باسلام، شبکه اجتماعی کسب‌وکارهای کوچک

1

باسلام به آدرس اینترنتی basalam.ir یک استارتاپ یک سال و نیمه‌ است که به کسب‌وکارهای کوچک این امکان را می‌ٔدهد که در یک بازار اجتماعی آنلاین، محصولاتشان را عرضه کنند و علاوه بر فروش محصولاتشان به صورت اینترنتی و ارسال پستی آن‌ها، با صاحبان کسب‌وکارهای کوچک دیگر ارتباط برقرار کنند و کسب‌وکار خودشان را از این طریق ارتقاء بدهند.

باسلام را محمدرضا آقایا و سه نفر از دوستانش در قم راه‌اندازی کرده‌اند و امروز که حدودا یک سال و نیم از راه‌اندازی باسلام گذشته، به یک تیم بیست و چند نفره تبدیل شده‌اند و دفتر کارشان در دو شهر تهران و قم مستقر است.

 

  • باسلام چه کار می‌کند؟

باسلام شبیه یک بازار اجتماعی ساده شبیه یک سرویس‌بلاگ است؛ با این تفاوت که به جای هر وبلاگ، افراد می‌توانند برای خودشان یک غرفه بسازند. هر غرفه این امکان را در اختیار کاربر می‌گذارد که به طور نامحدود، محصولاتش را در یک قالب فروشگاهی عرضه کند، برای محصولات قیمت بگذارند و آن را معرفی کند. افراد دیگر می‌توانند محصولات او را به سبد خریدشان اضافه کنند و همان‌جا از طریق درگاه امن بانکی پرداخت کنند. پس از اینکه سفارش انجام شد، خود غرفه‌دار، محصولش را به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می‌کند و هنگامی که محصول به دست مشتری رسید، پروسه تسویه حساب با غرفه‌دار آغاز می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۹۵۰ غرفه در باسلام راه‌اندازی شده که در دسته‌های مختلفی نظیر مواد غذایی،‌ پوشاک، صنایع دستی، آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، محصولات فرهنگی و… محصول عرضه کرده‌اند و هزاران نفر از سراسر ایران به مشتری این غرفه‌ها تبدیل شده‌اند. غرفه‌دارها و مشتری‌ها از طریق کامنت‌های زیر هر غرفه و هر محصول می‌توانند با همدیگر ارتباط و گفت‌وگو داشته باشند و تجربه خرید و فروش‌شان را به همدیگر منتقل کنند و باعث ارتقاء تجربه کاربری همدیگر در زمینه خرید یا فروش بشوند.

  • ایده باسلام از کجا شروع شد؟

ایده راه‌اندازی یک بازار اجتماعی، از زمانی شکل گرفت که محمدرضا و دوستانش حس کردند بخش‌های بزرگی از محصولات اصیل ایرانی در مناطق مختلفی از ایران تولید می‌شوند که به خاطر دسترسی نداشتن به بازارهای بزرگ ایران، اصلا توسط مردم ایران و به خصوص ساکنان پایتخت، دیده و شناخته نمی‌شوند؛ این در حالی بود که این محصولات از کیفیت و اصالت بالایی برخوردار بودند و اگر امکان عرضه و ارسال آن‌ها فراهم می‌شد، قدرت رقابت در بازار را داشتند. این ایده با چند سفر و روستاگردی در تابستان ۹۵ به مناطق کویری مرکز ایران و ملاقات تیم با یک پیرزن روستایی به نام «بی‌بی‌قمر» که در صیدآباد زندگی می‌کرد و از پشم شترش شال می‌بافت، قدرتمندتر شد. بی‌بی‌ شال‌های خیلی باکیفیتی تولید می‌کرد ولی امکان فروش آن‌ها را نداشت و فقط رهگذران عبوری از او خرید می‌کردند. برای همین، این جمع دوستانه کوچک تصمیم گرفت برای حل این مشکل، راه‌حلی به وجود بیاورد و کار باسلام جدی شد.

  • تیم چطور شکل گرفت و بزرگ شد؟

در پاییز ۹۵ پلت‌فرم اولیه مولتی‌وندور (multi-vendor)‌ باسلام با برون‌سپاری به یک تیم فنی در تهران راه‌اندازی شد و غرفه بی‌بی‌قمر، غرفه مزرعه زیتون فدک، غرفه انگشترسازی ابراهیمی و غرفه‌های دیگری از این دست در آن راه افتاد و تا پایان سال ۹۵، افراد مختلفی از سراسر ایران به باسلام آمدند و ۴۷ غرفه ثبت شد. و محصولات آن‌ها را برای فروش عرضه کند و کم‌کم سر و کله مشتری‌ها پیدا شد؛ مشتری‌هایی که حالا بعد از چند ماه، به طرفداران سرسخت محصولات غرفه‌داران باسلام تبدیل شده‌اند.

خیلی زود با افزایش تعداد کاربران باسلام و رشد تراکنش‌ها معلوم شد باسلام نیازمند یک تیم فنی کامل برای توسعه یک پلت‌فرم مستقل برای شکل دادن یک بازار اجتماعی است. از اینجا با آمدن علی محمدقاسمی (مهندسی نرم‌افزار) و محمدباقر رکنی (مهندسی نرم‌افزار) تیم فنی باسلام شکل گرفت و به مرور توسعه پیدا کرد که نهایتا ۹ ماه بعد موفق شدن پلت‌فرم اختصاصی باسلام را در پاییز سال ۹۶ را با استفاده از پلت‌فرم لاراول لانچ کنند و فرایند کوچ از پلت‌فرم قبلی استارت خورد.

حالا که باسلام به پایان سال ۹۶ رسیده، بیش از ۹۵۰ تولیدکننده و فروشنده محصولات خانگی و سنتی از سراسر ایران در این بازار غرفه دارند و بیش از ۱۴ هزار محصول در بازارچه‌های مختلف مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی، محصولات فرهنگی و… در باسلام بارگذاری و عرضه شده است.

  • باسلام چه چیزی دارد که دیگران ندارند؟

باسلام یک فروشگاه اینترنتی نیست؛ یک بازار اجتماعی است؛ چون هر غرفه توسط خود تولیدکننده‌ها و اشخاص معمولی اداره می‌شود و خود افراد برای فروش محصولاتشان تلاش می‌کنند و در عین حال، بستر ارتباطی بین کاربران در قالب ارتباط کامنتی، ارتباط در تالار گفت‌وگوی بازار و باشگاه مشتریان و خروجی‌های اجتماعی باسلام وجود دارد. غرفه‌دارها و مشتری‌ها همدیگر را می‌شناسند و با هم گفت‌وگو می‌کنند، به ارتقاء تجربه خرید و فروش همدیگر کمک می‌کنند و باسلام امروز تبدیل شده به یک چشمه خلق ایده‌های کسب‌وکارهای خانگی. برخی از غرفه‌دارهای باسلام، اولین تجربه کسب‌وکار مستقل زندگی‌شان را در باسلام رقم زده‌اند.

محصولاتی در باسلام عرضه می‌شوند که گاهی در هیچ فروشگاه اینترنتی عرضه نشده است. از برخی خوراکی‌های خیلی خاص سنتی شهرستان‌های و روستاهای کشور گرفته تا لباس‌های دست‌ساز و هدیه‌های کاملا سفارشی‌سازی شده یا کارهای صنایع دستی بسیار خاص و تک‌ساز. این خاص بودن‌ها باعث شده که برخی از مشتری‌های باسلام، تبدیل به کاربران وفادار این باز بشوند.

نکته مهم دیگر درباره باسلام، اهمیت پررنگ‌ انسان‌ها در کنار محصولاتشان است. یعنی خریداران این بازار، محصول را از قفسه‌های خشک و بی‌روح یک فروشگاه مجازی خریداری نمی‌کنند، بلکه تجربه‌ای شبیه حضور در یک کارگاه تولیدی یا خرید از سر مزرعه و باغ یا ورود به یک خانه دوست‌داشتنی برای او رخ می‌دهد. در واقع، مشتریان هر غرفه، ابتدا با غرفه‌دار آشنا می‌شوند و سپس از او خرید می‌کنند. غرفه‌دارهای باسلام در غرفه‌هایشان جایی برای انتشار قصه کسب‌وکار و محصولشان دارند و مشتری‌ها نیز در حال حاضر با خواندن این قصه‌ها، طور دیگری خرید می‌کنند و محصولاتی که به دستشان می‌رسد، معنایی بیش از یک محصول معمولی دارد.

  • آینده پیش روی باسلام

باسلام از تابستان ۹۵ که جذب غرفه‌هایش را شروع کرده، توانسته تا  پایان سال ۹۶ نرخ رشد تراکنش حداقل هفته‌ای ۵ درصدش را همیشه حفظ کند و جذب غرفه‌های جدید هم به صورت پیشنهاد و توصیه شخص به شخص و بدون فشار تبلیغاتی ویژه، در حال گسترش است.

تیم باسلام امیدوارند که در آینده بتواند بستری یاددهنده و یادگیرنده برای کسب‌وکارهای خرد ایجاد کند و بتواند علاوه بر اینکه فرصتی برای دیده شده کسب‌وکارهای خانگی و محلی و کارگاهی ایجاد می‌کند، یک محیط حاصلخیز برای پیدا کردن ایده‌های شغلی جدید، طراحی کسب‌وکارهای خلاقانه و عرضه خدمات تسهیل‌کننده برای این مدل کسب‌وکارها باشد.

 

رپرتاژآگهی

۱ دیدگاه
  1. احمدی می‌گوید

    واقعا خوندن داستان پیدایش این استارتاپ ها و فروشگاه های اینترنتی به آدم انگیزه میده
    من از کاربرای قدیمی باسلام هستم و خیلی وقته از این فروشگاه خرید میکنم
    از قابلیت های خوب باسلام اینه که هر فروشنده غرفه و داستان خودشو داره و این خیلی جالبه
    من قبلا کد تخفیف باسلام رو می تونم توی سایت های تخفیفی مثل تخفیف هات پیدا کنم
    اما جدیدا نمی تونم تخفیف خوبی پیدا کنم
    دلیلش چیه؟
    آیا باسلام دیگه کد تخفیف ارائه نمیده؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.