با واقعیت مجازی سفر برو

تجربه گردشگری با واقعیت مجازی

0

تجربه گردشگری با واقعیت مجازی

در آن زمان گردشگری به شیوه امروزی معنایی نداشت. در سال ۲۰۰۱ کسب‌وکار راهنمای سفر مخاطبان زیادی داشت. با این وجود اکثر مردم کتاب‌های راهنمای سفر را می‌خریدند اما هرگز سفر نمی‌کردند. لونلی پلنت نام این افراد را «گردشگران مجازی» نامیده بود.

در حال حاضر لونلی پلنت و دیگر شرکت‌های گردشگری از سفر با واقعیت مجازی به هیجان آمده‌اند. واقعیت مجازی نه‌تنها به سفر در این سیاره، بلکه به لطف ناسا توانست به سفر خارج از سیاره زمین نیز کمک کند.

حتما بخوانید:

فیلم‌های واقعیت مجازی نیز توسط شرکت‌های مسافرتی، مانند توماس کوک ساخته می‌شوند. سازمان گردشگری استرالیا نیز برای درک پتانسیل بازاریابی واقعیت مجازی با گوگل همکاری کرده‌است.

اما توریسم واقعیت مجازی نه‌تنها در مورد بازآفرینی یک نسخه مجازی از واقعیت است که از سفرهای غیر‌ضروری جلوگیری می‌کند، بلکه این امر می‌تواند گردشگری را به شیوه‌های دیگر افزایش دهد.

گردشگران مجازی می‌توانند به آثار باستانی و هنری دسترسی داشته باشند.

گردشگری مجازی چیست؟

در مقایسه با تعریف لونلی پلنت، گردشگری مجازی امروز‌ کاربردی‌تر می‌شود. واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی به گردشگران اجازه می‌دهد جنبه‌های مختلف سفر را در نظر بگیرند.

واژه واقعیت مجازی اغلب برای توصیف آن چیزی به کار می‌رود که شما به طور کامل در محیطی مجازی می‌توانید از طریق هدست ببینید.

فرم‌های پیشرفته واقعیت مجازی به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از تجهیزات اضافی، مانند دستکش‌های مجهز به سنسور، با آن محیط تعامل داشته باشید.

واقعیت مجازی همچنین برای توصیف طیف کلی واقعیت دیجیتالی استفاده می‌شود ‌که شامل واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی و واقعیت تقویت‌شده نیز می‌شود.

واقعیت تقویت‌شده و واقعیت ترکیبی، بصری‌سازی توسط کامپیوتری هستند که حس ما از دنیای واقعی اطرافمان را تقویت کرده و یا دنیای واقعی و مجازی را در هم ادغام می‌کند.

با اینکه شما هنوز از یک هدست استفاده می‌کنید، اما به جای مسدود‌کردن دنیا، از طریق یک واقعیت تقویت‌شده یا هدست می‌توانید محیط دنیای واقعی خود را ببینید.

واقعیت تقویت‌شده و واقعیت ترکیبی معمولا بصری هستند اما اکنون می‌توانید از واقعیت تقویت‌شده شنیداری نیز بهره‌مند شوید.

واقعیت تقویت‌شده از طریق دوربین‌های ویژه در مورد سایت‌هایی که به آن نگاه می‌کنید، نوارهای صوتی پخش می‌کند. حتی واقعیت تقویت‌شده نیز وجود دارد که می‌تواند تجربه بویایی شما را تقویت کند.

در پارک‌های نمایشگاهی دانمارک تاریخ وایکینگ‌ها و اساطیر اسکاندیناوی با استفاده از واقعیت مجازی قابل مشاهده هستند. بازدیدکنندگان این پارک‌ها می‌توانند اژدها‌ها و چشم‌انداز اساطیر اسکاندیناوی را به صورت زنده ببینند. توریسم مجازی به تاریخ کمک زیادی می‌کند‌

فراتر از واقعیت باید رفت

برای استفاده از واقعیت مجازی باید فراتر از واقعیت رفت. واقعیت مجازی بیش از یک آینه است که به شما یک شبیه‌سازی تعاملی واقعی از دنیای کنونی می‌دهد. با واقعیت مجازی می‌توانید گذشته را به حال حاضر بیاورید.

همانطور که سر دیوید مک آتنبروگ(Sir David Attenborough) اشاره کرده‌است: «چیزی که شما واقعا در یک موزه می‌بینید، برایتان جذاب است.

نمی‌خواهید آن را از شیشه‌اش جدا کنید. می‌خواهید به آن نگاه کنید و پشت آن را ببینید و آن را به دور و اطراف بچرخانید.»

اپلیکیشن موزه تاریخ طبیعی لندن با نام هولد د ورلد (‌Hold the World‌) به کاربران فرصت حرکت و دستکاری اشیا را به صورت مجازی می‌دهد؛ اجزایی که شکننده، گران یا دوردست هستند.

واقعیت مجازی سبک تازه‌ای از اسطوره‌شناسی و فولکلور به وجود آورده است. در پارک‌های نمایشگاهی دانمارک تاریخ وایکینگ‌ها و اساطیر اسکاندیناوی با استفاده از واقعیت مجازی قابل مشاهده هستند.

بازدیدکنندگان این پارک‌ها می‌توانند اژدها‌ها و چشم‌انداز اساطیر اسکاندیناوی را به صورت زنده ببینند. توریسم مجازی به تاریخ کمک زیادی می‌کند.

به عنوان مثال، اپلیکیشن واقعیت مجازی دیلی‌بگ (Dilly Bag) کاربران را با داستان‌های بومیان استرالیایی آشنا می‌کند.

همچنین گردشگری مجازی شما را به داستان‌های مربوط به حیوانات، حیات وحش و معماری متصل می‌کند.

چین اولین پارک مخصوص به واقعیت مجازی را افتتاح کرده است. واقعیت مجازی طراحی شده‌ تا دانش‌آموزان بتوانند دنیای خودشان را از طریق هدست واقعیت مجازی تجربه کنند.

آمارها نشان می‌دهد که نه‌تنها دانش‌آموزان، بلکه معلمان از امکانات خلاقانه در برنامه ‌درسی کلاس لذت می‌برند.

همانطور که گفته شد، می‌توان از واقعیت مجازی برای آموزش‌های مختلف به دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی خاص استفاده کرد.

شرکت‌های توسعه واقعیت مجازی نقشی حیاتی را با ارائه راه‌حل‌های واقعیت مجازی ایفا می‌کنند که به تقویت بنیان دانش‌آموزان در کلاس واقعیت مجازی کمک می‌کنند.

توریسم مجازی چقدر متداول است؟

با توجه به هزینه و پیچیدگی واقعیت مجازی، به احتمال زیاد واقعیت تقویت‌شده و واقعیت ترکیبی پتانسیل بیشتری برای گردشگری مجازی دارند‌.

امروز‌ وای‌فای که برای بسیاری از تجربیات گردشگری مجازی نیاز است، در همه جای دنیا متداول است و بسیاری از مردم آن را در وسایل خود را دارند.

اما محتوای آن باید متناسب با دستگاه‌های خاص باشد زیرا گوشی‌های هوشمند برای پردازش زیاد داده‌ها مناسب نیستند. گوشی‌های هوشمند بعد از پردازش داده‌های زیاد داغ می‌شوند.

ویترین‌هایی که پر از تجهیزات معیوب یا شکسته هستند، نشان می‌دهند که برای ساخت گردشگری مجازی چه سختی‌هایی اتفاق افتاده و چقدر شکست در این پروژه وجود داشته است. با این وجود، واقعیت مجازی راه خود را در زندگی روزمره انسان‌ها باز کرده است.

با این حال، نباید فراموش کنیم که فناوری تاریخ انقضا دارد و به دلیل رشد سریع فناوری، واقعیت مجازی اکنون در حال تبدیل‌شدن به فناوری مسن است.

در حال حاضر واقعیت‌های افزوده‌ ابزارهایی همانند پوکمون‌گو را به وجود آورده‌اند. ما در حال حرکت به سمت شگفتی‌های طبیعی واقعیت تقویت‌شده هستیم و برای این‌کار نیاز به محتوا، ابزارهای پایدار، تحقیقات، ارزیابی مناسب و زیرساخت قوی داریم.

فرمت‌های گوناگونی مانند واقعیت مجازی وب و واقعیت افزوده وب امیدوارکننده هستند زیرا محتواهایشان هم در دسکتاپ و هم در نمایشگرهای نصب‌شده نشان داده می‌شود.

اما قبل از اینکه ببینیم توریسم مجازی بسیار گسترده شده‌است، ما نیاز به تغییر پیش‌فرض‌ها در مورد واقعیت مجازی داریم.

تجربیات واقعیت مجازی را نباید تنها به سرگرمی دنیای واقعی محدود کنیم، در عوض باید ذهن خود را به تاریخ اساطیر و دیدگاه‌های تازه افراد حقیقی باز کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.