بازاریابی بصری در خط مقدم رسانه‌های اجتماعی

0

مردم ترجیح می‌دهند اطلاعات در یک فرم بصری به آن‌ها داده شود. انسان ناخودآگاه به سوی محتوای بصری کشیده می‌شود. تصویر، عکس، فایل‌های gif، فیلم، نمودار، اینفوگرافی، پادکست و… ازجمله محتواهای بصری هستند که می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی به مخاطبان ارائه شوند و با استفاده از راهکارهای خلاقانه بازاریابی، در جذب مخاطبان موثر باشند. در این میان رسانه‌های اجتماعی به صورت خاص‌تری بر محتوای بصری متکی هستند. جلب توجه کاربران مهم‌ترین هدف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است و به این منظور از بازاریابی بصری به شکل گسترده‌ای استفاده می‌کنند؛ چراکه شاید خواندن یک آگهی تبلیغاتی از حوصله کاربران خراج باشد، اما قطعا ارائه همان آگهی به صورت یک محتوای دیداری در قالب عکس، فیلم و… توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد، زیرا با صرف وقت کمتری می‌توانند آن را دریابند؛ ضمن اینکه از طرح و رنگ جذاب آن نیز لذت می‌برند و احتمال اینکه این تبلیغ را به یاد داشته باشند بالا می‌رود. طبق آمارهای به دست آمده، حدود ۶۳ درصد از رسانه‌های اجتماعی از تصاویر ساخته شده‌اند و طبق نظر تحلیل‌گران این روند در آینده نیز ادامه دارد و رشد بیشتری خواهد یافت.

 احتمال اشتراک‌گذاری محتوای بصری بیشتر است

فیس‌بوک، توییتر، اسنپ‌چت، اینستاگرام، پینترست و… ازجمله شبکه‌های اجتماعی آنلاین هستند که به‌شدت از محتوای بصری سود جسته و صفحات آن‌ها مملو از تبلیغات دیداری است، خصوصا با داشتن گزینه اشتراک‌گذاری در این صفحات، کاربران قادرند محتواهای موردعلاقه خود را با دیگر کاربران آنلاین نیز به اشتراک بگذارند و این امر نیز با توجه به سهولتی که دارد، به‌دفعات انجام می‌شود و تبلیغی دوباره برای محصول مورد نظر محسوب می‌شود.

 چرا محتوای بصری جذاب‌تر است؟

طبق نظر محققان، کاربران در بازدید از یک سایت، تنها ۲۸ درصد از کلمات آن را می‌خوانند و علاقه‌ای به مطالعه بیشتر ندارند. از این رو استفاده از محتواهای دیداری راهکاری مناسب برای جایگزینی متن محسوب می‌شود که با شناخت مخاطب، سعی می‌شود مطابق خواسته‌های او عمل شود و به جای متن، تصویر ارائه شود که نیازی به خواندن نداشته باشد. به این ترتیب با دیدی کلی محتوای آن برای مخاطب روشن می‌شود. طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۹۰ درصد از اطلاعاتی که به مغز ارسال می‌شوند، محتوایی تصویری دارند و مغز ۶۰ هزار بار سریع‌تر نسبت به آن‌ها در مقابل محتواهای متنی واکنش نشان می‌دهد، بنابراین مغز نسبت به اطلاعات تصویری پردازش سریع‌تری دارد. از این رو در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیز به این امر مهم توجه شده و سعی می‌شود اطلاعات مورد نظر در قالب  تصاویر و ویدئوها انتقال داده شوند.

 چرا محتوای بصری بر متن ترجیح داده می‌شود؟ 

دلایلی چند وجود دارد که در استراتژی‌های بازاریابی، به محتوای دیداری بیشتر پرداخته می‌شود ازجمله:

 دامنه کوتاه توجه کاربران

 وسوسه‌انگیزتر بودن تصویر نسبت به متن

 صرفه‌جویی در زمان

 ارائه مفاهیم پیچیده به صورت ساده و جذاب

 بالا بردن شانس اشتراک‌گذاری محتوای بصری توسط کاربران

 قدرت بیشتر محتوای دیداری در تحریک ذهن و احساسات

 چهار نکته مهم در ارائه یک محتوای بصری شگفت‌انگیز

با رعایت این چهار مورد می‌توانید یک تبلیغ دیداری شگفت‌انگیز و تاثیرگذار داشته باشید:

 تمرکز بر کیفیت: هرچقدر کیفیت تصویر ارائه‌شده بالاتر باشد، امکان تاثیرگذاری و ماندگاری آن بر ذهن و احساسات مخاطبان بیشتر است.

 ارائه رنگ‌های متناسب: انتخاب رنگ در تبلیغات بصری بسیار مهم است. باید کاملا در راستای احساسی که قصد انتقال آن را دارید از رنگ‌ها استفاده شود، بنابراین آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها در این مرحله بسیار مهم است.

 تایپوگرافی را دست‌کم نگیرید: در تبلیغاتی که محتوای متن آن‌ها بیشتر از تصویر است، استفاده دقیق از فنون مربوط به چاپ می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

 متن همچنان مهم است: استفاده از محتوای بصری به معنای نادیده گرفتن متن نیست و انتخاب متن دقیق و خلاقانه که در ارتباط مناسب با تصاویر باشد، بسیار مهم است. باید به دنبال تعادل بین محتوای کلمات و محتوای تصاویر باشید، به طوری که تبلیغ مورد نظر در هردو زمینه کیفیت لازم را داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.