین‌شده برای تبلیغ به اتمام برسد.

  •  کانال‌های تلگرامی چطور می‌توانند از این طریق درآمدزایی داشته باشند؟

بعد از اینکه تبلیغی در کانالی منتشر می‌شود، در مدت زمانی که کسب‌و‌کار تعیین کرده است هر میزان بازدید یا کلیکی که توسط کاربران آن کانال صورت بگیرد، هزینه تبلیغات به آن کانال اختصاص می‌یابد.

  •  شیوه درآمدزایی شما در تیزر چگونه است؟

ما با مدیران کانال‌ها توافق کرده‌ایم و درصدی از پول تبلیغات به ما تعلق می‌گیرد که این درصد متفاوت است ولی به صورت متوسط حدود ۲۰ درصد کارمزد دریافت می‌کنیم.

  •  از زمانی که کار را شروع کرده‌اید چه تعداد کانال و چه تعداد کسب‌و‌کار از سیستم استفاده کرده‌اند؟

تعداد کانال‌هایی که تا‌کنون با ما همکاری کرده‌اند حدود ۱۰۰۰ کانال است ولی با توجه به اینکه مهر امسال کار را شروع کردیم هنوز نتوانسته‌ایم تعداد قابل توجهی از کسب‌وکار‌ها را با کار آشنا کنیم و در حال حاضر اکثرا کانال‌های عضو، خودشان مشتری ما برای تبلیغات در کانال‌های دیگر هستند. ما تاکنون حدود ۴۰۰ هزار کانال را از طریق اپلیکیشن‌های دیگری که داریم شناسایی کرده‌ایم و قصد داریم در آینده تبلیغات گسترده‌ای‌ انجام دهیم.

  •  مشابه کار شما در اکوسیستم وجود دارد؟ چند تا رقیب شناسایی کردید؟

تا‌کنون دو رقیب جدی را شناسایی کرده‌ایم که مشابه کار ما را انجام می‌دهند. ما به پشتوانه کارهای قبلی که انجام دادیم اطلاعات خیلی خوبی از کانال‌های مختلف داریم و فکر می‌کنیم این مزیت رقابتی خوبی برای ماست.

  •  حجم بازار را چطور ارزیابی می‌کنید، در تلگرام چه تعداد کانال وجود دارد؟

طبق آمارهای موجود حدود ۷۰۰ هزار کانال تلگرامی وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار کانال را ما شناسایی کرده‌ایم ولی در زمینه تبلیغات آمار دقیقی وجود ندارد. با این آمارها بازار، بازار بزرگی است و تراکنش مالی زیادی در این بازار صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.