اگرقرار است شکست بخورید بهتر است زودتراین اتفاق بیفتد

0

سایت «ریحون» سرویس سفارش آنلاین غذاست که کاربران می‌توانند با استفاده از آن رستوران‌هایی را که محل استقرار سرویس دلیوری غذا را  ارائه می‌دهند به همراه منوی غذا، قیمت و عکس‌های حرفه‌ای مشاهده و انتخاب کنند و به‌صورت آنلاین از آن خرید کند. سهیل علوی پس از ۱۰ سال به ایران بازمی‌گردد تا تجربه راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی خود را که در چین، کانادا و آمریکا به دست آورده با استارتاپ‌های فعال در کشور به اشتراک بگذارد. او نیاز دسترسی به اطلاعات رستوران‌های هر منطقه را رصد می‌کند و بلافاصله دست به کارمی‌شود. به سراغ او رفتیم تا از مسیری که رفته برای ما بگوید.

  •   سایت ریحون چه خدماتی را به کاربر ارائه می‌دهد و چگونه درآمدزایی می‌کند؟

سایت ریحون یک سرویس سفارش آنلاین غذاست. شما با استفاده از سرویس ریحون می‌توانید رستوران‌هایی که به محل استقرار شما سرویس دلیوری غذا ارائه می‌دهند را به همراه منوی غذا، قیمت و عکس‌های حرفه‌ای مشاهده و انتخاب کنید و به صورت آنلاین از آن‌ها خرید کنید. درآمد این سایت از درصد فروشی است که از فروش هر رستوران به آن تعلق می‌گیرد.

  •   مزیت رقابتی ریحون نسبت به رقبایش و ارزش‌آفرینی آن چیست؟

به نظرم رابط کاربری لذت‌بخش، زیبا و کارآمد، عکاسی حرفه‌ای از منوی غذاها، انتخاب رستوران‌های خوب و باکیفیت و موقعیت‌یابی خودکار از مزیت‌های رقابتی ریحون است. ارزش‌آفرینی آن نیز سهولت و سرعت‌بخشی به سفارش غذا با دسترسی و مشاهده رستوران‌های اطراف محل با توجه به موقعیت جغرافیایی و مشاهده عکس‌های واقعی غذاهاست.

  •   این ایده را به‌تنهایی به اجرا درآوردید؟

با توجه به پیشینه‌ام در طراحی رابط کاربری و طراحی محصول و رشته تحصیلی‌ام (Digital Media Arts) به‌سرعت شروع به طراحی یک سایت سفارش آنلاین غذا کردم. در مدت‌زمان بسیار کوتاهی که به پایان انتخاب اولین تیم‌های دوره شتاب‌دهی مانده بود محصول خود را برای سرمایه‌گذاران به نمایش گذاشتم، سرمایه جذب کردم و ریحون را تا به این مرحله پیش بردم. بعد از آن اعضای تیم خود را به‌سختی انتخاب کردم. تا به امروز بیش از ۱۵ نفر وارد تیم ما شده‌اند. رامین رضازاده، پرهام توپاابراهیمی، داریوش مرصاد، فرزاد شفیعی، ابوالفضل کاوه، مهدی محمدی، آرام جعفری، امیر صادقی، نسیم حقیقی، فهیمه انوشا، راحله رحیمی، ساناز ساعدی، مرضیه قائدی، نوید شاه‌بداغلو، نادر هاشمی، مرجان سلمانی، محمد وثوقی و سهیل علوی همگی از دوستانی هستند که در زمینه‌های برنامه‌نویسی وب و موبایل، کنترل کیفیت، عکاسی، ارتباط با مشتری و با شرکای تجاری، مارکتینگ، فروش و حسابداری با ما همکاری می‌کنند.

  •   با این تجربه، اگر بخواهید به افرادی که در حال گذار از این مراحل هستند توصیه‌ای بکنید، تنها به کار و تلاش دوچندان بسنده می‌کنید؟

نه، مطمئنا تجربیاتی دارم که دوست دارم آن‌ها را با افراد در شرایط مشابه به اشتراک بگذارم. ازجمله اینکه احتمال شکست شما در راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق به‌مراتب بیشتر از احتمال برد شماست. اگر قرار است شکست بخورید (که به‌احتمال خیلی زیاد هم این طور می‌شود) بهتر است این اتفاق زودتر بیفتد تا زمان و هزینه هنگفتی بابت آن نپردازید.

توهم را کنار بگذارید. اینجا سیلیکون‌ولی نیست و شما هم از دانشگاه استنفورد و یا ام‌آی‌تی فارغ‌التحصیل نشده‌اید. قابلیت‌های خود را خوب بشناسید و همیشه از دیگران برای بهتر شناختن رفتار‌های خود راهنمایی بخواهید. کار بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. مطالعه خود را بسیار بالا ببرید و محصولی را بسازید که نیاز آن به‌شدت احساس می‌شود و ارزش‌آفرینی می‌کند.

در انتخاب همکاران و شریک‌های خود وسواس به خرج دهید. هزینه اخراج به‌مراتب بالاتر از هزینه استخدام است.

 بیرون بروید و خودتان با مشتریان خود حرف بزنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.