با آسان‌بورس، آسان در بورس خرید و فروش کنید

سامانه‌ای برای طراحی استراتژی معاملات در بازار سرمایه بدون نیاز به کدنویسی است

0

آسان‌بورس سامانه‌ای برای طراحی استراتژی معاملات در بازار سرمایه بدون نیاز به کدنویسی است. معامله‌گران می‌توانند از این طریق برای خرید و فروش خود استراتژی داشته باشند و با برنامه اقدام به خرید یا فروش سهمی کنند.

بازار سرمایه و بورس همواره از بازارهای پر‌کشش برای سرمایه‌گذاری بوده است. استارتاپ آسان‌بورس به نشانی asanbourse.ir‌ بستری فراهم کرده تا فعالان این بازار بتوانند در این بازار آسان‌تر فعالیت و معامله کنند.

رضا فکوری به همراه محمد زنگنه آسان‌بورس را بنیانگذاری کرده‌اند. رضا ۳۸ ساله ‌و ارشد هوش مصنوعی از دانشگاه علم و صنعت دارد. محمد نیز ۳۶ سال دارد و  لیسانس نرم‌افزار و ارشد مدیریت از دانشگاه تهران دارد. رضا می‌گوید: «‌۱۸سال است در حیطه آی‌تی و برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنم و حدود ۱۲ سال است در دانشگاه در همین حوزه تدریس می‌کنم.

حدود ۳سال است که وارد بازار سرمایه شدم و در این مدت برخی از فرآیندها را برای اینکه بتوانیم راحت‌تر معامله انجام دهیم، مکانیزه کردیم. از همین جا این ایده به ذهنمان رسید که می‌توانیم این فرآیندهای مکانیزه را در اختیار سایر کاربران نیز قرار دهیم تا بتوانند در معاملات خود استفاده کنند.

ایده آسان‌بورس از اواخر سال۹۶ شکل گرفت و در نمایشگاه بورس در فروردین ۹۷ از آن رونمایی کردیم و با استقبال خوبی از نگاه سرمایه‌گذاران روبه‌رو شدیم و از همان زمان کار را به صورت جدی دنبال کردیم.»

  • در بازار سرمایه چه نیازی را احساس کردید که ایده آسان‌بورس از دل آن بیرون آمد؟

حدود ۳سال پیش که با چند تن از دوستانم وارد بازار سرمایه شدیم، در کلاس‌های مختلف شرکت کردیم و تحلیل بازار را فرا‌گرفتیم‌ و با هم سهم‌های مختلف را تحلیل می‌کردیم ولی وقتی وارد بازار می‌شدیم، نمی‌توانستیم سهم‌های مورد نظر خود را رصد کنیم چون بورس شغل دوم ما بود و در ساعاتی که بازار به فعالیت خود می‌پرداخت، یعنی بین ۹ تا ۱۲:۳۰ ما سر کار بودیم و سهم‌ها را ازدست می‌دادیم و نمی‌توانستیم معامله کنیم.

از طرف دیگر گاهی در حین معامله دچار هیجاناتی می‌شدیم و بدون تحلیل به دلیل اینکه سایرین سهمی را خریداری می‌کردند، اقدام به خرید می‌کردیم و به دلیل اینکه تحلیل مناسبی نداشتیم متضرر می‌شدیم.

همین باعث شد که در بازار ضرر کنیم و به این فکر کردیم که فرآیند معامله را مکانیزه کنیم تا هیجان و ترس و طمع را از معامله‌ها دور کنیم و برنامه‌ریزی برای خرید و فروش داشته باشیم.

کاربران می‌توانند از طریق شماره موبایل ثبت‌نام کنند و وارد بخش استراتژی شوند‌ و مانند ساختن فایل در هر نرم‌افزاری یک فایل جدید ساخته و استراتژی جدید ایجاد می‌کنند.

  • در آسان‌بورس در حال حاضر چه می‌کنید و چطور معامله‌ها را در بازار سرمایه مکانیزه کرده‌اید؟

آسان‌بورس سامانه‌ای برای طراحی استراتژی معاملات در بازار سرمایه بدون نیاز به کدنویسی است. معامله‌گران می‌توانند از این طریق برای خرید و فروش خود استراتژی داشته باشند و با برنامه اقدام به خرید یا فروش سهمی کنند.

آسان‌بورس این امکان را فراهم کرده ‌تا افراد بدون نیاز به کدنویسی، فکر و ایده خود را به استراتژی برای خرید و فروش تبدیل کنند. همچنین امکان تحلیل خودکار از طریق معاملات الگوریتمی نیز برای کاربران وجود دارد.

  • مخاطب آسان‌بورس چه کسانی هستند، آیا افراد مبتدی هم می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

در حال حاضر فعالان بازار سرمایه که تحلیل تکنیکال بلدند و با تحلیل آشنایی دارند، مخاطب اصلی ما هستند که آسان‌بورس هم در بهتر‌کردن تحلیلشان و هم در خودکار‌کردن معاملات به آنها کمک می‌کند. ‌فعلا افرادی که تحلیل بلد نیستند، جزو مخاطبان آسان‌بورس نیستند ولی ما قصد داریم بخش آموزش را به سایت اضافه کنیم تا افراد بتوانند از روی فکر و دانش خود بتوانند معامله انجام دهند.

بر همین اساس به دنبال این هستیم که آموزش بورس را ساده کنیم. بسیاری از کتب و منابع آموزشی که در بازار وجود دارند، کاربردی نیستند و ما به دنبال این هستیم که افراد با ۱۰جلسه حدودا ۲ساعته بتوانند معامله‌کردن در بازار سرمایه را یاد بگیرند و به‌زودی این آموزش‌ها در سایت قرار می‌گیرد.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

کاربری ما ساده است، کاربران می‌توانند از طریق شماره موبایل ثبت‌نام کنند و وارد بخش استراتژی شوند‌ و مانند ساختن فایل در هر نرم‌افزاری یک فایل جدید ساخته و استراتژی جدید ایجاد می‌کنند. برای ایجاد استراتژی فقط کافی است حدود نیم‌ساعت آموزش ببینند.

ما آموزش را ساده کرده‌ایم تا کاربران به سرعت بتوانند کاربری را یاد بگیرند. بعد از اینکه کاربر استراتژی خود را می‌سازد، با زدن دکمه پلی به ۱۶ سال داده بورس دسترسی پیدا می‌کند و استراتژی که چیده‌اند در تمام سهم‌های بازار تست می‌شود و نتایج دقیق استراتژی برای آنها نمایش داده می‌شود.

کاربر می‌تواند ‌روی نمودار ملاحظه کند که ‌روی چه سهم‌هایی استراتژی اشتباه عمل کرده است و کجاها جواب داده ‌و براساس آن استراتژی خود را اصلاح کند. در انتها بعد از اینکه از استراتژی خود مطمئن شد، می‌تواند آن را به حساب کارگزاری خود وصل کند و خرید و فروش در زمان مقرر برای او انجام می‌شود.

  • با چند کارگزاری در حال حاضر همکاری دارید؟

فعلا با ۲کارگزاری کار خود را شروع کردیم. با کارگزاری مفید و به‌گزین صحبت‌هایی کرده‌ایم و در حال انجام مذاکره برای همکاری هستیم.

  • تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟ در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کردید؟

نسخه آسان‌بورس فعلی نسخه آزمایشی است و یک ماه فیچرهای آن نهایی می‌شود و فعلا در حال فیدبک گرفتن از بازار و تکمیل ایده هستیم. تا‌کنون حدود ۱۵۰ کاربر در سایت ثبت‌نام کرده‌اند و به طور کلی آسان‌بورس از نگاه کاربران محصول لوکسی است که افرادی که کمی در این بازار تحلیل بلدند، از کاربری آن راضی هستند و نقطه ضعف ما این است که افراد آماتور فعلا نمی‌توانند از این محصول استفاده کنند.

  • چه پلنی برای درآمدزایی در نظر دارید؟

در فاز اول کار قصد داریم به ازای خدماتی که می‌دهیم، اشتراک ماهیانه بگیریم که این مبلغ حدودا ماهانه ۵۰ هزار تومان خواهد بود و در آینده قصد داریم از طریق دریافت کارمزد از کارگزاری هم درآمد داشته باشیم.

  • با توجه به شرایطی که بر بازار حاکم است، به نظر شما چقدر افراد هنوز به بورس اعتماد دارند و به دنبال این هستند که از راهکارهای نوآورانه مانند آسان‌بورس برای کاربری راحت‌تر در بورس استفاده کنند؟

نکته‌ای که در بورس وجود دارد، این است که رقابت بسیار زیاد شده ‌و افرادی که منابع خوبی دارند، مانند حقوقی‌های بزرگ، سود بهتری هم می‌برند و در کل در دنیا ۸۰ درصد معاملات توسط ماشین انجام می‌شود به همین دلیل سرعت و دقت بالایی دارند. بازار ایران هم به این سمت در حال حرکت است و مسابقاتی برای معاملات الگوریتمی هم توسط سازمان بورس برگزار می‌شود. ‌

در یک سال گذشته معاملات الگوریتمی داغ شده ‌و من فکر می‌کنم اگر در ۲سال آینده کسی معاملات الگوریتمی بلد نباشد، نمی‌تواند خرید و فروش انجام دهد. آسان‌بورس هم در همین راستا حرکت می‌کند و قصد داریم در آینده هوش مصنوعی ‌را نیز وارد کار کنیم.

  • به طور کلی ارزش بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید و چند درصد بازار را قصد دارید به‌دست بیاورید؟

ما در فاز اول که به دنبال معامله‌گران فعال در بازار هستیم، قصد داریم حدود ۵۰۰۰ کاربر جذب کنیم. این فاز تقریبا ۲ساله است و نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد تا به آرامی کاربران را به این سمت بیاوریم که از معاملات الگوریتمی استفاده کنند.

به طور کلی بازار حدود ۲۶۰ هزار کاربر فعال دارد که با بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم حدود ۳۰ هزار کاربر هستند که زمینه استفاده از این خدمات را دارند که ما حدود ۵۰۰۰ تا را هدف‌گذاری کردیم.

  • مهم‌ترین چالشی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بودید، چه چیزی بوده است؟

ما بوت‌استرپ کار را پیش بردیم و سرمایه‌گذاری را تا‌کنون جذب نکرده‌ایم و چون مجبور بودیم هزینه‌ها را پایین نگه داریم، سرعت رشد پایینی داشتیم و دلیل اینکه تاکنون سرمایه جذب نکردیم، این است که برخی وی‌سی‌ها خطرپذیر نیستند و تمایل دارند سهام زیادی را در اختیار داشته باشند و فاندرها از کار ناامید می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.