شغلتان را اینگونه به چنگ بیاورید

0

دیدگاه رمانتیک و فانتزی را در رابطه با توانایی‌های خود در زندگی کنار بگذارید و واقع‌بینانه عمل کنید. ممکن است شما دانشجویی با معدل الف در دانشگاه باشید اما علاقه زیادی به کار در محیط دانشگاهی و بودن در این محیط نداشته باشید. یا شاید به طور مثال به بسکتبال علاقه زیادی داشته باشید اما این چیزی نباشد که آن را شغل آینده خود متصور شوید.

گری وینرچاک، موسس و مدیر آژانس مشاوره ای وینرمدیا است. تجربه سال‌ها مشاوره دادن به نیروهای جویای کار و منابع انسانی و مدیران ارشد باعث شده تا وقتی او از راهکارهای شغل‌یابی صحبت می‌کند بتوان نکات خواندنی زیادی را از دل حرف‌هایش پیدا کرد.

کلید داشتن شغلی که همیشه از آن لذت ببرید پرسیدن تنها یک سوال از خودتان است: بزرگ‌ترین مهارت و قدرت من در چیست؟ به این بیندیشید که عده زیادی از مردم مشغول انجام کاری هستند که حتی شاید از آن متنفر باشند. چراکه این افراد شور و شوق لازم برای دوست داشتن شغلی را در خود نیافته‌اند.

این افراد بدون شک از مهارت‌های قابل‌قبولی در برخی زمینه‌ها برخوردارند (تنها قابل‌قبول!). و این عامل مشغول شدن آنان به شغل‌هایی است که در حال انجام آن هستند. این در حالی است که آنان در مورد آن شغلی که همیشه دوست داشته‌اند به آن بپردازند نظری ندارند. می‌خواهم مقدار زیادی از تجربه‌هایم را در مورد اینکه چطور می‌توان در شغل خود و به طور کلی در عرصه تجارت موفق بود با شما به اشتراک بگذارم.

اما در ابتدا باید در مورد مطلبی به شما آگاهی دهم. باید بگویم که این راه‌حل‌ها روش‌هایی هستند که همواره برای من جوابگو بوده‌اند و با نگاهی دقیق‌تر به گذشته، می‌توانم مصداق‌های بسیار زیادی برای موفقیت این روش‌ها درگذشته بیابم. به طور ساده‌تر می‌خواهم بگویم که این راه‌حل‌ها کاملا قابل‌اعتماد هستند. این‌ها روش‌هایی هستند که مرا در جایگاه فعلی قرار داده‌اند.

مطلب دیگری که باید متذکر شوم این است همان‌طور که می‌دانیم هرکس اعتقاد، سلیقه، موقعیت و از همه مهم‌تر DNA منحصربه‌فرد و مخصوص به خود را دارد. تا به امروز تعداد زیادی از افراد به تماشای ویدیوهای من پرداخته یا مطالب من را در سایت‌های اینترنتی یا مجلات مطالعه کرده‌اند.

روی سخن من در اینجا به آن‌هایی است که به من گفته‌اند که موقعیت آنان به طور کلی با موقعیت من متفاوت بوده و معتقد هستند که این روش‌ها برای آن‌ها ساخته نشده است. برای پاسخ به آنان می‌گویم: حقیقت این است (همیشه بوده و خواهد بود) که پیروزی همیشه با خودآگاهی و پس از آن با خودباوری شروع می‌شود.

همه مسائل جانبی و قفل‌ها را بشکنید و به یگانه قدرتمندترین توانایی و مهارت خود بیندیشید. خوب است که بدانید من همواره برای همان یگانه توانایی و همانDNA مخصوص به خودم شناخته شده‌ام. شما نیز آن را در خود بیابید. من همواره روش‌های خود را برای زندگی داشته‌ام و به جواب بسیار خوبی رسیده‌ام.

هیچ‌گاه برای چیزی که در آن خوب نبودم (بد بودم) ناراحت و نگران نبودم. حتی در بسیاری از موارد نتوانستم بر روی ضعف‌هایم کار کنم. بلاشک همیشه مایل بودم بعضی از مشکلاتم را برطرف کنم و ضعف‌هایم را به حد قابل‌قبولی برسانم. پیام من این است که «کاری را که دوست ندارید متوقف کنید.

توانایی خود را کشف کنید و از اجرای آن لذت ببرید». در اینجا برای افراد زیادی که برای من پیام و ایمیل ارسال کرده و پرسیده بودند که چطور می‌توانند توانایی‌های خود را بیابند، چهار مرحله ساده را عنوان می‌کنم که امیدوارم عمل به این چهار روش به آن‌ها در یافتن توانایی‌شان یاری رساند. البته مقالات زیادی با عنوان‌های مشابه برای دستیابی به توانایی‌های فردی وجود دارد. اما من این چهار مرحله را چهار مرحله بنیادی و غیرقابل تغییر می‌نامم.

در چه چیز مهارت دارم؟

پنج تا ده نفر از افرادی که شما را به‌خوبی می‌شناسند انتخاب کنید. آن‌ها را به دو گروه طبقه‌بندی کنید: گروهی که با آن‌ها روابط عاطفی بسیار زیادی دارید و گروهی که با آن‌ها رابطه نزدیکی دارید اما ممکن است که از لحاظ شیوه زندگی و شخصیت با آن‌ها متفاوت باشید. پس از آن، از هریک از افراد دو گروه بخواهید که صادقانه نقاط قوت و ضعف شما را بگویند.

از آن‌ها بخواهید بگویند که شما در چه چیز بهترین و در چه چیز ضعیف‌ترین هستید. عمیقا اعتقاد دارم که این دو نوع پرسش کمک شایانی برای رسیدن شما به اهدافتان می‌کنند. چراکه وقتی کسی با شما در رابطه عاطفی عمیقی قرار دارد حتی در زمان درخواست صادقانه، دوست ندارد شما را برنجاند و شاید آنطور که انتظار دارید حقیقت را نگوید. اما در این نوع پرسش حداقل نقاط ضعف شما به‌خوبی نمایان می‌شود و شما با حذف آن موارد به جواب خود نزدیک‌تر می‌شوید.

توانایی‌هایم در چه زمینه‌ای است؟

دیدگاه رمانتیک و فانتزی را در رابطه با توانایی‌های خود در زندگی کنار بگذارید و واقع‌بینانه عمل کنید. ممکن است شما دانشجویی با معدل الف در دانشگاه باشید اما علاقه زیادی به کار در محیط دانشگاهی و بودن در این محیط نداشته باشید. یا شاید به طور مثال به بسکتبال علاقه زیادی داشته باشید اما این چیزی نباشد که آن را شغل آینده خود متصور شوید.

اما راهی برای یافتن اینکه کدام یک از توانایی‌های شما توانایی واقعی و خاص شماست، توانایی و قدرتی که به آن ببالید و احساس و شور و شعف داشته باشید، این است که آن را برای عملی کردن یک برنامه یا یک هدف نگاه کنید و حس واقعی‌تان را نسبت به عملیاتی شدن آن بیابید. از افکار بلندپروازانه نهراسید. تنها حس واقعی‌تان را به عملی شدن آن موضوع بسنجید. مثلا با توجه به علاقه‌ام به نویسندگی، واقعا دوست دارم مثل فلان نویسنده مشهور شوم. (نترسید!)

بنابراین مهارت‌های مختلف خود را که به آن‌ها علاقه دارید لیست کنید و توانایی خود را نسبت به آن‌ها بسنجید. واقع‌بین باشید و نیز این را بدانید که در صورت وجود علاقه و توانایی کارهای بسیار سخت به‌آسانی قابل‌اجرا خواهند بود و عکس آن نیز صادق است.

راه طلایی…

در این مرحله می‌خواهم یک پیشنهاد ویژه و بسیار موثر به شما بدهم. شاید باز هم بگویید در این دنیای خاکستری یافتن توانایی و مهارت دشوار است. اما باید به شما بگویم این راه‌حل فوق‌العاده برای یافتن یگانه قدرتمندترین توانایی شما این است: «به تعطیلات بروید!» بله، یقینا همین‌طور است.

اما نه یک مسافرت خیلی طولانی. در این مدت شما باید به مطالعه ایمیل‌ها و نامه‌هایی که از دوستانتان راجع به نقاط قوت و ضعف پرسیده‌اید بپردازید و فکر کنید به اینکه کدام‌یک از توانایی‌هایتان همان است که به دنبالش هستید. به اینکه کدام‌یک را ادامه دهید. یا به طور عکس در چه چیز خوب نیستید و نباید به آن فکر کنید. کدام را جدی بگیرید.

باید بدانید که این مرحله یک پروسه زمان‌بر است. باید این مرحله را پشت سر بگذارید. در این مدت می‌توانید به تعطیلات بروید. اما این‌طور فکر کنید که تنها فردی هستید که بخت و اقبال به او روی آورده و این مطلب را امروز مطالعه می‌کند. پس تا این حد هم زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد.

چراکه به نظر می‌رسد شما به اندازه کافی برای یافتن توانایی طلایی خود آماده هستید. درست است؟ اما بدانید که صرف کردن این زمان در مقایسه با خوشحالی داشتن یک شغل خوب ارزش بسیار کمتری دارد. پس بدون ترس این زمان را قربانی کنید!

از غریبه‌ها بپرسید

امروزه بسیاری از ما در شبکه‌های اجتماعی حضور داریم. بسیار خوب، در یکی از آن‌ها با تهیه یک ویدیو یا متن از کسانی که با شما در ارتباط نزدیک نیستند نیز بخواهید نظرشان را در مورد توانایی و نقاط ضعف شما بگویند.

حتی از کسانی که شاید یک بار شما را دیده‌اند و یا شاید ندیده‌اند نیز بخواهید که اولین نظر خود را راجع به شما بگویند. نگران نباشید، این نظر قرار نیست آینده شما را تعیین کند. لازم است نظرات به‌دقت توسط خود شما تحلیل و نهایتا نتیجه‌گیری شوند.

پس از این چهار مرحله شما به اطلاعات بهتر و عمیق‌تری از خودتان دست پیدا کرده‌اید که با تحلیل آن بایستی به جلو و به سمت سرنوشتتان حرکت کنید. همه اطلاعات را در نظر بگیرید و چیزی را فراموش نکنید تا مهارت و توانایی را که به نفع شماست و به آن علاقه دارید بیابید. پس از آن دیگر قضیه مشخص است.

یک شروع جدید؟ یک شغل جدید؟ شروع یک شرکت تازه؟ یافتن کسی برای کمک به شما برای شروع این شرکت تازه؟ به شما مژده می‌دهم که کارهای فوق‌العاده‌ای با این شغل جدید می‌توانید انجام دهید.

پس خوشحال باشید و برای اجرای آن اقدام کنید. اگر تصمیم به انجام و اجرای آن گرفتید بدانید که در ابتدا بایستی به تحلیل دقیقی از خود بپردازید. به نقاط قوت و ضعف خود بدون چشم‌پوشی اشاره کنید. اگر توانایی خود را در کشتیرانی، قصه‌گویی و یا هر زمینه دیگری یافتید باید به سمت آن حرکت کنید و به آن توجه کنید. در غیر این صورت به دنبال کسی بگردید که توانایی‌هایش مشابه با توانایی‌های شما باشد و در صورت علاقه راه او را دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.