اپلیکیشن کی کجاس می‌خواهد بانک جامع اطلاعات شهری باشد

0

اپلیکیشن «کی‌کجاس» را یک سرویس بانک اطلاعات شهری مبتنی بر نقشه و با محتوای باز به نام سیدار استودیو تولید کرده است. این اپلیکیشن به‌گونه‌ای است که تمام کاربران آن می‌توانند در توسعه و به‌روز‌رسانی اطلاعات موجود در آن نقش داشته باشند؛ درست مانند سیستم محتوای باز ویکی‌پدیا. در نتیجه کاربران می‌توانند مطالبی را اضافه یا حذف کنند یا حتی نقشه جدید به این اپلیکیشن اضافه نمایند البته تمام این کارها منوط بر تایید تیم سازنده این اپلیکیشن است.

در این اپلیکیشن بیش از ۳۶۰ دسته‌بندی مختلف بر حسب موضوعات متفاوت وجود دارد. اعم از کسب‌و‌کارهای مختلف که شامل رستوران‌ها، بانک‌ها، آموزشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و غیره می‌شود، یا مکان‌های دیدنی و اماکن تفریحی مانند پارک، سینما، و موزه یا حتی معابر از جمله خیابان‌ها، میدان‌ها، کوچه‌ها، بزرگراه‌ها و غیره. در کل هر اطلاعاتی که درباره یک شهر بخواهید، در این اپلیکیشن وجود دارد.

کاربرانی که از «کی‌کجاس» استفاده می‌کنند، می‌توانند از نزدیک‌ترین نانوایی، مرکز خرید، دفتر پلیس +۱۰، پمپ بنزین، بانک، پارکینگ و سایر مکان‌ها مطلع شوند یا ببینند که چقدر با هر یک از این مکان‌ها فاصله دارند و چگونه می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. این اپلیکیشن به کاربر امکان می‌دهد تا نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یا اتوبوس را پیدا کنند و با کمک آن به مقصد مورد نظر خود بروند.

اگر تجربه خوب یا بدی از یک مکان خاص داشته باشید یا بخواهید درباره آنجا نظر خود را بیان کنید، می‌توانید با ارسال عکس و نظرات و انتقادات خود این کار را انجام دهید. در نتیجه سایر افراد نیز می‌توانند از تجربیات شما استفاده کنند.

اپلیکیشن کی‌کجاس یک موتور جست‌وجوی بسیار قدرتمند دارد که سریع عمل می‌کند و با تحلیل نظرات کاربران و متناسب با سلیقه شما بهترین مکان‌های مورد نظر در اطراف شما را پیشنهاد می‌دهد. شما به آسانی می‌توانید با کمک این اپلیکیشن در برخی تصمیم‌گیری‌های روزانه مانند «چه بخورم؟» یا «چه کار کنم؟» عملکرد سریع‌تر و بهتری داشته باشید.

این اپلیکیشن با موتور جست‌وجوی قدرتمندی که دارد برای مثال می‌تواند نزدیک‌ترین رستوران ایتالیایی به میدان ونک را پیدا کند. در واقع وقتی شما این تقاضا را از او می‌کنید، کی‌کجاس در پایگاه داده بزرگ خود جست‌وجو می‌کند و نقطه دلخواه شما را با ذکر فاصله، نزدیک‌ترین ایستگاه BRT و مترو به آن و حتی شماره تماس با آن مکان را می‌یابد.

پس از پیدا‌کردن مکان مورد نظر شما، کی‌کجاس می‌تواند مسیر رسیدن به آن نقطه را به شما نمایش دهد. یکی از نکات ضعف این اپلیکیشن آن است که در این مواقع، شما باید از برنامه خارج شوید و برای مسیریابی از گوگل مپس استفاده کنید.

اما اگر از قابلیت مسیریابی استفاده نکنید، کی‌کجاس نقشه‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بسیار خوانا و به‌روز هستند و تمام نقاط به زبان فارسی روی آن مشخص شده‌اند. سرورهای موجود در ایران این نقشه‌ها را میزبانی می‌کنند و به همین دلیل سرعت بارگذاری آنها نسبت به ارائه‌دهندگان خدمات مشابه خارجی بیشتر است.

نقشه‌ای که کی‌کجاس در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، یک عکس ثابت و غیر‌تعاملی است که آیکون‌های پویا و تعامل‌پذیر روی آن ثبت شده‌اند.

این اپلیکیشن یا به عبارت دیگر استارتاپ توانسته است رتبه اول استارتاپ‌های برتر الکام استارز را به خود اختصاص دهد و از آن می‌توان در دستگاهای اندروید و آی‌او‌اس و نیز از طریق وب‌سایت مربوطه استفاده کرد. یکی از قابلیت‌ها و نکات مثبت این اپلیکیشن قابلیت مکان‌‌نمایی‌ آن است. تیم سازنده کی‌کجاس با الگوبرداری صحیح از سرویس‌های فوراسکوئر به همه کاربران امکان داده است تا بتوانند در مورد یک مکان نظر خود را بیان کرده و عکس بارگذاری کنند. نکته جالب آن است که برای برخی مکان‌های خاص مانند رستوران و فروشگاه، وجود تخفیف‌های ویژه نیز در این اپلیکیشن به اطلاع عموم می‌رسد. این اپلیکیشن شباهتی نیز به اپلیکیشن سوارم (Swarm) دارد. از این نظر که وقتی به هر مکان مراجعه می‌کنید، می‌توانید در آن اعلام حضور کنید. بنابراین وقتی به پروفایل هر مکان می‌روید و اطلاعات مربوطه را می‌خوانید، از قبل می‌دانید که با صحنه‌ای رو‌به‌رو خواهید شد.

اما تفاوت این اپلیکیشن با سوارم و فوراسکوئر آن است که کی‌کجاس هنوز قالب شبکه اجتماعی به خود نگرفته است و کاربر نمی‌تواند در آن با سایر کاربران در تعامل باشد.

از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن آن است که می‌توانید مکان‌های مورد علاقه خود را در فهرست پروفایل خود ذخیره کنید تا دسترسی راحت‌تری به آنها داشته باشید.

این اپلیکیشن به طور آنلاین کار می‌کند و در صورت ذخیره مکان‌ها شما نمی‌توانید به طور آفلاین به آنها دسترسی داشته باشید. این می‌تواند یکی از نقاط ضعف این اپلیکیشن باشد که می‌توان آن را ارتقا داد.

در حال حاضر تیم سازنده این اپلیکیشن سعی دارد این سرویس را در شهر تهران پوشش دهد اما به زودی کار روی شهرهای دیگر را نیز آغاز خواهد کرد تا در هر شهر یک بانک اطلاعاتی جامع وجود داشته باشد.

در کل می‌توان گفت اپلیکیشن کی‌کجاس با الهام از اپلیکیشن‌های خارجی که در بالا به آنها اشاره شد، توانسته است خدمات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهد و هنوز جنبه‌های زیادی در آن وجود دارند که می‌توانند بهبود یابند و امکانات بیشتری را می‌توان در آن گنجاند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.