تعطیلی تاکسی‌های آنلاین!

0

در‌حالی‌که رئیس اتاق اصناف دو استارتاپ اسنپ و  تپ‌سی را به‌خاطر نداشتن مجوز به پلمب‌شدن تهدید کرده، شهرام شاهکار گفته که ماه‌هاست برای اپلیکیشن اسنپ تقاضای مجوز کرده‌‌ اما مجوز صادر نشده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه و دبیرکل اتاق اصناف بر تداخل صنفی و ضرورت داشتن مجوز برای ادامه فعالیت این کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرده و در مقابل مدیران دو استارتاپ تاکید می‌کنند که تمام روال‌های قانونی را طی کرده‌اند؛ اما اتاق اصناف از صدور مجوز خودداری می‌کند. هفته‌نامه شنبه در یک نظرسنجی نظرات دست‌اندرکاران، راننده‌ها و مردم را درباره اینکه آیا شما به عنوان مصرف‌کننده با اتاق اصناف در خصوص تعطیلی اسنپ و تپ‌سی (اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی آنلاین) موافق هستید یا نه پرسیده است. در این نظرسنجی ۴۳.۴ درصد شرکت‌کننده ها رده سنی‌شان را اعلام نکرده بودند، ۲۲.۹‌درصد متولدین دهه ۶۰، ۲۱.۱ درصد متولدین دهه ۷۰، ۶.۶ درصد متولدین دهه ۵۰، ۲.۹ درصد متولدین دهه ۸۰، ۲.۶ درصد متولدین دهه ۴۰ و ۰.۶ درصد از شرکت‌کننده‌ها متولدین دهه ۳۰ بودند. همچنین ۳۸.۹ درصد از شرکت‌کننده‌ها مخالف بسته‌شدن اسنپ و تپ‌سی و ۲۵.۳ درصد ‌موافق آن بودند. ۳۵.۷ درصد از شرکت‌کننده‌ها هم اسنپ و تپ‌سی را نمی‌شناختند. مردم هم از قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها می‌گویند و عده‌ای هم به دلایل مختلف مخالف ادامه فعالیت آنها هستند.

شهروندی که موافق همسو‌شدن اسنپ با اصناف است می‌گوید: باید قبل از شروع به کار این اپلیکیشن موفق، اول حقوق کسانی که تا به امروز به مردم سرویس‌دهی می‌کردند و کسب‌ درآمدشان از این راه بود، در نظر گرفته می‌شد. درصورتی که یکی از شروط ورود به اسنپ این است که راننده، تاکسی نداشته باشد و خودرواش شخصی باشد. این کار نقض حقوق کسانی است که از این راه کسب درآمد دارند. درضمن درخصوص قیمت سرویس‌ها نیز باید با هماهنگی اصناف همسو تعیین قیمت می‌شد. البته مزایای کلی این برنامه زیاد است ولی در مواردی که ذکر کردم حقوق عده زیادی در نظر گرفته نشده؛ بنابراین موافق جمع‌آوری این برنامه هستم.» 

حمید حمیدی دیگر شهروند تهرانی می‌گوید: حمایت از فکر نو باید همیشه وجود داشته باشد تا کشور به پیشرفت برسد.»

یک شهروند مخالف: چرا باید یک عده آدم که درآمد دارند، بیایند در این شرکت‌ها و درآمد ديگری برای خودشان داشته باشند. آن‌وقت راننده تاکسی بیکار بچرخد؟ آخر کجای دنیا اینطوری است طرف کارمند است، دارد حقوق مي‌گيرد، آن‌وقت در این شرکت هم کار می‌کند و نان بقیه مسافر‌کش‌ها را آجر می‌کند. واقعا متاسفم برای بعضی از مسئولان که رسیدگی نمی‌کنند.

 موافق: اگر این طرح در تمام مراکز استان‌ها اجرا شود، عالی است.

یک شهروند نگران محیط‌زیست: مردم اگر کلا از ماشین مسافر‌بر شخصی استفاده نکنند، خواهید دید ترافیک و آلودگی کلا برطرف می‌شود. دیگر هر‌کسی برای رفتن به سرکار خودروی شخصی‌اش را بیرون نمی‌آورد. عده‌ای معتقدند که با ماشین خودمان راحتیم. چهار تا مسافر هم می‌زنیم و پول بنزین و خرج و مخارج ماشین را در‌می‌آوریم. آنها کاری ندارند که باعث ترافیک می‌شوند؛ فقط راحتی خود را در نظر می‌گیرند. شما که از اسنپ و تپ‌سی استفاده می‌کنید، می‌دانید باعث شده‌اید که عده‌ای از حاشیه‌های تهران و حتی شهرستان‌ها برای این کار به تهران بیایند. آیا شما قانونی را در اسنپ و تپ‌سی می‌بینید؟ رانندگان آنها هر وقت که دوست داشتند کار می‌کنند و هیچ تعهدی به مردم ندارند. آنها به هیچ سازمانی در صورت بروز مشکل پاسخگو نیستند. اگر قیمت برای شما آنقدر مهم است و برای شما امنیت معنایی ندارد، پس استفاده کنید. 

یک شهروند مخالف چانه‌زنی سر قیمت: اسنپ و تپ‌سی خیلی خوب هستند؛ چون دیگر با راننده سر قیمت ‌چونه نمی‌زنیم. 

شهروندی که رقابت را شرط بقا می‌داند: شما نگاهی به وضعیت ایران خودرو و سایپا ‌ بیندازید؟ دو تا شرکت ورشکسته هستند که تولیداتی به‌مراتب بی‌کیفیت و با قیمت غیر‌واقعی دارند. زمانی که حرف از تعطیل‌کردن این کارخانه‌ها می‌شود، همه غصه‌دار می‌شوند که کارگرها از نان‌خوردن می‌افتند، پس تعطیل نکنیم، این در حالی است که هیچ  اقدامی هم برای بهبود کیفیت و فعالیت رقابتی آنها نمی‌شود. این شرکت‌ها صرفا با رانت دولتی زنده‌اند و از محصولات بی‌کیفیت آنها ارتزاق می‌کنند. حالا اسنپ و تپ‌سی راه‌حل جدیدی را ارائه دادند. که سود دوطرفه‌ای برای عرضه‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها دارد. تاکسیرانی به جای حمایت از این فناوری و رقابت با آن و تاکسی تلفنی‌ها به جای پیوستن به این موج یا خلق ارزش‌هایی که مشتری‌مدار باشد، شروع به سنگ‌اندازی کرده‌اند. درست کاری که در مقابل واردات خودرو انجام شد تا خودروسازی‌های داخلی نیازی به رقابت نداشته باشند .اقتضای فناوری و پیشرفت ارائه ارزش‌های جدید به مشتری است. برخورد قهری با این کسب‌و‌کارها نتیجه عکس دارد.

 هموطنی که رفاه را دوست دارد: واقعا عده‌ای دوست دارند مردم همیشه عذاب بکشند، متاسفم و امیدوارم روزی کسانی که خالصانه هدفشان رفاه مردم است، بر مسندهای مهم تکیه بزنند.  

شهروندی که نگران ترافیک است: من با فعالیت آنها مخالفم. چون راننده‌هایشان سوءپیشینه و عدم اعتیاد ندارند‌ و این دو خیلی مهم است. این شغل دوم خیلی از راننده‌های اسنپ و تپ‌سی است. آنها باعث ترافیک سنگین و آلودگی هوا می‌شوند و حدود ۱۰۰هزار راننده تاکسی که خیلی‌هایشان از قشر ضعیف جامعه هستند، درآمدشان به صفر رسیده. یادمان باشد بیکارکردن عده زیادی از شهروندان اسمش کار‌آفرینی نیست.

 امیرحسین خالقی: تخریب در کسب‌و‌کارهای قدیمی و بیکار‌شدن‌ها درست همان چیزی است که از آن به عنوان پیشرفت یاد می‌کنند. مزیت اقتصاد بازار درست همین ویرانگری است. بازار رقابت بی‌رحم است، مشتری انتخاب می‌کند که چه کسی بماند. شوخی است که بخواهیم با ریش گرو‌گذاشتن و مذاکره با دولتی‌ها جلوی استفاده مشتریان از یک محصول بهتر را بگیریم و غیرمستقیم جیب آنها را بزنیم.  مهدی: جلوگیری از فعالیت این دو سیستم یعنی جلوگیری از ابتکار و نوآوری در بین جوانان. دیگر هیچ‌کس سراغ یک کار جدید نمی‌رود، چون با خودش می‌گوید آخرش یکی پیدا می‌شود جلوی کار من را مثل اسنپ و تپ‌سی بگیرد. من کاملا مخالف این کار هستم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.