استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محل کار ممنوع باشد یا نه؟

0

 شبکه‌های اجتماعی  تنها راه ارتباطی برای بسیاری از افراد شاغل در سراسر جهان است. این پل‌های ارتباطی ابزاری است که به افراد این امکان را می‌دهد تا رخداد‌های زندگی‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع در دنیای کنونی، با مشغله زیاد افراد، گاهی امکان ارتباط در دنیای واقعی به شدت محدود شده و شبکه‌های اجتماعی به تنها راه ارتباط با خانواده و دوستان بدل شده است.

 بحث در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بحثی مهم است که ارزش هزینه‌کردن زمان را دارد.  احتمالا بحث در این موضوع در جلسات مختلف مدیریتی و منابع انسانی بارها و حتی شاید در همین زمان که شما در حال خواندن این مقاله هستید، در جریان است. به نظر می‌رسد این مجادله باید با دقت نظر و دور‌اندیشی زیادی حل و فصل شود. ممنوع کردن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محل کار بسیار آسان است، اما باید در نظر داشت که حضور کارکنان در این شبکه‌ها مزایایی نیز برای شرکت دربرخواهد داشت.

  •   ممنوع  یا آزاد؟

بر مبنای یک گزارش ۵۴ درصد از شرکت‌های آمریکایی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محل کار را ممنوع کرده‌اند. برخی از دلایلی که به طور معمول توسط کارفرمایان برای تمایل به ممنوعیت استفاده از شبکه‌های  اجتماعی ابراز می‌شود به شرح زیر است:

 آلوده شدن رایانه‌های شرکت و شبکه به ویروس و بدافزارها

 از دست دادن بهره‌وری موثر

 تحت تاثیر قرار گرفتن پهنای باند موجود برای کسب‌و‌کار

 مسئولیت قانونی

 لو رفتن اطلاعات محرمانه شرکت

جالب توجه است که بسیاری از کسب‌و‌کارها برای استخدام کارکنان خود، از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند و عجیب به نظر می‌رسد که بخواهند پس از آن، کارکنان را از حضور در این شبکه‌ها منع کنند. شبکه‌های اجتماعی حالتی موثر و کارآمد از ارتباطات را ارائه کرده‌اند که نمی‌توان با یک نهی ساده، استفاده از آنها را ممنوع کرد.

 با توجه به مطالعات شرکت مخابراتی AT & T (‌مطالعه‌ای که ‌روی فناوری شبکه‌های اجتماعی انجام شده)، دسترسی به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در محل کار در واقع بهره‌وری کارمندان و در نتیجه بهره‌وری کل مجموعه را افزایش می‌دهد. افراد احساس می‌کنند که دسترسی به یک منبع گسترده و غنی از اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی‌، الهام‌بخش آنان برای ارائه راه‌حل‌های خلاقانه در مواجهه با مشکلات در محل کار است.

این مطالعه همچنین بیان می‌کند که ۷۴ درصد از کارفرمایان در اروپا با مشاهده مزایای فوق، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در محل کار را برای افراد تسهیل کرده‌اند.

 مزایای بیشتر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی

 دسترسی به اطلاعات و راه‌حل‌هایی برای مشکلات

 به اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات در بین کارکنان، تامین‌کنندگان و مشتریان

 ابزاری برای ایجاد یک تیم کاری بهتر و ساختار داخلی کارآمد‌تر در محل کار

نظر‌سنجی آنلاینی که توسط سایت نیلسن(Nielsen) انجام شده است، نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، فیلم‌های یوتیوب را در محل کار تماشا می‌کنند‌ و جالب آنکه  بخشی از شرکت‌کنندگان جوان بیان کردند که حاضرند در صورت ممنوع‌شدن استفاده از فیس‌بوک در محل کار، از کارشان استعفا دهند. پر‌واضح است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افراد مهم است و نقش بسیار پر‌رنگی را در زندگی آنان دارد و حذف کامل آن در محل کار امکان‌پذیر نیست. آنچه در اینجا حائز اهمیت است، توضیح چگونگی استفاده از این رسانه‌ها در محیط کار است. مشخص‌شدن تعداد ساعات مجاز استفاده کارمندان و مدیران از شبکه‌های اجتماعي در محل کار بسیار ضروری است. همچنین اطلاعات محل کار نباید عمدا و یا سهوا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی رد و بدل شود. برخی ‌کارشناسان بر این عقیده هستند که حضور شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و در قالب گروه‌هایی در این شبکه‌ها باعث تقویت ارتباطات در کارکنان می‌شود. جالب است بدانید که ۴۰هزار گروه در مای‌اسپیس(MySpace) و ۴۰۰۰ گروه در فیس‌بوک، گروه‌های وابسته به شرکت‌ها و موسسات هستند. اما بحث‌ها همچنان ادامه دارد. 

نظر شما درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محل کار چیست؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.