ایسمینار را یک‌تنه راه انداختم، حالا ۲۰ هزار کاربر داریم!

0

مانوئل اوهانجانیانس بسیار خوشرو، خوش‌برخورد و با‌انرژی است. ۲۹ سال دارد و متولد شهر گرگان است. لیسانس صنایع دارد و در رشته MBA گرایش مدیریت استراتژیک در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. مانوئل نمونه فردی است که جمله «خواستن توانستن است» را به خوبی محقق کرده است.

او معتقد است که ندانستن مانع نتوانستن نمی‌تواند باشد و اگر کسی بخواهد کاری را انجام دهد با تلاش و کسب آگاهی در آن زمینه می‌تواند از پس آن برآید. با همین طرز فکر است که در حال حاضر توانسته‌ بنیانگذار وب‌سایت ایسمینار به نشانی  http://e-seminar.ir باشد؛ کسب‌وکاری که کاملا بر مبنای علوم کامپیوتر و آی‌تی بنا شده است در حالی که تحصیلات آکادمیک او در رشته‌ای کاملا غیر‌مرتبط با این فضا بوده است ولی با پشتکار بالا و علاقه به صورت خودخوان اطلاعات خود را به‌روز نگه داشته است.

«‌از ترم دوم دانشگاه کار می‌کردم. در سال ۸۴ یک وبلاگ داشتم که مرجعی برای مهندسی صنایع شده بود و مقالات و مطالب مرتبط را در آن بارگذاری می‌کردم به واسطه این وبلاگ مدیرعامل یک شرکت مشاوره مدیریت که بعدها به مدت ۴ سال با آنها همکاری داشتم، از من دعوت به کار کرد و کارم را با طراحی سایت در این شرکت شروع کردم.

با وجود اینکه من طراحی وب‌سایت بلد نبودم و هیچ اطلاعی از چگونگی طراحی وب‌سایت نداشتم، تصمیم گرفتم خودم یاد بگیرم و این کار را انجام دادم. شرکت در حقیقت ‌روی من سرمایه‌گذاری کرد و من با حداقل حقوق دریافتی روش‌های مختلف برنامه‌نویسی وب‌سایت را یاد گرفتم.

بعد از آن به حوزه مشاوره وارد شدم. در سال ۹۲ به واسطه کار در شرکت و درگیری در انواع پروژه‌ها به جای دوست مدیرعامل که در دانشگاه آزاد در رشته ارشد کامپیوتر به صورت مجازی تحصیل می‌کرد، در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کردم و به این واسطه با سیستم آموزش آنلاین آشنا شدم.

در آن زمان آموزش آنلاین به نظرم پتانسیل خیلی خوبی بود ولی دانشگاه آزاد استفاده درستی از این سیستم نمی‌کرد و دانشجویان از کلاس بهره‌ای نمی‌بردند. به همین دلیل ایده برگزاری وبینار که در نهایت منجر به راه‌اندازی وب‌سایت ایسمینار شد، به فکرم رسید.

در ایران کار خاصی در این زمینه به صورت عام انجام نشده بود و من بعد از تحقیقات بررسی کردم که پلت‌فرم وبینار در اختیار شرکت adobe است و پس از آن توانستم لایسنس ادوبی را خریداری کنم.»

 ایده مانوئل چه بود؟

ایده اولیه مانوئل این بود که هر‌کس که می‌خواهد در ایران وبینار برگزار کند، به سایت ایسمینار مراجعه کند. وبینار در حقیقت به سمینار‌های بر پایه وب گفته می‌شود که کاربردش برگزاری رویداد یا کلاس آنلاین است. «اولین وبینار را با سرمایه اولیه که از یکی از دوستانم قرض گرفته بودم، با موضوع مدیریت زمان در مهر ماه سال ۹۲ برگزار کردم.

چون در آن زمان دیتا‌بیسی نداشتم از بازاریابی محتوایی استفاده کردم و با تولید مقالاتی در زمینه وبینار چیست و اطلاع‌رسانی در این زمینه سعی می‌کردم مخاطبان را جذب وب‌سایت کنم.

همچنین با سایت‌های اطلاع‌رسانی کنفرانس‌ها مانند سایت‌های همایش‌ها، آل‌کنفرانس و ایران‌کنفرانس مذاکره کردم و در نهایت سایت ایران کنفرانس راضی شد تا تبلیغ وبینار رایگان مدیریت زمان را در وب‌سایت خود قرار دهد و به طرز جالب و باور‌نکردنی ۲۰۰ نفر برای این وبینار ثبت‌نام کردند.

از آن زمان برای ۳ ماه فقط وبینار رایگان برگزار کردم و مدرسین هم از میان دوستان و آشنایانی که زمینه‌های مختلف متخصص بودند، انتخاب می‌کردم.»

مانوئل در چند ماه اول همه کارها از مدیریت پشتیبانی، مدیریت روابط عمومی تا مدیریت فنی و مدیریت مالی را به‌تنهایی انجام می‌داده ‌و در حقیقت همه‌فن‌حریف بوده است. «‌بعد از ۴ ماه کاربران پروفایل‌دار ما به ۲۰۰۰ نفر رسیدند که اطلاعات کامل خود را در سایت قرار دادند.

در حال حاضر حدود ۲۰ هزار ‌کاربر پروفایل‌دار و حدود ۵۰هزار ‌عضو خبرنامه داریم‌ که برای برگزاری وبینار فقط کافی است به دیتا‌بیس خود از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی کنیم. به طور کلی براساس نوع وبینار مبلغ شرکت در آن فرق می‌کند. در حال حاضر ما با شرکت‌های بزرگی همکاری می‌کنیم. در این مدت کل درآمد ما به صورت b2b بوده و b2c فقط برای حفظ برند است.»

 استانداردهای کیفیت

مانوئل در زمینه برگزاری وبینار در ایران و یا حتی می‌توان گفت در منطقه الگوسازی و استاندارد‌سازی کرده است به نوعی که کاربران بعد از شرکت در یکی از وبینارهای او باقی وبینارها را با آن مقایسه می‌کنند. «‌دیتا‌بیس ما شامل افرادی است که از ابتدا با ما وبینار را شناختند و استاندارد ما را می‌شناسند و ما استانداردهایی داریم که همیشه تکرار می‌کنیم.

به عنوان مثال، در وبینارهای ما صدا، تصویر استاد به علاوه پاور پوینت در کنار هم هستند. همچنین ما معتقدیم که اگر ارسال‌کننده دیتای خوب و با کیفیت باشیم، دریافت‌کننده حتی با اینترنت کم‌سرعت نیز می‌تواند دیتا را با کیفیت دریافت کند.

به همین دلیل با توجه به سرعت اینترنت در ایران، سرورهای خودمان را تقویت کردیم و از برگزارکنندگان وبینار تست اینترنت می‌گیریم و همه موارد ‌از جمله کیفیت پاورپوینت و غیره را طوری تنظیم می‌کنیم تا برآیند کار قابل قبول باشد و قطع و وصلی نداشته باشیم.»

اولین مسابقه آنلاین در منطقه توسط مانوئل و همکارانش در بستر سایت ایسمینار برگزار شده است؛ مسابقه‌ای به نام میکروفن که یک مسابقه در زمینه صدا و گویندگی بوده است. «‌در این مسابقه داوران به صورت آنلاین صدا و تصویر همزمان داشتند و صدای شرکت‌کنندگان یک به یک به صورت آنلاین پخش می‌شد و داوران امتیاز می‌دادند و در نهایت در همان مسابقه آنلاین جوایز اهدا می‌شد.

ما خودمان اسپانسر مسابقه بودیم و جوایز را اهدا کردیم.» کارهای جالب و جدید مانوئل به همین جا ختم نمی‌شود. او علاوه بر این توانسته است در کنفرانسی در کیش پخش آنلاین ۴ سالن کنفرانس را پوشش دهد به طوری که کاربران می‌توانستند به طور همزمان انتخاب کنند که در کدام سالن حضور داشته باشند، به صورت آنلاین به پرسش و پاسخ بپردازند و در پنل‌های مورد علاقه خود شرکت کنند.

«‌اخیرا هم توانستیم برای مدیران نمایندگی‌های شرکتی در ۹ شهر مختلف کنفرانس آنلاین برگزار کنیم. به طوری که ۹ مدیر می‌توانستند به صورت آنلاین صدا و تصویر یکدیگر را داشته باشند و به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند.»

همچنین آنها به سمت برنامه‌سازی آنلاین رفته‌اند و در ابتکار عمل جالبی که به خرج دادند، برنامه‌ای به نام ژن ایرانی را با محوریت مصاحبه با افراد موفق به صورت آنلاین برگزار کرده‌اند که در این برنامه مانوئل از دفتر خودش به صورت آنلاین با لیلا عراقیان طراح پل طبیعت که او هم از دفتر خود به صورت آنلاین در وبینار حاضر بود مصاحبه کرده است و کاربران هم می‌توانستند سوالات خود را مطرح کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.