برندی که ناقص به‌ دنیا آمد

0

هرچند در وهله اول شنیدن نام جی‌ال‌ایکس ما را به یاد همان ماشین‌های پژویی می‌اندازد که هر از چندی در جاده‌های کشور دچارنقص می‌شد، اما به نظر می‌رسد زمانی که شرکت ارتباط همراه گویا اروند قصد ساخت اولین تلفن‌های همراه ایرانی را کرد، چنین ایده‌ای پس ذهنش نداشت. شاید از همین نام بوی تقلید و کپی‌کاری به مشام برسد؛ اما باید گفت نام این موبایل ایرانی برگرفته از واژه‌های general luxe است. بی‌شک این برند ایرانی از همان ابتدای عمر ده ساله‌اش می‌دانست که بدون داشتن مزیتی چشمگیر و انحصاری نمی‌تواند با بهترین برندهای تولیدکننده تلفن همراه که همه آن‌ها به بازار کشور راه پیدا کرده‌اند، رقابت کند و محکوم به مرگی زودرس خواهد بود. بنابراین از آغاز یک شعار را برای خود برگزید و آن عنوان اولین تولیدکننده تلفن همراه در ایران بود. شعاری که تنها بر بومی بودن این تکنولوژی دلالت می‌کند و شاید راهی برای نفوذ به دل‌ مخاطب ایرانی‌اش باشد. هرچند که با گذشت ده سال از شروع به کار این شرکت و تولید گوشی‌های هوشمند و تبلت، به نظر می‌رسد هنوز حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما در دوران شکوه کوتاه‌مدتش توانست برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی کند و نامش را به عنوان برندی نسبتا موفق در عرصه تکنولوژی ایرانی به ثبت برساند.

  •  ذائقه ایرانی، گوشی ایرانی

جی‌ال‌ایکس به عنوان اولین تولیدکننده محصولات موبایل و تبلت  ایرانی در سال ۱۳۸۶ و از خرمشهر و منطقه آزاد اروند کار خود را شروع کرد. در آغاز گوشی‌های کلاسیک و ساده طراحی می‌کرد و از سال ۹۰ برای آنکه از قافله تولیدات هوشمند و تکنولوژی جهانی عقب نماند، سری به دنیای موبایل‌های هوشمند زد و اولین تلفن‌های ایرانی با سیستم عامل اندروید را تولید کرد.  

هرچند همواره منتقدان این برند، عنوان تولید داخلی بودن آن را زیر سوال می‌برند و باور دارند قطعات آن در داخل کشور تولید نمی‌شود اما مدیرعامل این شرکت، حمید سعیدی، در این‌باره بیان کرده که مثل بسیاری از تکنولوژی‌ها و تولیدات ایرانی و جهانی تمام قطعات در داخل کشور تولید نمی‌شود و این امری بدیهی در دنیای فناوری است. او در این‌باره می‌گوید: «به طور مثال در یک دستگاه گوشی تلفن همراه، قطعات اصلی آن مانند سی‌پی‌یو  را از تایوان وارد و برخی قطعات دیگر مانند آی‌سی‌ها را از ژاپن و قطعات دیگر مانند آی‌سی شارژ گوشی را نیز از چین خریداری می‌کنیم اما باقی قطعات موردنیاز که تقریبا ۸۰ درصد قطعات را شامل می‌شود را در داخل کشور تولید می‌کنیم.» 

همچنین طبق آماری که در سال ۱۳۹۲ از جی‌ال‌ایکس به چشم می‌خورد، این برند سالانه ۳ میلیون دستگاه گوشی همراه تولید می‌کند و در پی افزایش سهم خود از بازار داخلی است. یکی از نقاط قوت این تکنولوژی قیمت مناسب و ارزان آن است که تا دو سال قبل بین ۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان بود و این برند صراحتا بیان می‌کند این قیمت‌ها یک‌سوم قیمت گوشی‌های مشابه شرکت‌های خارجی است ولی هدف شرکت از ارائه این قیمت رقابت با شرکت‌های خارجی نیست، بلکه بومی‌سازی این صنعت و اشتغالزایی در ایران است.

  •  فراز و نشیب یک برند ایرانی

مدیرعامل این برند ایرانی تلفن همراه، در پی شوک‌های اخیری که به بازار موبایل داخلی وارد شد،  از قرار داشتن آن در آستانه  ورشکستگی سخن به میان آورده است. وی با اشاره به ورشکستگی سه کارخانه تولیدکننده موبایل در کشور، گفته برند جی‌ال‌ایکس با توان ۱۰ درصدی به کار خود ادامه می‌دهد. حمید سعیدی می‌گوید: «در اخبار می‌‌شنویم اگر جلوی قاچاق گوشی همراه گرفته شود، شاید بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به‌ صرف دولت شود ولی من می‌‌گویم چه خوب است همین گوشی‌‌ها داخل کشور ساخته شود و میلیاردها دلار ارزآوری داشته باشیم. اگر تکنولوژی تولید و صادرات را که در داخل کشور داریم به کار بگیریم، بسیار به‌صرفه‌‌تر از چنین راهکارهایی است. ما از نظر فنی و تکنولوژی، قدرت تولید و صادرات را داریم. اما یکی از موانع، قاچاق تلفن همراه است.» برند تلفن همراه ایرانی که این روزها حال و روز خوبی ندارد و تعداد کارمندانش از ۲ هزار نفر به ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است، علت احوال نابسامان شرکتش را عدم حمایت‌های داخلی بیان کرده و می‌گوید درصدد است تا امسال نیروهای کار را به شرکت بازگرداند و سهم بیشتری از بازار به خود اختصاص دهد. این برند باور دارد تنها در صورت حمایت بازار داخلی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری‌اش را بیشتر کرده و تلفن‌های هوشمندش را به کشورهای همسایه هم صادر کند. با وجود فراز و نشیب‌های سر راه این تکنولوژی داخلی، جی‌ال‌ایکس اخیرا توانسته قراردادی برای صادرات موبایل به کردستان عراق هم  امضا کند؛ اما هنوز مشخص نیست عمر این برند ایرانی در دنیای پررقابت تکنولوژی موبایل، چقدر دوام خواهد آورد. کاری سخت که با حضور هرروز قدرتمندتر برندهای جهانی چون سامسونگ و سونی و اپل و عشقی که کاربران ایرانی به این برندها دارند سخت‌تر هم خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.