اين کتاني ها خودشان را اندازه پاي شما مي کنند!

0

نايک اعلام کرده به‌زودي کفش‌هايي کتاني توليد مي‌کند که به طور خودکار تنگي و گشادي را تنظيم مي‌کنند. اين قابليت براي دوندگان بسيار جذاب خواهد بود. وقتي اين کفش‌ها را مي‌پوشيد، پاشنه شما با يک حسگر برخورد مي‌کند و سيستم به طور خودکار تنگ مي‌شود. سپس دو دکمه در دو طرف وجود دارد که کفش را سفت و شل مي‌کنند. شما مي‌توانيد آن را تنظيم کنيد تا اندازه پاي شما شود.

اين کفش‌ها HyperAdapt ۱.۰ نام دارند و در آن‌ها از مهندسي ديجيتال، الکتريکي و مکانيکي استفاده شده است. محصول نهايي نه‌تنها مشکلات مربوط به اندازه بودن کفش را حل مي‌کند بلکه مي‌تواند انقلابي در عملکرد تطابقي ايجاد کند. به عبارت ديگر، افراد مي‌توانند کفش‌ها را سفارشي کنند تا متناسب با پاهاي آن‌ها شوند و ورزشکاران نيز مي‌توانند به طور دستي تغييراتي در آن ايجاد کنند.

خيلي جالب است که يک کفش نياز بدن را در زمان واقعي حس کند. براي مثال، کفش مي‌تواند هنگام پرواز تغييرات کوچکي ايجاد کند. دوندگاني که به طور اتفاقي بند کفش‌هاي خود را بيش از حد محکم مي‌بندند، ديگر مجبور نيستند بايستند و بند کفش را شل کنند. به‌علاوه افرادي که فراموش مي‌کنند بند کفش خود را محکم ببندند و پايشان در کفش حرکت مي‌کند مي‌توانند بدون توقف مشکل خود را حل کنند.

اولين ايده توليدکنندگان اين کفش ساخت يک کفش مخصوص اسنوبورد با يک مولد خارجي بود. آن‌ها اين مولد را آنقدر کوچک و فشرده کردند تا در داخل کفش مخصوص دويدن جاي گيرد. اين کفش آنقدر مقاوم بود که در برابر استفاده روزانه سالم مي‌ماند و آنقدر انعطاف‌پذير بود که با بدن ورزشکار حرکت مي‌کرد.

از نظر مهندسان HyperAdapt ۱.۰ اولين گام در حوزه عملکرد تطابقي است. با اينکه در حال حاضر اين کفش به طور دستي کار مي‌کند و ورزشکاران هنوز بايد خودشان تغييراتي در آن ايجاد کنند، اين فناوري فرصت‌هايي را ارائه مي‌دهد تا دانشمندان دريابند کفش‌هاي کتاني چگونه بي‌وقفه در پاي فرد کار مي‌کنند.

شگفت‌انگيز نيست که در آينده کفش‌هايي توليد شوند که نياز فرد به تنگ يا گشاد کردن کفش را حس کنند؟ در آينده اين رويا به واقعيت تبديل خواهد شد.

کفش HyperAdapt ۱.۰ در سال ۲۰۱۶ براي اعضاي Nike+ موجود خواهد بود. شرکت نايک هنوز اطلاعات بيشتري درباره قيمت يا زمان عرضه آن به بازار ارائه نداده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.