لطفا زبانتان را گاز بگيريد!

0

اگر نمي‌دانيد که چطور مديري هستيد، تعداد دفعاتي که اين اصطلاحات را بر زبان مي‌آوريد بشماريد!

بعضي روسا صرفا مدير هستند و بعضي ديگر در کنار مديريت، تيم را رهبري مي‌کنند. تفاوت اين دو گروه و تاثيرشان در موفقيت شرکت چيست؟ خواندن اصطلاحات زير اين تفاوت‌ها را روشن مي‌کند.

۱. «باختيم!»

«!GAME over man» اگر فيلم معروف جيمز کامرون، «بيگانگان» را ديده باشيد با اين جمله آشنا هستيد. غير از آن جنگ‌هاي تن‌به‌تن ايکس باکس و پلي‌استيشن هم اين جمله معروف را به ذهن تداعي مي‌کند. حالا شرکت صحنه بازي است و رهبر ناموفق، همان کسي است که اين جمله پاياني را به همه اعلام مي‌کند. اين را بدانيد که وقتي رهبر اميدش را از دست بدهد و اجازه بدهد تيم هم اين ناميدي را حس کند، ديگر هيچ شانسي براي موفقيت وجود ندارد. پس به‌عنوان يک مدير و رهبر تيم، هيچ‌وقت باختن را فرياد نزنيد!

۲. «همه‌چيز تحت کنترل من است»

براي کوتاه‌مدت شايد مدير رتق‌وفتق همه امور را به دست بگيرد اما در بلندمدت اين کار منجر به از بين رفتن حس اعتمادبه‌نفس و توانايي‌هاي اعضاي تيم مي‌شود.

۳. «بگذارش کنار تا بعد»

بعضي وقت‌ها تصميم‌ها آنقدرها نپخته نيستند که عملي نشوند. بنابراين اگر رهبر تيم، تنها به اين خاطر که خودش اعتمادبه‌نفس کافي براي تصميم‌گيري ندارد، يا بدتر از آن از کار طفره برود، فاجعه بزرگي اتفاق مي‌افتد.

۴. «اين هشدار آخر است!»

گاهي فرصت دادن به بعضي از آدم‌ها براي آخرين بار، درست شبيه فرصت اسکي‌بازي مجدد در آخرين ساعات روز روي شيب تند کوه است، اتفاقي که عاقبتش انتهاي دره است. وقتي کسي واقعا توانايي انجام کاري را ندارد، وقت آن رسيده که کنار برود.

۵. «حق با اکثريت است»

دموکراسي عالي است اما براي اداره کشور! در محيط کار، يک نفر بايد تصميم نهايي را بگيرد و تيم را هدايت کند و اين وظيفه مدير تيم است نه شخص يا اشخاص ديگر.

۶. «تو اخراجي!»

احتمالا شما دونال ترامپ نيستيد؟ درست است که گاهي بايد اجازه دهيد برخي از افراد تيم را ترک کنند اما اين‌ همه خشونت در فرايند اخراج، تنها سيگنال ضعف رهبري را به ذهن همه مي‌رساند.

۷. «براي من چندان مهم نيست»

رهبراني که از اين جمله استفاده مي‌کنند، مطمئنا تيم را به سمت پرتگاه پيش مي‌برند.

۸. «به شما مربوط نيست»

مطمئنا اعضاي تيم بايد به وظايفشان آگاه باشند ولي بيان اين جمله خطر خرد شدن اعتمادبه‌نفس و کاهش خلاقيت و بي‌انگيزگي را به دنبال دارد.

۹. «اين مشکل شماست»

در مقام رهبري تيم، وقتي بخواهيد کسي را با اين جمله سرزنش کنيد، اول از همه خودتان شکست خورده‌ايد!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.