پیام شتاب دهنده ها در مشهد به کارآفرینان جوان

0

گردهمايي بزرگ شتاب دهندها با حضور گسترده فعالان اكو سيستم استارتاپي ايران برگزار شد. در اين گردهمايي ناصر غانم زاده مدير شتاب دهنده فينوا،محسن ملایری مدیرعامل آواتک ، محمد امین صمیمی مدیر عامل شتابدهنده مذهبي قراني شفق ، رضا کلانتری نژاد مدیر عامل شزان، مصطفي مكارم مدير عامل شتادهنده فردوسي مشهد،علي علوي سردبير روزنامه خراسان و اکبر هاشمی مدیر مسئول هفته نامه شنبه  به انتقال تجربه پرداختند.

پیام برگزاری این رویداد برای کارآفرینان جوان دوری از «تمرکزگرایی» و «مهاجرت» بود. اکبرهاشمی ، مدیرمسئول هفته نامه شنبه در آغاز این مراسم، با تاکید بر این مهم در سخنان خود عنوان نمود: « همه جای ایران تهران نیست و همه جای ایران سرای ماست.» و نیز افزود: « براین باوریم که اکوسیستم استارتاپی ایران یک کل است برای توسعه زیست بوم استارتاپی باید از نگاه بخشی و تنگ نظرانه و انحصاری گرایانه دوری کنیم. »

هاشمی با اشاره به برگزاری همایش یلئای کار افرینان استارتاپی گفت ” پس از برگزاری شب یلدا تقاضاهای زیادی از سوی شما خوبان داشتیم بر همین اساس گردهمایی بزرگ شتابدهنده ها را در مشهد برگزار می کنیم.” سخنران دیگر علی علوی سردبیر روزنامه خراسان و مدیر آخرین خبر با بیان اینکه امروز در جامعه شبکه ای حضور داریم و زندگی می کنیم به بررسی ثروت آفرینی و مزایای رسانه های نوین پرداخته و عنوان کرد: «در جامعه امروز آن چیز که تولید ثروت می کند شامل این سه چیز است: اطلاعات ، داده های فرآوری شده و خدمات».

سردبیرروزنامه خراسان افزود: «موسسه فرهنگی هنری خراسان همانطور که در شرق کشور به عنوان مرجع رسانه ای معرفی شده است، در دهه آینده در حوزه «استارتاپ» نیز تبدیل به مرجع سرمایه گذاری خواهد شد، بنابراین در این راه به دلیل نوپا بودن از متخصصین برای همکاری و کمک به خراسان دعوت می کنیم.»

سپس ناصرغانم زاده مدیر فینوا با تعریف استارتاپ و بازارهای متنوع آن به بررسی چالشهای بازارهای جدید استارتاپی و فرآیند طولانی و دشوار قانع کردن سرمایه گذاران پرداخت و یادآور شد: «اگر به دنبال کپی یک استارتاپ موجود هستید موفق نخواهید شد مگراینکه  بازارهدفی را انتخاب کنید که آنها انتخاب نکرده اند.یا آنکه نقطه ضعف بزرگی را از بازیگران فعلی بازار انتخاب کنید.»

وی همچنین به مزایای سرمایه هوشمند اشاره کرد و شبکه سازی، تجربه ، بینش و صبر را از جمله آنها توصیف کرد. وی درباره فواید شتاب دهنده ها نیز اظهار داشت: « شتاب دهنده ها فقط به شما پول نمی دهند. به شما آموزش می دهند و برای شما شبکه می سازند.» شاید مهم ترین بخش از سخنان او درباره یک اشتباه رایج بود. غانم زاده با تاکید بر پرداخت ایده و ارائه به سرمایه گذاران افزود: « خواهشمندم سرمایه گذار را با اسپانسر اشتباه نگیرید در غیر اینصورت ترد خواهید شد.»

در ادامه رضاکلانتری نژاد،مدیر شتاب دهنده شزان به بررسی اقتصاد و استارتاپ ها پرداخت و افزود: « در جهان بعنوان پول، سرمایه گذاران در استارتاپ ها تنها به بازگشت سرمایه فکر می کنند.» حمزه قطبی نژاد از میهمانان دیگر این مراسم با اشاره به سابقه همکاری خود با نهادها و سازمانهای دولتی، به همه کارآفرینان جوان خاطرنشان کرد که هیچ گاه در شروع استارتاپ به دولت همانند مشتری یا سرمایه گذار چشم امید نداشته و تنها باید به دنبال مصرف کنندگان بوده و به دریافت و تحلیل بازخورد بپردازند.

در این گردهمایی مصطفی مکارم ، مدیر شتاب دهنده فردوسی به اقلیم کارآفرینی این شهر اشاره نمود و با ذکر نکاتی از قبیل «سندرم فرزندخواندگی» تجاربی را به کارآفرینان جوان یادآورشد و افزود: « از تجربه های نخستین تان بگذرید و به پرداخت حقوق هیچ گاه نیاندیشید زیرا که دیگر استارتاپ نخواهید بود بلکه نقش هایتان تغییرخواهد کرد. »

درخاتمه ، محسن ملایری، ناصرغانم زاده،حمزه قطبی نژاد، رضا کلانتری نژاد و محمد امین صمیمی و اکبر هاشمی در پنل پرسش و پاسخ حضور یافتند. شاید مهم ترین بخش پنل «معرفی کتاب» هایی بود که بنا به گفته مدیران موجب رشد و تحول استارتاپ ها شده است یا حداقل بر روی آنها تاثیرگذاشته است.

محسن ملایری،مدیرشتاب دهنده آواتک دو کتاب « کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو، نویسنده مشهور برزیلی» ، « اصلی ها – Originals»   معرفی نمود. غانم زاده نیز کتابهای   «تست مامان» ، « Running Lean » ، «جامعه های استارتاپی» را مفید دانست. رضا کلانتری نژاد « اقتصاد به زبان ساده» را برای کارآفرینان توصیه نمود. محمد امین صمیمی ، کتابهای « کسب و کار اجتماعی اثر محمد یونس»  و « ۲۴گام اساسی کسب و کارها» را معرفی نمود. اکبر هاشمی هم سایت دکتر استارتاپ،خوشفکری،نوپانا و شنبه مگ را برای مطالعه معرفی کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.